Windoge Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Bestillte noen datadeler fra England forleden. Har aldri bestillt fra utlandet før, men i dag fikk jeg et brev i posten hvor jeg har 2 alternativ. Alternativ 1: Hvis du ønsker at posten skal sørge for fortollingen behøver du kun å oppgi fødselsnummer og signere fortollingsfullmakten nederst. Da gir du posten fullmakt til å fortolle sendingen for meg (Det innebærer at sendingen kan åpnes for tollvurdering. Alternativ 2: Du kan selv fortolle og hente sendingen ved postens Godssenter. Eller du kan selv fortolle sendingen ved lokalt tollsted og få den sendt til lokalt utleveringskontor. Siden Posten er lagerholder, er vi pålagt å dokumentere overfor tollvesenet at din forsendelse er fortollet. Du må derfor melde Tollvesenets referansenummer og Postens referansenummer til Postens Godssenter. Har litt problemer ved å forstå alternativ 2. Kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Du kan selv ordne med fortollingen med tollvesenet, eller du kan la posten ordne det. Posten tar da selvfølgelig betalt for dette. Lenke til kommentar
hart Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Denne tråden -> http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=252513&hl= burde hjelpe deg... Men for å være snill og svare på det du lurer på så må jeg si at med mindre forsendelsen din koster nesten ingenting så sparer du deg mye bry med å betale det lille ekstra som posten skal ha for å foreta fortollingen for deg. Gå for alternativ 1, med mindre du har en fetish for papirarbeid. Du vil få en giro fra posten i etterkant på det du skal betale. www.toll.no -> "fortolling via internett" om prisen er mellom 200-1000 kroner. Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Første alternativet er at du lar posten ta seg av det for deg. Går relativt fort og du slipper å gjøre noe, men de skal ha endel gryn for det. Andre alternativet er at du reiser til postens godssenter eller lokalt tollsted og toller den selv der. Dette er ikke alltid like praktisk siden lokale tollsted ofte er langt fra lokale, men det er nå så. Hvis du har muligheten sparer du i alle fall en hundrings eller så, men ellers er det nok postens nazitakster som er det enkleste alternativet. Så vidt jeg husker gjelder dette forresten bare for varer over 1000kr, er det under så kan du fortolle dem selv via internett og får varen tilsendt sammen med brevet, men det er vel sjelden det går med datavarer. Bare så det er nevnt, dette er en av grunnene til at det veldig sjeldent lønner seg å bestille datadeler fra utenlandet. Prisene i Norge er faktisk såpass billige tatt i betraktning, at så fremt ikke varen koster veldig mye eller er sjelden her i Norge, så er det ytterst sjeldent at det lønner seg å bestille fra utenlandet (bortsett fra kanskje ebay). Garanti og klaging er vel et kapittel for seg selv. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 For verdier mellom 200-1000 krk an du fortolle den via internett, det er lettest Lenke til kommentar
hart Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Hvis du har muligheten sparer du i alle fall en hundrings eller så, men ellers er det nok postens nazitakster som er det enkleste alternativet. Har posten egne takster for nazister? Da er det vel neppe noe problem med mindre ^ThOmas^ tilhører den ideologirettningen Eller synes du ganske enkelt at takstene deres er for høye? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Bestillte noen datadeler fra England forleden. Har aldri bestillt fra utlandet før, men i dag fikk jeg et brev i posten hvor jeg har 2 alternativ. Alternativ 1: Hvis du ønsker at posten skal sørge for fortollingen behøver du kun å oppgi fødselsnummer og signere fortollingsfullmakten nederst. Da gir du posten fullmakt til å fortolle sendingen for meg (Det innebærer at sendingen kan åpnes for tollvurdering. Alternativ 2: Du kan selv fortolle og hente sendingen ved postens Godssenter. Eller du kan selv fortolle sendingen ved lokalt tollsted og få den sendt til lokalt utleveringskontor. Siden Posten er lagerholder, er vi pålagt å dokumentere overfor tollvesenet at din forsendelse er fortollet. Du må derfor melde Tollvesenets referansenummer og Postens referansenummer til Postens Godssenter. Har litt problemer ved å forstå alternativ 2. Kan noen hjelpe? Det enkleste er alternativ 1. Posten kuttet nettopp prisen på fortolling til under en hundrelapp, mener jeg å huske. Spørs litt hvor mye du har bestilt for da. Alternativ 1 er også raskest, da får du tilsendt pakken til ditt lokale postkontor ganske kjapt. Lenke til kommentar
wichtom Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 er IKKE toll på datadeler. bare moms som må betales Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 Takker for alle svar. Et spørsmål til: Åpner de pakken selv om jeg velger alternativ 2? Dette er noe jeg skal selge videre, så hadde vel helst håpet på uåpnet pakkning. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 ALTERNATIV.3: v\ikke gjøre noe og få mega regning i posten Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Takker for alle svar. Et spørsmål til: Åpner de pakken selv om jeg velger alternativ 2? Dette er noe jeg skal selge videre, så hadde vel helst håpet på uåpnet pakkning. De åpner sannsynligvis ikke en forseglet forpakning, verken på alternativ 1 eller 2. Har aldri opplevd det selv. Har dog ikke bestilt så utrolig mye fra utlandet før, så man vet jo ikke... Dersom du skal videreselge importvarer i større skala bør du skaffe deg en egen innførselstillatelse eller hva det nå kalles. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 Takker for alle svar. Et spørsmål til: Åpner de pakken selv om jeg velger alternativ 2? Dette er noe jeg skal selge videre, så hadde vel helst håpet på uåpnet pakkning. De åpner sannsynligvis ikke en forseglet forpakning, verken på alternativ 1 eller 2. Har aldri opplevd det selv. Har dog ikke bestilt så utrolig mye fra utlandet før, så man vet jo ikke... Dersom du skal videreselge importvarer i større skala bør du skaffe deg en egen innførselstillatelse eller hva det nå kalles. Klart, men som du ser under alternativ 1: (Det innebærer at sendingen kan åpnes for tollvurdering.) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Takker for alle svar. Et spørsmål til: Åpner de pakken selv om jeg velger alternativ 2? Dette er noe jeg skal selge videre, så hadde vel helst håpet på uåpnet pakkning. De åpner sannsynligvis ikke en forseglet forpakning, verken på alternativ 1 eller 2. Har aldri opplevd det selv. Har dog ikke bestilt så utrolig mye fra utlandet før, så man vet jo ikke... Dersom du skal videreselge importvarer i større skala bør du skaffe deg en egen innførselstillatelse eller hva det nå kalles. Klart, men som du ser under alternativ 1: (Det innebærer at sendingen kan åpnes for tollvurdering.) _Kan_ ja. Ikke _må_. Men men.. det ordner seg nok. Lenke til kommentar
hart Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 De forbeholder seg retten til å sjekke om verdien på det du mottar samsvarer med det som er oppgitt. For å sette det på spissen.. Om et firma i utlandet sender deg en John-Deere Traktor pent pakket inn og oppgir at det er en DVD til 195,- kroner så er det ugler i mosen. Dermed må de ha rett til å sjekke at det er en DVD og ikke en traktor til en halv mill du mottar. Ser de at pakkens innhold (traktoren) ikke er det det som er oppgitt (DVD) så er forsendelsen lovmotstridig. Er det ikke hjemmel i loven for å sjekke pakker som skal momses så åpner det for store tap for a/s Norge (som til syvende og sist, igjen satt helt ytterst på spissen, ikke får råd til å betale sykehusregningen din om du havner der). Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 (endret) De forbeholder seg retten til å sjekke om verdien på det du mottar samsvarer med det som er oppgitt. (som til syvende og sist, igjen satt helt ytterst på spissen, ikke får råd til å betale sykehusregningen din om du havner der). pga av at du ble påkjørt av traktoren? Endret 28. august 2004 av TrulZern Lenke til kommentar
hart Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Ikke kødd med John-Deere!!! Så klart havner man på sykehus om man forsøker å kjøre halsbrekkende stunts kun iført en John-Deere og fritt fall Det er mange som endrer personlighet bare de tar på seg en heldekkende felleskjøp-trikot og syvmilsstøvler. Tro meg.. DVD er tryggere. Lenke til kommentar
asimov Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 er IKKE toll på datadeler. bare moms som må betales nei er vel feill å si betale toll, men heter vel å fortolle, for det er det som står på postens papirer iallefall, foresten så er det kjapest å hente det på godssenteret om det er i nærheten av der du bor(alnabru i oslo feks) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå