Gå til innhold

Trenger hjelp til "kjøleskap"

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt ny både her og når det gjelder casemoding. Vet ikke helt om dette er rette plassen å poste, men jeg har et prosjekt jeg ikke får løst.

Har lagt store planer å bytte ut diskettstasjonen med et "kjøleskap" til snusboksen min som ikke skal være et alt for dyrt prosjekt. Har tenkt på vannkjøling og sånn ekstremkjøling (husker ikke hva det heter :p ) Men det er alt for dyrt! Noen som vet om en løsning? Ville vært evig takknemmelig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LOL!! Var ikke sånn type kjøleskap da :) Var bare et lite et som kan sitte inni maskinen. Og som er transportabelt ikke minst :p Det er et vanlig kjøleskap for stort til vøtt :) Hadde vært veldig takknemmelig om dere proffe casemod'ere hadde hatt en liten idè til det her. Har hørt at kjøleribbe og vifte skal gjøre det kaldt, men det skjer vel ikke hvis det er 30 grader i rommet?

Lenke til kommentar

Det er godt :p Men hvis det er litt off topic, så må jeg bare beklage det. Tenkte først at det passa inn her siden det er en liten "casemod" i mine øyne :) Men jeg får vel kjøpe en Kryotech sak om noen vet hvor man får kjøpt det eller har et til salgs (som ikke koster for mye).

Lenke til kommentar

Det kan jeg gjøre. Hvem er mod. her omkring? Det er ikke mulig å få det under 1000? Har ikke akkurat kontoen full av penger :p Men peltier? Hva er det? :p Har null peiling på casemods for å være helt ærlig. Men noen steder må man begynne? Hadde vært generalt om du kunne beskrevet litt bedre hva du mener :)

Lenke til kommentar
LOL!! Var ikke sånn type kjøleskap da :) Var bare et lite et som kan sitte inni maskinen. Og som er transportabelt ikke minst :p Det er et vanlig kjøleskap for stort til vøtt :) Hadde vært veldig takknemmelig om dere proffe casemod'ere hadde hatt en liten idè til det her. Har hørt at kjøleribbe og vifte skal gjøre det kaldt, men det skjer vel ikke hvis det er 30 grader i rommet?

Da må du på mekk eller biltema. Disse her små peltier kjøleskapene fra kr 500.-

Kjøpte en boks til 1200.- for jeg skulle lage kasse av den med kald luft til vann, hvor hele kassen var full i vann og kobberrør senket i den. Ble aldri noe av for jeg tror varmen fra maskinen ville blitt for stor etterhvert til at peltier greide å kjøle ned vannet. Og etter noen dager ble alt ødelagt. Kassens skjebne i dag er oppbevaring av leker for ungen og holde brusen kald om sommeren. De funker, men du kan ikke fryse is i dem. Brusen og snusen skulle holde seg kaldt og god.

Dette er en stor utgave, de har mindre utgaver.

Skal du ha den inni maskinen må du nesten ribbe den for peltier elementet og lage en mindre kasse. Kunne latt seg gjøre med plexiglass, tre eller enkel isopor. Bare få det tett og litt isolerende.

Kan lese mer om peltier og fysikken bak her:

http://overklokking.no/guides/nybegynner/del4/index5.html

boks.jpg

Endret av Shiva
Lenke til kommentar
du kan jo be moderatoren flytte den over til vann og ekstremkjøling.

peltier kan jo være en løsning. leste om en som skulle lage et kjøleskap. husker ikke hvor. men du må nok brenne en tusenlapp

Enten var det biltema eller mekk som hadde små blå bokser med peltier på tilbud til 499.- eller 599.-. Men likvel er de for stor til at hele greien passer inni maskinen. Og hver gang den skal åpnes blir det vel kjas og mas med å få av lokket. Når jeg tenker på det hadde det vært litt morro med et lite minikjøleskap i fronten.

Stort nok til at du fikk 1-2 colabokser inni der. Men boksen må ribbes for peltier. Lagd en liten fin kasse i polyester som passet i drev sporene og en fin liten mini

dør til.

Sjekket på www.biltema.no Søk på peltier og det dukker opp en boks til 398.- Kjøpe den og ribb den. Peltieren trenger egentlig ikke å stå i kontakt med selv boksen. Kan plassere den delen bak på kassa og et rør som går til boksen. Med en jernsag og litt lim kan materialene på boksen brukes til å lage nytt skap.

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Jepp, det har jeg allerede tenkt på :) Sett på "tunneller" som du kaller det :p Kommer opp i en liten sum, men det får bare gå. 6-700 kr er vel egentlig ikke så billig, men hvis resultatet blir bra er jeg fornøyd :D Skal jeg lage en worklog på det kanskje? Når prosjektet er i gang liksom..

Lenke til kommentar

Kom på en ting... Hvis jeg kjøper en sånn kjøleboks (bildet under), og modifiserer en slotkjøler (bildet under kjøleboksen), vil varmen da bli "sugd" tilstrekkelig ut til at det blir litt kaldt i den planlagte boksen? Har noen tegninger på hvordan jeg vil gjøre det da, om noen er interessert.

boks.jpg

ttc003.jpg

Sorry hvis bildene er for store, men jeg har ikke thumbnails av bildene :)

Lenke til kommentar
Kom på en ting... Hvis jeg kjøper en sånn kjøleboks (bildet under), og modifiserer en slotkjøler (bildet under kjøleboksen), vil varmen da bli "sugd" tilstrekkelig ut til at det blir litt kaldt i den planlagte boksen? Har noen tegninger på hvordan jeg vil gjøre det da, om noen er interessert.

boks.jpg

ttc003.jpg

Sorry hvis bildene er for store, men jeg har ikke thumbnails av bildene :)

dt blir aldri kaldere enn lufttemperaturen

Lenke til kommentar

Med peltier elementer må det vel bli litt kaldere? Er ikke no vits å bruke masse penger hvis det ikke blir kaldere enn luft temperaturen da :( Kjøleboksene er jo kaldere enn lufta inni bilen, så da må det være mulig hvis jeg isolerer boksen?

Noen som vet hvor mye strøm den boksen til 399 på biltema trekker? Ser at de andre trekker 2-4A på 12v, men den minste står det ikke noe på.

Trekker sikkert det samme..

Lenke til kommentar
Takk :) Var det jeg ville vite :yes: Men varmen må jo ut. Holder det da med den slotkjøleren? Den er ikke så stor liksom..

til den peltiern som er på kjøleboksen så er den slot-kjøleren grei nokk.

men jeg lurer på litt hvordan du har tenkt å få til dette i en liten diskett slot

:dontgetit:

du må jo isolere selv om det ikke trenger å være så tykt så skal du ha ytre vegger, og kjøleribbe invendig til å kjøle med og for ikke snakk om snus boksen.

ville ha gått for en cd brønn istedet.

kan tenke litt på hva du kan gjøre :hmm:

btw: kan hende at den peltiern som er i den kjøleboksen er limt med termisk lim eller lignende så du kan få problemer med å få den av.

har hørt at det kanskje går med isopropanol men er ikke sikker?!

noen som vet?

edit: leif

Endret av Evil Knivel
Lenke til kommentar

Har god plass bakover. Har noen skisser, men må få lagt dem ut på nettet. Så jeg trenger en kjøleribbe også ja? Da blir det straks vanskeligere, men det skal nok gå skal du se ;) Må bare kjøpe og teste litt.. Har desverre ikke flere ledige cd brønner :no: Det som er dumt :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...