Spaz Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Har en sterk mistanke om at det er Q-Tec som er synderen her. 12A på 12v rail'en er meget lite. Min gamle Quiet-PC 300w hadde f.eks 18A på 12v linjen. Har du i såfall en god PSU til en rimelig penge å anbefale? Allikevel skummelt å kjøpe ny PSU til mangehundrekroner uten å være sikker på at det er det jeg trenger Kan du ikke bare nappe ut PSU fra broren din sin PC, koble den til din PC og sjekke om det starter normalt. Da vet du med sikkerhet at det er Q-TEC PSU som er årsaken til problemet. Lenke til kommentar
Electrolite Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 Har en sterk mistanke om at det er Q-Tec som er synderen her. 12A på 12v rail'en er meget lite. Min gamle Quiet-PC 300w hadde f.eks 18A på 12v linjen. Har du i såfall en god PSU til en rimelig penge å anbefale? Allikevel skummelt å kjøpe ny PSU til mangehundrekroner uten å være sikker på at det er det jeg trenger Kan du ikke bare nappe ut PSU fra broren din sin PC, koble den til din PC og sjekke om det starter normalt. Da vet du med sikkerhet at det er Q-TEC PSU som er årsaken til problemet. Nå har det seg sånn at det har jeg allerede gjort. Når jeg først monterte inn det nye grafikkortet så var det den PSU'en som nå står i min bror's PC som stod i denne (en Chieftech 360 W PSU som fulgte med kabinettet). Etter å ha notert meg at PC'n til bror klarte å starte opp med det nye kortet mitt i, tenkte jeg at hvis jeg flytta den PSU'en over i min PC så ville ting virke. Men dengang ei. Det nye kortet har altså fungert (i den grad at jeg har fått bilde og fått starta Win 98 på en p3 700MHz) sammens med den PSU'en jeg nå har i min egen PC... nå jobba jeg bra med å holde tunga rett i munnen, håper det ble rett Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Det står garantert i manualen under "error beeps" (hvis den er på engelsk da seff.) Det står i ALLE hovedkort manualer jeg har noengang sett. Det er godt mulig du bare har fått et defekt kort. Det skjer nå og da. Du vil få en error på oppstart om den ikke finner et funksjonerende VGA-kort. -Stigma Lenke til kommentar
the_dOle Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 hmmmm.... Melder meg inn i "Q-tec is to blame" klubben her... Hadde en Q-teq 400W power supply i maskina når jeg kjøpte 9600XT extreme'n min. Det funka SVÆRT dårlig!! Det boota men det var shutdown så fort jeg fyra noe som minnet om 3d. Etter å ha prøvd å kjøre Q-tec'en til kun hk'et med et annet power på alt av disker o.l trodde jeg det ikke var psu'en. Så det ble handla inn nytt hk bare for å få samme feil igjen. Byttet til en 350W Seasonic som var LYDLØS i forhold og gjør jobben som bare det. 400wattern står midlertidig i htpc'en nå men det er bare frem til jeg har fått noe ordentlig... Lenke til kommentar
Electrolite Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 Får se etter i morra, akkurat nå orker jeg ikke mer styr med dette kortet i kveld... hvis flere folk har noen tips så kom gjerne med det, så er det på'n igjen i morra for min egen del Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Har en sterk mistanke om at det er Q-Tec som er synderen her. 12A på 12v rail'en er meget lite. Min gamle Quiet-PC 300w hadde f.eks 18A på 12v linjen. Tviler jeg sterkt på... Ja.. 12A på 12V-rail er ikke altfor mye..., men jeg kan opplyse om at jeg kjører en P4C 2.6@3 Ghz, Radeon 9800Pro@XT, DVD-brenner, Maxtor 40GB på en 350W Sweex (Q-Tec lookalike).. Den har 12A på 12V-utgangen.. og dette driver godt ett overklokket system som mitt.. Har heller ikke hatt noe problem med billige Q-Tec.. selv med litt klokking.. Det er nok ikke PSU som er problemet nei... og råd om nye chipset-drivere... Hva f*** er det noen tenker med her da? Hva har chipset-drivere med POST å gjøre? Det er da kun BIOS som er aktiv i dette tilfellet... Har trådstarter forsøkt å resette BIOS? Edit: Sjekk her og her. Kan se ut som om kompatibilitetsproblem mellom ditt HK og skjermkortet ja..dessverre.. Endret 27. august 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
CoolDuckie Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Det står garantert i manualen under "error beeps" (hvis den er på engelsk da seff.) Det står i ALLE hovedkort manualer jeg har noengang sett. Det er godt mulig du bare har fått et defekt kort. Det skjer nå og da. Du vil få en error på oppstart om den ikke finner et funksjonerende VGA-kort. -Stigma Jeg sjekket manualen til det hovedkortet på http://www.soltek.de. Det står ingenting om error beeps. Så virker det som det er en viss forvirring hos enkelte her om hva slike beeps betyr, jfr. spørsmål om Windows loading osv. Error beeps er et BIOS POST (Power On Self Test) fenomen, og kommer før boot-loaderen aktiveres. MAO så er dette et problem som IKKE kan løses med reinstallering av Windows osv. Det var enkelte rapporter om trøbbel med x800 og enkelte Gigabyte hovedort, men jeg finner ikkeno på Soltek. Jeg ville prøvd BIOS oppdatering av hovedkortet. Har du dessuten prøvd å trykke reset i stedet for power knappen, slik at HD ikke spinner ned? Det er risky å skifte powersupply i dette tilfellet. Jeg ville kjøpt en på en webshop og returnert den om den ikke løste problemet. Du trenger jo ikke fastmontere den for å prøve det ut. CD Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Jeg holder en stor gul knapp på PSU. Q-Tec leverer ikke akkurat sakene sine, og 12A på 12volten er ikke no å skryte av. En Tagan 380W vil gi deg mye mer enn en Q-Tec 400W(sikkert 550W også) vil klare å gi. Tagan 380W har 22A på 12v og koster litt over 600,- Ellers finnes det flere andre produsenter, men dette er den billigste jeg har funnet med tilsvarende Ampere på 12v og pris. Når man kjøper en ny PSU til et krevende system, bør man ikke gå noe særlig under 20A på 12v. Lenke til kommentar
Electrolite Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 Jeg holder en stor gul knapp på PSU. Q-Tec leverer ikke akkurat sakene sine, og 12A på 12volten er ikke no å skryte av. En Tagan 380W vil gi deg mye mer enn en Q-Tec 400W(sikkert 550W også) vil klare å gi. Tagan 380W har 22A på 12v og koster litt over 600,- Ellers finnes det flere andre produsenter, men dette er den billigste jeg har funnet med tilsvarende Ampere på 12v og pris. Når man kjøper en ny PSU til et krevende system, bør man ikke gå noe særlig under 20A på 12v. Men i en annen PC fungerte det jo greit med dette grafikkortet og denne PSU'en, det var derfor jeg flytta PSU'en inn i min egen maskin... nei, ikke vet jeg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Jeg holder en stor gul knapp på PSU. Q-Tec leverer ikke akkurat sakene sine, og 12A på 12volten er ikke no å skryte av. En Tagan 380W vil gi deg mye mer enn en Q-Tec 400W(sikkert 550W også) vil klare å gi. Tagan 380W har 22A på 12v og koster litt over 600,- Ellers finnes det flere andre produsenter, men dette er den billigste jeg har funnet med tilsvarende Ampere på 12v og pris. Når man kjøper en ny PSU til et krevende system, bør man ikke gå noe særlig under 20A på 12v. Og dette har du testet inngående? Dersom ikke.. forsøk å komme med noen råd som hjelper isf... Leser du og andre tvilsomme "hjelpere" noen andre innlegg enn deres egne? Trådstarter rapporterer "beep code" som indikerer Ram/HK/Vga feil.. Han har prøvd med annen PSU..prøvd kortet i annen PC (som ikke har Mist, Tyan, FS "mega" "turbo" "Clockers edtion" til kr. 70000) og der virker det.. Hvor sannsynlig er det da at det er PSU som er problemet? Slutt å kvern den samme visa *hver gang* noen har slike problemer.. "Bytt PSU".. "Q-Tec suger"... Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) Jeg holder en stor gul knapp på PSU. Q-Tec leverer ikke akkurat sakene sine, og 12A på 12volten er ikke no å skryte av. En Tagan 380W vil gi deg mye mer enn en Q-Tec 400W(sikkert 550W også) vil klare å gi. Tagan 380W har 22A på 12v og koster litt over 600,- Ellers finnes det flere andre produsenter, men dette er den billigste jeg har funnet med tilsvarende Ampere på 12v og pris. Når man kjøper en ny PSU til et krevende system, bør man ikke gå noe særlig under 20A på 12v. Men i en annen PC fungerte det jo greit med dette grafikkortet og denne PSU'en, det var derfor jeg flytta PSU'en inn i min egen maskin... nei, ikke vet jeg Jo, men den andre PC'n hadde kanskje ikke like strømkrevende komponenter? P3 700Mhz, P3 hovedkort osv. trekker nok ikke like mye strøm som din P4-baserte PC Men du burde uansett forsøke flashe opp til nyeste BIOS versjon, hvis du ikke har gjort det enda. Endret 28. august 2004 av Spaz Lenke til kommentar
Electrolite Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 Jeg holder en stor gul knapp på PSU. Q-Tec leverer ikke akkurat sakene sine, og 12A på 12volten er ikke no å skryte av. En Tagan 380W vil gi deg mye mer enn en Q-Tec 400W(sikkert 550W også) vil klare å gi. Tagan 380W har 22A på 12v og koster litt over 600,- Ellers finnes det flere andre produsenter, men dette er den billigste jeg har funnet med tilsvarende Ampere på 12v og pris. Når man kjøper en ny PSU til et krevende system, bør man ikke gå noe særlig under 20A på 12v. Men i en annen PC fungerte det jo greit med dette grafikkortet og denne PSU'en, det var derfor jeg flytta PSU'en inn i min egen maskin... nei, ikke vet jeg Jo, men den andre PC'n hadde kanskje ikke like strømkrevende komponenter? P3 700Mhz, P3 hovedkort osv. trekker nok ikke like mye strøm som din P4-baserte PC Men du burde uansett forsøke flashe opp til nyeste BIOS versjon, hvis du ikke har gjort det enda. Det er noe jeg kan gjøre. Er det mulig at dette rett og slett fikser problemet? Og bør jeg ta noen forhåndsregler? Ha noe i bakhånd? Backup av noe? Har aldri flasha BIOS før, men har lest instruksjoner på hvordan det skal gjøres og jeg har lasta ned nyeste BIOS, laga bootable disk med sånn flash-program og så videre. Håper på enda litt hjelp jeg Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 hmmmm....Melder meg inn i "Q-tec is to blame" klubben her... Hadde en Q-teq 400W power supply i maskina når jeg kjøpte 9600XT extreme'n min. Det funka SVÆRT dårlig!! Det boota men det var shutdown så fort jeg fyra noe som minnet om 3d. Etter å ha prøvd å kjøre Q-tec'en til kun hk'et med et annet power på alt av disker o.l trodde jeg det ikke var psu'en. Så det ble handla inn nytt hk bare for å få samme feil igjen. Byttet til en 350W Seasonic som var LYDLØS i forhold og gjør jobben som bare det. 400wattern står midlertidig i htpc'en nå men det er bare frem til jeg har fått noe ordentlig... Jeg har da et Q-tec PSU på 400Watt. Og det funker fett. Kan forøvrig si at jeg har 7 kabinettvifter der tre av dem bruker leddlys pluss et 120GB hardisk i tilleg til mitt Hercules 9800XT kort. NB! Så er det fakstik slik at både X800Pro/XT bruker mindre strøm pga GDDR3 minne. Så nei ikke bytt ut PSU`en din!!!! Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Han kan jo prøve med en annen PSU, og hvis det funker da, er det vel ingen tvil... Lenke til kommentar
Electrolite Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 Han kan jo prøve med en annen PSU, og hvis det funker da, er det vel ingen tvil... Men da må jeg jo kjøpe meg en ny PSU... h**** møkk... Lenke til kommentar
Electrolite Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 *bump* Er fortsatt svært mottakelig for hjelp. Og hvis jeg skal flashe BIOS så lurer jeg fortsatt på om noen kan gi meg endel hjelpsomme hints rundt det, hvilke forhåndsregler bør jeg ta? Bør jeg ha noe i bakhånd? Backup av noe? Har aldri flasha BIOS før, men har lest instruksjoner på hvordan det skal gjøres og jeg har lasta ned nyeste BIOS, laga bootable disk med sånn flash-program og så videre. Beklager maset, men er ganske blank her, og vil sååå gjeerne at kortet skal virke Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 *bump* Er fortsatt svært mottakelig for hjelp. Og hvis jeg skal flashe BIOS så lurer jeg fortsatt på om noen kan gi meg endel hjelpsomme hints rundt det, hvilke forhåndsregler bør jeg ta? NÅ tror jeg du bare må ta sjansen. Følge instruksjonene og krysse fingre...Går det bra.. *kan* det hende at grafikk-kortet ditt nå virker.. Går det til h***te så er det like greit å kjøpe nytt HK.. som du kanskje må uansett.. dessverre. OBS: Har du sjekket i Bios->PNP/PCI Configurations->Primary Graphics Adapter>......? Står det default PCI her eller AGP.. Dersom det står PCI så er det vel verdt å prøve med AGP.. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Er det innebygd skjermkort på den shuttlen? Prøv og disable det... Lenke til kommentar
Electrolite Skrevet 29. august 2004 Forfatter Del Skrevet 29. august 2004 Er det innebygd skjermkort på den shuttlen?Prøv og disable det... Hvordan gjør jeg det? I BIOS? Har du sjekket i Bios->PNP/PCI Configurations->Primary Graphics Adapter>......?Står det default PCI her eller AGP.. Dersom det står PCI så er det vel verdt å prøve med AGP.. Kan prøve, men siden jeg har AGP kort fra før så regner jeg med dette er som det skal... Tenkte forøvrig å prøve kortet mitt i bror sin PC igjen i dag, kjøre full install slik at jeg VET at det fungerer som det skal.... dere får sikkert høre hvordan det gikk Lenke til kommentar
Electrolite Skrevet 2. september 2004 Forfatter Del Skrevet 2. september 2004 Tenkte bare jeg skulle fortelle åssen dette endte: Etter å ha fått bekrefta at kortet fungerte helt fint i en annen PC (annen enn min bror's, som var full av feil og mangler og vanskelig å lite på i en test av kortet mitt), så våga jeg meg til slutt på en oppdatering av BIOS, og TA-DA, nå virker kortet mitt helt strålende. Så konklusjonen får vel bli noe sånt som ikke undervurder effekten av en BIOS oppdatering, eller noe sånt Takk for hjelpen alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå