Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan koble opp 1 VPN men ikke 2

Anbefalte innlegg

Nettverkene er slik:

Nettverk A (192.168.*.* /24)
Windows Server (server02)
         |
         |
Linux brannmur (SmoothWall) 10.0.0.* /24)
         |
         |
Nextgentel ADSL-modem (m/router)
         |    (Nextgentel)
         |
INTERNETT        
         |
         |    (FastCom)
Linux brannmur (IpCop) 
         |
         |
Windows Server (server01)
Nettverk B (10.10.10.*/24)

Både Server01 og Server02 er konfigurert som router og VPN-server med "Routing and Remote Access". Server02 kobler opp en VPN (PPTP) til Server01. IpCop forwarder TCP port 47 og 1723 til Server01. Dette går stort sett helt fint.

Problemet er at jeg kan ikke sitte på en klient i nettverk A og koble opp en ny VPN inn til Nettverk B (dvs til Server01) så lenge VPN'en mellom Server02 og Server01 er oppe. Den timer ut og melder om at den ikke får svar. Jeg klarer heller ikke å få Server02 til å route all trafikk til 10.10.10.* gjennom VPN'en til Server01. :dontgetit:

Målet er å kunne sitte å en klient på Nettverk A og kunne fjerndrifte hvilken som helst server på nettverk B med remote desktop e.l. Jeg har som sagt 2 merkelige problemer:

* Server02 vil ikke route all trafikk til 10.10.10.* gjennom VPN'en, men sender den ut til 10.0.0.1 og ut til internett. Routing-tabellen er modifisert til å sende 10.10.10.* ut gjennom VPN--interfacet.

* Jeg kan ikke koble opp 2 VPN forbindelser samtidig gjennom internett til Nettverk B. VPN nummer 2 vil bare time ut og hevde at serveren i den andre enden ikke svarer.

Jeg mener bestemt at begge delene skal gå fint uten noe hokus-pokus, men nå begynner jeg seriøst å lure. Har kontaktet begge ISP'ene og det skal ikke være noe som sperrer for dette.

Hvis noen der ute har forslag/løsning så ville jeg sette stor pris på enhver hjelp jeg kan få. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...