Gå til innhold

Bruktkjøp som dør på seg, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Dette hører muligens hjemme en annen plass (hvor?), men jeg tar sjansen på å poste det her. Jeg har et Sapphire 9600 Pro som jeg kjøpte brukt for ca 8 måneder siden, og det har dødd på seg. Sannsynligvis har viften fått hikke og kjernen har blitt stekt. Her er tråden jeg laget om kortet for en stund siden:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=236251

Selger har jeg mast litt på, men jeg får null og niks utav ham, noe som er forsåvidt helt greit. Sapphire krever kjøpsbevis (kvittering/visautskrift etc), men det har jeg ikke. Jeg er naturligvis ikke sugen på å forfalske sistnevnte, selv om det er en mulighet for de skruppelløse. Litt surt å ha en tusing liggende i en eske uten å kunne bruke den til noe. Den er litt for stor til å bruke som nøkkelring også. :)

Så, hva gjør man? Er det noen vits i å høre med forhandler? Hvordan finner man ut hvem som er forhandler for ting forresten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok desverre du la egget når du ikke fikk med deg nødvendige papirer og/eller skrev en kjøpskontrakt ved dette salget. Så lenge Sapphire nekter å reparere/erstatte uten kjøpsbevis, har de retten på sin side. Så klart burde de lagt godviljen til, men det kan du liksom ikke tvinge dem til å gjøre :roll:

Lenke til kommentar
Dette hører muligens hjemme en annen plass (hvor?), men jeg tar sjansen på å poste det her. Jeg har et Sapphire 9600 Pro som jeg kjøpte brukt for ca 8 måneder siden, og det har dødd på seg. Sannsynligvis har viften fått hikke og kjernen har blitt stekt. Her er tråden jeg laget om kortet for en stund siden:

Selger har jeg mast litt på, men jeg får null og niks utav ham, noe som er forsåvidt helt greit. Sapphire krever kjøpsbevis (kvittering/visautskrift etc), men det har jeg ikke. Jeg er naturligvis ikke sugen på å forfalske sistnevnte, selv om det er en mulighet for de skruppelløse. Litt surt å ha en tusing liggende i en eske uten å kunne bruke den til noe. Den er litt for stor til å bruke som nøkkelring også. :)

Så, hva gjør man? Er det noen vits i å høre med forhandler? Hvordan finner man ut hvem som er forhandler for ting forresten?

Du kan høre med forhandler, de skal ha en kvittering på kjøpet. Tror de er pålagt å ha en gjennpart i 20år (eller så var det 5år, husker ikke :p). Uansett så burde det være mulig for forhandler å framskaffe en kvittering hvis du har navnet på han som kjøpte det

Lenke til kommentar

Selger har jeg mast litt på, men jeg får null og niks utav ham, noe som er forsåvidt helt greit. Sapphire krever kjøpsbevis (kvittering/visautskrift etc), men det har jeg ikke.  Jeg er naturligvis ikke sugen på å forfalske sistnevnte, selv om det er en mulighet for de skruppelløse. Litt surt å ha en tusing liggende i en eske uten å kunne bruke den til noe. Den er litt for stor til å bruke som nøkkelring også. :)

Du kan høre med forhandler, de skal ha en kvittering på kjøpet. Tror de er pålagt å ha en gjennpart i 20år (eller så var det 5år, husker ikke :p). Uansett så burde det være mulig for forhandler å framskaffe en kvittering hvis du har navnet på han som kjøpte det

Problemet blir jo da at trådstarter ikke har noen kjøpskontrakt, ergo ikke kan bevise at han har kjøpt kortet av den han kjøpte det fra.

Lenke til kommentar

hvis den som solgte kortet er noenlunde oppegående, så hjelper jo han kjøper med reklamasjon, hvis selger fortsatt har kviteringene på kjøpet.

ville jeg ha gjordt om jeg hadde solgt det.men at kortet streiker er ikke selger sitt problem, men en risiko man tar når man kjøper brukt, selv om det er liten sjangse for at det skal gå istykker med det første.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor kortet er kjøpt, dessverre. Jeg tenkte vel egentlig på importør, og ikke forhandler (liten leif i tankegangen der).

hvis den som solgte kortet er noenlunde oppegående, så hjelper jo han kjøper med reklamasjon, hvis selger fortsatt har kviteringene på kjøpet.

Hadde det enda vært så vel ...

ville jeg ha gjordt om jeg hadde solgt det.men at kortet streiker er ikke selger sitt problem, men en risiko man tar når man kjøper brukt, selv om det er liten sjangse for at det skal gå istykker med det første.

Sant nok.

Jaja, takk for innspillene.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor de krever kvittering i det hele tatt. Et produkt som en produsent har produsert har jo garanti så lenge det har et gyldig serienummer som kan si hvor gammelt produktet er?

Du vil jo eventuelt kunne sende kortet inn til importøren som er pliktet til å erstatte det ville jeg tro.

Du kan vel også finne ut hvor det ble kjøpt?

Dette burde ikke være noe problem spør du meg...

Endret av iceraven
Lenke til kommentar

Du har skrudd av fast-writes i bios ikke sant? Mitt fireblade kort oppførte seg akkurat som ditt da fast-writes sto på, og problemene forsvant med en gang jeg skrudde det av.

Og jeg tror det skal litt til før disse 9600 kortene steker seg selv. Så lenge kjernen har kontakt med ei lita kjøleribbe så skal det gå ganske greit. Her så kjører jeg med kun en liten zalman-ribbe på kjernen.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor de krever kvittering i det hele tatt. Et produkt som en produsent har produsert har jo garanti så lenge det har et gyldig serienummer som kan si hvor gammelt produktet er?

Det må du nesten spør Sapphire om. Jeg har ingen aning.

Du vil jo eventuelt kunne sende kortet inn til importøren som er pliktet til å erstatte det ville jeg tro.

Hvem er importøren da? :dontgetit:

Du kan vel også finne ut hvor det ble kjøpt?

Hvordan skal jeg finne ut det? Du må gjerne løse dette for meg hvis du vil. ;)

Magnus: Jeg har ikke rørt noe i BIOS. Fastwrites står av. Jeg brant meg på kjøleribben da jeg sjekket viften etter at problemet først oppstod ....

Lenke til kommentar

Serienummeret vil bare vise evt. når kortet ble produsert. Det er godt mulig at det har gått for lang tid siden kortet ble produsert til at garanti kan brukes. Uansett, produsent/butikk har rett til å kreve kjøpsbevis ... de vil jo ikke støtte folk som stjeler blant annet.

Importøren er ikke pliktig til noe som helst. Ihvertfall ikke så lenge kunden ikke har kvittering og butikken hvor kortet ble kjøpt fremdeles eksisterer.

Nei, men så lenge LarsC ikke kan bevise at det og det kortet er kjøpt der og der til den og den tiden... så blir det det....

Lenke til kommentar

Jepp, stemmer det ufo. Fikk svar fra Norek et par timer etter at jeg sendte mailen. Det må gå igjennom selger. Som forventet, og greit nok. :)

Noen som har lyst å uhemmet leke seg med et 9600 Pro? :)

Takk for alle innspill. Jeg har iallefall lært at man må be om kvittering/kjøpsbevis ved bruktkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...