Gå til innhold

Finnes støyisolerende kabinettskap?

Anbefalte innlegg

Jeg driver med litt musikkproduksjon/komposisjon på PCen min og er generelt svært lite glad i støy (selv svak støy..). Så derfor tenkte jeg at hvis man plasserer kabinettet inne i en lydisolert kasse/skap og ventilerer det gjennom lydfeller ville støynivået på utsiden bli bortimot ingenting.

Så da er spørsmålet; finnes det slike skap, eller må en ta opp sløydkunnskapene og bygge selv? I tilfelle er det noen som har en god design/idè?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Ja det finnes. Så et senest et i butikken DigitalImpuls i møllergata i oslo i forrige uke. Hvor bra disse er vet jeg ikke.

Har noen kompiser som også putter pcn i skap pga. musikk inspilling.

Hilsen

Espen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er digitalimpuls i Søndre Gate ;) Men jeg tror de andre her misforstår fullstendig hva du er ute etter. Du er ute etter et "skap" du kan putte den maskinen (med kabinett) fra før av inni!? Jeg vet med sikkerhet at man hadde slike før. Hvor stor tilgjengelighet det er nå for tiden, vet jeg ikke. Har ikke sett noe. Har da to forslag:

1) bygge et skap selv med lydfeller for inn- og ut-luft. (du må uansvett ha vifter for å ikke svi av alt inni maskinen

2) Spare deg for tid og svi av pengene ++ på å støydempe det du har fra før; ny strømforsyning, vifter i strikkoppheng, evt nytt kabinett og vannkjøling/stille luftkjøling på prosessor.

Det siste er nok mest hendig for daglig bruk, men det koster litt.

(Men hvorfor bruker du DELL til musikkbruk?)

Lenke til kommentar

Google is your friend. :cool:

Fant denne etter et raskt søk:

http://www.plasmic.dk/cocoon/en/main.php

Kostbare saker: starter på 6900 danske kroner! De påstår å få lyden ned i 20-25 dB, det er ganske stille...

Jeg husker vi hadde et tilsvarende kabinett på kontoret for 15 år siden. Fungerte bra, men det var slett ikke alle PC'er som trivdes, det ble temmelig varmt inni der. Antagelig var ikke viften altfor effektiv i det kabinettet. God kjøling er et must.

Det er ingen stor heksekunst å lage din egen, tror jeg, hemmeligheten er å få en god luftstrøm. Siden viften kan være stor, kan den gå saktere enn de små viftene inne i PC,en og dermed bråke langt mindre. Så må man lage en støydempet vei å slippe luften ut igjen. Det finnes sikkert websider som forklarer teorien bak det, om man har tid og lyst til å lete etter det.

Geir :)

Lenke til kommentar

Takker for svar. Tror jeg går for et IKEA-skap pluss en bunke med støydempematter.

DELL funker fint til musikk bare du bytter ut lydkortet. Manskinen er veldig stabil, og har ikke vært vanskelig på noen som helst måte så lenge jeg har hatt den.

Men som sagt, den bråker litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...