Gå til innhold

Athlon 64... Hvilken socket er fremtiden?

radivx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

939 er hva AMD64 er designet for.

AMD64 var opprinnelig designet for dual channel RAM. Dette mangler socket 754 dessverre. Så jeg støtter utsagnet til Scott-B hva angår dette.

Spørsmålet blir da om dual channel er holdbar nok til å slå ut 754 på et rimelig tidspunkt samtidig som hvor mye lenger 939 holder. Men jeg tror nok at mye større båndvidde (dual) holder mye lenger enn single channel.

Har du penger, ligger fremtiden i socket 939. Dette er hva 64-bit egentlig var designet for å utnytte. Derfor hoppet jeg over 754 og gikk rett på 939.

Sveinl.

Lenke til kommentar

Vel, slik som det er i dag er 754 "billigutgaven" og 939 den litt mer fancy utgaven og 940 for servere og slikt. Men sånn som verden er nå får du mer ytelse pr krone for en prosessor til sokkel 754.

Og siden neste gang du kommer til å oppgradere kommer det til å bli til et hk som støtter PCIe og DDR2(eller hva det nå kommer til å bli) så kommer uansett ingen av delene du kjøper i dag til å være fremtidsrettet. Nå forutsetter jeg selvfølgelig at du ikke bytter utstyr annenvær uke, men ihvertfall venter 18 mnd før du eventuelt velger å bytte noen deler. Tillhører du den delen som bytter hele tiden tror jeg du har mer å hente på sokket 939. Men du kan jo trøste deg med at harddisk med S-ATA høyest sansynlig kommer til å støtte neste gang du bytter utstyr, og antagelig floppyen din og. Og kabinett og eventuelt PSU :thumbup:

Vel lykke til uansett hva du bestemmer deg for og husk at det stort sett alltid er det nest beste du får mest for pengene for :)

Lenke til kommentar

Framtida ligger i framtida.. Ikkje i noko bestemt socket eller nforce versjon. Alt vert betre og betre, i "framtida" (så eg tolker det, neste gang du oppgraderer) dvs. om fire år(om du ikkje er rik da), så vil eg eigentleg tru nForce 5 er komt elns.. UANSETT alt er betre i framtida.

Lenke til kommentar
Framtida ligger i framtida.. Ikkje i noko bestemt socket eller nforce versjon. Alt vert betre og betre, i "framtida" (så eg tolker det, neste gang du oppgraderer) dvs. om fire år(om du ikkje er rik da), så vil eg eigentleg tru nForce 5 er komt elns.. UANSETT alt er betre i framtida.

Fremtiden ligger mer i chipsettene til socketene enn til hvilken socket man velger.

Det kommer mer nytt innen chipsettene enn det gjør innen socket.

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...