swanky Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Jeg innser at jeg etterhvert har en del filer som fyller opp rikelig med plass på harddisken min, og at det tross alt ikke er det sikreste i verden å ha alle disse dataene uten sikkerhetskopier. Blant annet er det en haug med billedfiler som det ville være tragisk å miste. Nå er jeg den lykkelige eier av en iBook 12", så maskinene er kun utstyrt med en CD-brenner. Jeg er dessverre ikke i nærheten av å ha tolmodighet til å forholde meg til 700MB som maks kapasitet i forbindelse med sikkerhetskopiering, så alternativene mine er: 1) Kjøpe en ekstern DVD-brenner 2) Kjøpe en ekstern harddisk Jeg må ærlig innrømme at alternativ nr. 2 er en *smule* mer attraktivt, spesielt siden jeg da vil ha alle filene samlet på ett sted, og slipper å lete huset rundt etter den riktige disken. I tillegg vil det øke lagringskapasiteten min med en solid dose. Hva synes dere? Er det fornuftig å stole på èn ekstern harddisk? Jeg vi i så tilfelle komme til å overføre en mengde filer til denne og slette de fra iBookens hd. Lenke til kommentar
snowbaard Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Denne eller denne er jo grei disker (sisnevnte har fordelen av å være liten og lett). Kan ikke se mange gode grunner til å benytte DVD. Såfremt du ikke syns det er morro å lage/kopiere DVD-filmer... Å ja, eksterne disker er pålitelige. Langt mer enn den DVD'en søstra di tegna på med sprittusj... Endret 27. august 2004 av snowbaard Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Jeg vil veldig sterkt anbefale deg at du kjøper deg en dvd brenner til backup. Hvorfor? Fordi det er mye større sjanse for at disken kommer til å gå fyken først enn at dvd platene gjør det dersom du passer på dem. Skrekk scenariet som en kompis av meg opplevde, kjøpte seg en 200gb usb disk til sin bærbare pc, la alt viktig ut på den, pluss masse nye saker. 3 mnd senere gikk disken til he..... mest sannsynlig pga svakhet fra starten og 200gb gikk tapt...... du får i dag dvd plater ned til 6kr stykk så det er billig, og du mister ikke alt på en gang dersom en plate går i stykker. For 6 kr kan du lagre dobbelt dersom du vil være helt sikker. Ellers finnes det mange muligheter. Få noen til å brenne ut til deg. har du stasjonær pc så kjøp en billig dvd brenner til pr 100 lapper og kjøp så en usb disk som du bruker til å flytte data. Dette kan du også gjøre dersom du har en venn som gidder å ta backup for deg. Lag mapper på ca 4gb hver og kjøp en pakke med plater som du gir han. Når det gjelder usb disker, er dette en grei løsning: Kjøp en 200gb disk til 1000 kr og kjøp så usb kabinett til ca 400kr..... billig og genial løsning, da du kan kjøpe flere disker senere og bare putte dem inn i kabinettet etter behov! X. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå