Instict Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Hei. Jeg vil gjerne ha tilgang til ntfs partisjonene mine. Slik at jeg kan overføre desse filene til en linux partisjon. Og etterhvert gjøre alle partisjonene om til linux. Hva trenger jeg ? Og hva må jeg gjøre? har en fresh installasjon av Fedora Core release 1 (Yarrow) Jeg har brukt litt linux før.. Men aldri som desktop, så jeg er litt forvirret. På forhånd takk for svar. Endret 28. august 2004 av Instict Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Det fungerer fint å mounte og lese NTFS partisjoner i linux hvis kjernen har kompilert inn støtte for det, men man kan ikke skrive til de. Mount de med disse kommandoene i terminalen som root; mount -t ntfs /dev/hdxx /mnt/din-egen-mappe hvor hdxx er partisjonen som skal mountes, for eksempel /dev/hda1 (første partisjonen på primary master), og /mnt/din-egen-mappe er mappen du vil mounte partisjonen i, som selvfølgelig må lages (mkdir) før du mounter. Lenke til kommentar
obotron Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 http://linux-ntfs.sourceforge.net + svaret til Bøb! Lenke til kommentar
Instict Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 ok. mount: fs type ntfs not supported by kernel Holder det bare å oppdatere kernelen da? Har denne.. 2.4.22-1.2115.nptl Legger inn en ny jeg. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Tror ikke det vil hjelpe å oppdatere kjernen, tror ikke fedora pleier å legge til ntfs støtte. obotron ga deg nettop svaret, er ikke lenge siden jeg hjalp en å få til ntfs støtte ved hjelp av den. Det er så enkelt som å gå der, laste ned riktig rpm og lese instruksene (og følge de). Lenke til kommentar
wil Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 denne linjen limte jeg inni Fstab for å få lesetilgang til mine NTFS partisjoner i Slackware 10.0: /dev/had1 /mnt/win_c ntfs user,rw,uid=1000 1 0 vil ikke dette funke i Fedora da? selv har jeg da ikke så mye erfaring med Fedora at jeg rakk å mounte mine partisjoner i Fedora, bare gjort det med Slackware. Lenke til kommentar
Instict Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 oppdaterer kjernen uansett jeg. Slik jeg har forstått det så skal jeg gjøre følgende. 1. legge inn støtte for ntfs ( linux-ntfs.sf.net ) 2. mounte diskene på den måten bøb forklarte. ? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) denne linjen limte jeg inni Fstab for å få lesetilgang til mine NTFS partisjoner i Slackware 10.0: /dev/had1 /mnt/win_c ntfs user,rw,uid=1000 1 0 vil ikke dette funke i Fedora da? selv har jeg da ikke så mye erfaring med Fedora at jeg rakk å mounte mine partisjoner i Fedora, bare gjort det med Slackware. Nei, for denne gjør i praksis det samme som mount komandoen Bøb ga(bare automatisk ved oppstart), men som ikke funker om man ikke har ntfs støtte i kjernen. Som man kan få ved å innstlalere rpm'e på siden obotron linket til. Sier seg selv egentlig, hjelper ikke å be linux om å mounte ntfs om kjernen ikke vet hva ntfs er for noe. Edit Ja Instict, det er rett. Eller du kan bruke den linjen wil skrev (dog jeg ville rettet skrivefeilen hda1, og selvfølgelig forandrett den og mountpunktet til det som er rett i dit tilfelle. Og jeg hadde mountet den ro istedenfor rw (ettersom skrivestøtten er _veldig_ eksprimentel). Endret 27. august 2004 av P@rm@nn Lenke til kommentar
obotron Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 denne linjen limte jeg inni Fstab for å få lesetilgang til mine NTFS partisjoner i Slackware 10.0: /dev/had1 /mnt/win_c ntfs user,rw,uid=1000 1 0 vil ikke dette funke i Fedora da? selv har jeg da ikke så mye erfaring med Fedora at jeg rakk å mounte mine partisjoner i Fedora, bare gjort det med Slackware. Forutsetter at ntfs er støttet i kjerna. Noe den ikke er i Fedora pga patenter ol. Lenke til kommentar
wil Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 hva er så eksprementel med å ha rw istede for ro på NTFS partisjoner i Linux? jeg har aldri hatt problemer med den linja jeg limte inn der. selv kjører jeg Slackware 10.0 med 2 NTFS partisjoner, funker fett det i Linux. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Skrivestøtten er merket som eksperimentell, man kan ikke gjøre stort med den, og hvis man gjør noe, så innebærer det en risiko for å miste alt man har av data. Lenke til kommentar
Instict Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 tusen takk for hjelpen.. Jeg har nå fått dette til å fungere.. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 hva er så eksprementel med å ha rw istede for ro på NTFS partisjoner i Linux? jeg har aldri hatt problemer med den linja jeg limte inn der. selv kjører jeg Slackware 10.0 med 2 NTFS partisjoner, funker fett det i Linux. Det er, som moyner nevner, ikke selve linjen som er eksprimentel, men hva rw inebærer. Det betyr at partisjonen mountes read og write. Og som nevnt er ntfs skrive støtte veldig eksprimentel. Man kan gjerne prøve å skrive til en ntfs, men du bør da ikke være glad i dataen som ligger der. Så å mounte den rw går helt greit, så lenge du velger å ikke skrive til den. Og da syns jeg det er like greit å mounte den ro (read only) slik at man ikke skriver til den ved et uhell. Lenke til kommentar
wil Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 ok, skjønner. da må jeg endre litt på det, men egentlig har det ikke så utrolig mye å si for det er bare Windows 2000 og XP som ligger på de NTFS partisjonene Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Du trenger ikke ny kjerne for å lese NTFS, bare installer rpm'en fra http://linux-ntfs.sourceforge.net/rpm/fedora1.html så skal det funke (modprobe ntfs). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå