Gå til innhold

Max 20 primer og tørketid

Anbefalte innlegg

Hva jeg fikk til med en boks primer til kr 20.- Jeg brukte ca 2 timer på å pusse ned kasse døren. Finsliping gadd jeg ikke, for fingrene var ganske ømme. Ja, jeg kunne brukt pusseklosse, men det var faktisk mer tungvint enn for hånd. Sandpapiret grep liksom ikke lakken skikkelig. Å bruke vått sandpapir fant jeg ut slet ut papiret ganske fort.

Men ihvertfall, for en boks til kr 20.- synes jeg ikke resultatet ble så verst. Lar dette tørke noen dager får jeg pusser over det med litt finpapir.

maling_04.jpg

Primet i regnvær og fuktig i luften. Så måtte skynde meg å få den inn i hus før det begynte å regne igjen.

maling_06.jpg

maling_08.jpg

Grunnen til hvorfor en bør slipe over primeren med sandpapir når det har tørket.

maling_09.jpg

Endret av Shiva
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jevner ut småriper på underlaget, fester seg bedre til underlaget og selve lakken oppå, (suger til seg lakk), pluss gir en jevn farge enn at hvis en lakker rett på platen. Hvis jeg hadde lakket svart rett oppå den platen nå uten primer ville de ripene på bildet vist rett igjennom.

Maling_01.jpg

Hvis flaten er svart og en skal lakke hvit, tar en primer først for å slippe å ta flere lag med lakk. Slik at hvitfargen skal få sitt rette jevne lag. Er ikke alltid en trenger å bruke det. Kommer ann på underlaget. Men når jeg skrapte vekk lakken fra den gamle så jeg at de ikke har brukt primer. Selv mener jeg det er must for det ferdige resultatet. Ihvertfall hvis en ikke vil at småriper skal vise igjennom den ferdige lakken.

Poenget var at en ikke trengte å kjøpe dyre primere til 100.- lappen når max20 sin til KR 20.- funker likebra. Men klarlakken på max20 var ikke mye å skryte av.

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Trekker hele innlegget tilbake. til h... med max 20 primer. Brukte det groveste jeg hadde, 120 papir. Alt var klart og fint, skinte i lakken og jeg kunne speile meg.

Så gikk jeg igang med å tape remser på dekselet for at matrix koden skulle bli mest mulig nøyaktig og loddrett.

Hva skjer når jeg tar av tapen? jo, lakken følger med!!! :w00t::w00t::w00t:

Var egentlig bra jeg oppdaget det før matrix koden var ferdig, for da hadde toweret gått ut vinduet.

Noe annet jeg leste var at det gikk ann å bruke klarlakk som primer. Denne er mer gummiaktig. Problemet var at primeren ikke festet seg skikkelig på platen.

Kan skyldes for at underlaget var for glatt. At jeg ikke hadde slipt bra nok. Men når jeg fjernet lakken over hele platen var den ganske enkel å skrape av.

Har også prøvd den samme primeren på plastikk deler, og der festet den seg mye bedre. Anyways, en dårlig dag. :w00t:

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Har ikke gjort det før. Fikk tips om å lakke i forskjellige nyanser av grønt og hvitt. Kjøpte klistremerker med tall og bokstaver som jeg skal klistre loddrett nedover sidedøren. Deretter spraye svartlakk over. Det kan bli bra slik jeg ser det for meg, men tror jeg skal øve litt på noe annet først. Det er dette å få koden til å se ut som den renner nedover siderøren og at den fader bort.

Noe ideer her: http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=288798&hl=

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...