Gå til innhold

RAM: 2x256 TwinMos + 1x512? Går det greit?

Nobu

Anbefalte innlegg

Som topic antyder vil jeg sette inn en 512MB-brikke på hovedkortet (Abit NF7-S 2.0), i den ledige sloten. De to andre tas for tiden opp av hver sin 256MB TwinMos 3200 m/ WinBond (ikke lenger å få tak i på Komplett.no hvor jeg bestilte dem fra en gang i tiden, men http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=2566 skal være mer eller mindre samme produktet).

Jeg vurderer da å kjøpe en brikke av samme merke/type som de jeg har i fra før, men større. De to brikkene jeg har i nå kjører Dual Channel, og jeg regner med at maskinen ikke kjører dette når det kommer en tredje brikke inn. Er det store ytelsesforskjeller her? Har jo sett folk har kranglet side opp og side ned om dette, men håper at det er mulig å få noen entydige svar. Kjører også disse brikkene på CAS2 (er egentlig 2.5) på 400 MHz, er det stor fare for at dette må senkes med en ny brikke? Synes å huske at det var noen reviewer rundt på nettet som tok for seg det faktum at 512-brikkene ikke var like overklokkingsvennlige som sine 256-brødre, på den tiden.

Så, noen tips, råd eller anbefalinger om dette? Vil det funke? Ytelsestap? Mer?

Endret av Nobu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme hovedkort som deg og har 2x256 +1x512 twinmos.

Virker greit det. Men jeg kjører ikke 400 MHz da rundt 340 eller noe. (cpu vil ikke mer)

Vet ikke om det virker som Dual Channel, men fikk ikke noe merkbart ytelsestap når jeg installerte 512 brikke.

Lenke til kommentar

Vet mange har hatt problemer med og kjøre disse Twinmos 512 brikkene på NF7-S HK. Dette var av den billige typen ram til Twinmos. HK mitt ville ikke kjøre dem raskere en 333, og da hadde jeg prøvd en del forskjellige timings og spenninger.

Her er det foresten diskutert på forumet. Link

Dette trenger vel nødvedigvi ikke gjelde alle NF7-S HK med disse brikkene. Men ramen fungerte fint på et Gigabyte HK og feilet på 2 andre NF7-S HK. Fikk heldigvis levert inn RAM'en der jeg kjøpte den (Mamoz) og byttet til Corsair med mellom legg. Og det oppsettet kjører selfølgelig fint.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Ser at det er litt forskjellige meninger og erfaringer, og det regnet jeg jo med. Oslo72 - du kjører en 512-brikke alene eller?

Jeg har allerede to 256MB-brikker i maskinen, og vil supplere med en tredje brikke, på 512-MB. Tenkte det ville lønne seg å velge samme merke, men er litt i tvil med tanke på det jeg hørte om 512-brikkene til TwinMos ved siste oppgradering (da jeg satte sammen den maskinen jeg har nå).

Kjører min Barton XP 2500+ @ 2200MHz (10 x 200), og det fungerer helt fint. Vil imidlertid ikke kjøre over dette, det lille jeg har testet. Håper det lar seg gjøre å sette inn en 512-brikke i tillegg, slik at jeg kan få 1024MB på maskinen uten å bytte ut all RAM'en. Da frister det fort å bare bygge seg en helt ny maskin og da går det _veldig_ mye penger.

Noen tips til brikker, eller flere erfaringer med lignende oppgraderinger? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...