Gå til innhold

Realistisk grafikk, hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

Når utviklerne klarer å lage et spill som ser helt ekte ut, og man sitter der med skikkelige 3D-briller og virkelig føler at man dreper og lemlester noen, ville dere spilt dette da?

Hvor går grensen?

Grafikken og interaktiviten kommer dit, og med det tempoet som er nå, så er det ikke så lenge til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti denne diskusjonen før, og må si at det er sannsynlig at vi bremser innen den tid. Grunnen er at det blir for realistisk, og faren for at folk mister forskjellen på spill og virkelighet er alt for stor...flere mord, mystiske dødsfall ..osv.

Hvis det skulle gå så langt så håper jeg det blir gjort noe som gjør folk oppmerksom på hva som er virkelig, og hva som er spill.

Ellers, synes jeg også at utviklingen de siste årene har godt ektremt raskt..bare se på Unreal 3 motoren, som det bare finned bilder av hittill..tenk retting år 2010..hvordan er standarden da...når U3 motor slår til i 2006/07.

- Atomics.

Lenke til kommentar
Må si meg uenig, ikke bare er det lenge til, men det er også helt urealistisk at vi lander opp med noe som "ser helt ekte ut". Og selvfølgelig kommer folk fortsatt til å spille det, vi ser fortsatt film - selv om det ser helt ekte ut, gjør vi ikke?

Det kommer til å skje, tro meg. Et mål for denne bransjen er å lage en virtuell verden man kan leve i. Det er det store penger i. Dessuten er det interessant å utforske grenser. Hvis mennesker slutter å sprenge grenser og å være nysgjerrige er det slutt.

Hvem hadde trodd vi skulle flydd for 200 år siden?

Spill og film kan ikke sammenlignes siden man deltar på helt forskjellige måter. Det er to helt forskjellige medier som ikke kan sidestilles, akkurat som bøker og film. Man sier alltid: "Boka er bedre". En tåpelig sammenligning siden man i disse to medier har helt forskjellige regler å forholde seg til.

**Avsporing der ja :roll: **

Lenke til kommentar

noen personer vil alltid ha problemer med å skille film og spill fra virkeligheten, det vil nok bare øke med tiden ettersom grafikken og detaljene blir bedre og bedre...

men jeg tviler på at det kommer til å stoppe før det er liten forskjell mellom virklighet og spill...

Lenke til kommentar

Når Wolfenstein 3D kom, var det banebrytende. Så kom Doom og Duke Nukem 3D og tok over for den gamle "sidescroll" teknologien.

At det kommer, det er det ingen tvil om, spillebransjen lever for å sprenge grenser, og vi lever for at de sprenger grensene.

Det eneste det er snakk om er hvor kraftige PCene blir, noe som kan endre den virtuelle virkeligheten betraktelig.

Man kan ikke sitte på baken og tenk "dette kommer ikke" for det ligger i kortene at det kommer en dag, men når det kommer er en annen sak.

Lenke til kommentar
Når Wolfenstein 3D kom, var det banebrytende. Så kom Doom og Duke Nukem 3D og tok over for den gamle "sidescroll" teknologien.

At det kommer, det er det ingen tvil om, spillebransjen lever for å sprenge grenser, og vi lever for at de sprenger grensene.

Det eneste det er snakk om er hvor kraftige PCene blir, noe som kan endre den virtuelle virkeligheten betraktelig.

Man kan ikke sitte på baken og tenk "dette kommer ikke" for det ligger i kortene at det kommer en dag, men når det kommer er en annen sak.

Akkurat. Det er mange som ikke vil at dette skal skje og derfor tviholder de på en tanke om at dette umulig kan skje, men det er mulig og de vil skje.

Når man ikke ser at det er grafikk lenger, kan det da kalles spill? Eller er det slik at vi da kommer til å slutte å spille? Tror ikke det nei.

Grensen er kun et moralsk skille, ikke et teknologisk, og derfor er fremtiden så interessant :yes: .

Lenke til kommentar

Gleder meg tell grafikken blir realistisk, ikke bare grafikken.. men fysikken også.

Detta gleder jeg meg mest tell når det gjelder bilspell.

Når det gjelder realistiske voldspell, så er det like morro det og. Hvis noen ikke klarer å skille mellom real life og ett spell samma hvor bra grafikk, så burde de ikke spelle spell.

Grensen går ingensteder. Realistisk grafikk har flere pluss en minus.

Lenke til kommentar
Det at ein speler ut aggresjon på dataen er feil.

Det er det gjort undersøkingar på, og dei viser at ein blir meir aggresive.

Ein blir òg meir immune når det gjeld å sjå vald.

Dette har man ikke hørt tusen ganger før...

Har spilt voldsspill så lenge jeg kan huske, og er ikke spesielt immun mot vold. Jeg er heller ikke voldelig, jeg slår ikke en gang noen.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok grafikk kommer til å nå fotorealisme en gang. Uansett, en gang må det stoppe. En gang blir det stor nyhet i alle spillsider:

Utvikling av grafikk har stoppet!

Osv. osv. Da blir det bare bah. Uansett om det er fotografikk eller ikke. En gang kommer det vel en siste spillmotor, med alt så realistisk som overhodet er mulig. Da blir sjanger det eneste som skiller spill. Pluss selvfølgene, såklart.

Men noen sier at folk kommer da til å bli mer påvirka. Det tviler jeg på. Når Doom kom ut, det kom avisoppslag om voldsinnholdet. Et spill som har samme voldsinnhold som Doom, vil det i dag kommer i avisa? Neppe. Og tilogmed de tøffeste gamerene på Doom-tida måtte inrømme at de ble skremt. Hvem blir skremt av Doom (1) i dag? Ikke så mange. Vi vil nok tåle mer og mer også.

Det var da min tale. :p

Lenke til kommentar
Jeg tror nok grafikk kommer til å nå fotorealisme en gang. Uansett, en gang må det stoppe. En gang blir det stor nyhet i alle spillsider:

Utvikling av grafikk har stoppet!

Osv. osv. Da blir det bare bah.

Det er da det blir bra, skjønner du. Da vil kanskje spillutviklerne fokusere på gameplayet istedenfor hvor mange lensflares de klarer å dytte inn. :)

Lenke til kommentar

Har ikke dette blitt diskutert før her? Mener å huske en lignende diskuasjon vertfall.

Jeg tror ikke utviklingen vil stoppe ved en så realistisk grafikk som det er mulig å lage, tror grafikken blir bedre enn "realistisk grafikk".

Nå skal det litt til å bli bedre enn moder natur til å vise grafikk, men innen hardwaren har blitt kraftig nok til å vise "realistisk grafikk" vil programmere ha finni en måte å gi oss "urealistisk grafikk" som overgår den realistiske.

hvis noen forstod hva jeg mente der...

Lenke til kommentar

Er enig med Civilix her. Men som noen andre nevnte, realistisk fysikk er også viktig.

Et problem med realistisk grafikk er at det vil ta utrolig lang tid å lage spill. Du skal modellere og animere ganske nøyaktig da.

Men selv med realistisk grafikk og lyd gjennstår det to helt vesentlige ting før spillene blir helt "realistisk". Lyd og styring (tastatur/mus er f.eks ikke helt realistisk :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...