Gå til innhold

Hva er best? P4 eller Athlon XP

Pion_

Anbefalte innlegg

Pentium 4 eksiterer i Dual. Men under navnet P4 - XEON. Dette er bevist :smile: D at Pentium 4 vart 85 grader er et faktum. ingen har funnet ut hvorfor, men de andre maskinene har sunket til ca 39 grader, men når en skal ut i bios å se på tempen, stiger den faktis.. mystisk. den slutter å stige på ca 59 grader. HVORFOR? i bios skal den jo synke i forhold til Windows?? eller tar jeg feil?

Jeg selv har sett meg ut et lækkert Tyan Dual MP hovedkort jeg vil slå kloa i :grin:

Jeg har aldri hatt noen store stab. problemer med mine AMD cpuer /comboer. Eneste store prob mitt var et TV-Kort jeg hadde før (i en intel combo).

PS. vi har fremdeles en P4 på 75 grader (ikke farenheit), d er den eneste maskinen som ikke kjører windows2k, merkelig?? Den kjører linux.

Har også testet Dual XEON 1,7 med SCSI. Heftige saker, men ikke noe for en normal lommebok :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha fått gode råd på hardware.no kjøpte jeg meg en AMD 1.333Ghz, MSI K7T turbo, 512 Mb ram

Resten hadde jeg, Chiefted full tower, enermax PSU, Plextor cd og cdr, AHA 2940, 100 gig ata 100 mm

I ca 6 mnd hadde jeg det slik, ble aldri helt fotrolig med et par ting:

Varmeutvikling, det er jo en kjent sak for de fleste at AMD blir varmere, å jada, jeg planslipte, brukte artic silver 2, hadde extra papst vifte og enda mer.

Dobbelsjekket og trippelsjekkt, kryssjekket med andre. Alt var gjort riktig. Likevel, for varmt (for meg)

VIA chipsettet irriterer meg

Inkompabilitet, er et ord man lærer seg med AMD i kassa.

12.11.2001

Abit BL7

Intel P4 1.7ghz

512 MB SDRAM

Er det som står i kassa nå.

Fornøyd med Intel: Ja

Fornøyd med AMD: nei

Meningene om dette temaet er mange, jeg har lest alt jeg kom over her om emnet, det er ikke tvil om at fok her i forumet er kunnskapsrike :smile:

Min konklusjon og mening er at man bør prøve begge deler (dersom man har mulighet til det)

Og gjøre seg opp sin egen mening, og egne erfaringer utifra hva du bruker kassa til

Grendel

Lenke til kommentar

Hei, hei! Folkens! P4 er faktisk ikke så mye dyrere enn AMD lenger, på samme klokkefrekvens da. Bare synd at du trenger en svinerask (og dyr) P4 for å holde følge med Athlon XP.

Det med temp. på Athlon; Jeg innrømmer det, min CPU er varm. Ikke veldig varm, men varm. Og vet dere hva (dette er den beste delen)? Jeg driter totalt i det! Jeg kunne ikke brydd meg om den lå på 35 eller 65 grader, så lenge den går stabilt (noe den altså gjør). Så lenge dere har på en kjøler som webshopen har sagt ja til (Billig & Stille) er det ikke DITT problem, nei, det er websjappa sitt, hvis den smeller!

Lenke til kommentar

CDburner:

1. Abit et-eller-annet

2. MSI dual FC-PGA kort (testet her med et annet da mitt dummet seg mye (trodde det var defekt men det andre var like håpløst så det var vist bare sånn det skulle være)

3. MSI K7T-pro/raid eller noe (socket a)

Gidder du stresse litt, spar penger kjøp en AMD (du sparer vel _noe_, gjensalgsprisen tatt i betraktning).

Har du litt ekstra, vil ha noe som funker GARATERT FEDT! kjøp en P4, tror ikke du vil angre, i Windows har du også fordelene av bedre, kjappere, smidigere og raskere drivere til alle tinga din. (disk, nett, apg o.l.)

Som Lars Erik sa - XP koster noen høvdinger det også. Prisfoskjellen er ikke så stor som noen vil ha det til.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke prøve å påstå at Athlon XP er raskere enn P4 i Windows, Andreas, jeg tar deg på ordet. Men er det virkelig verdt å miste MYE ytelse i et spill (snakker ennå om samme klokkefrekvens) fordi du kommer inn i Windows et par sekunder raskere? Jeg vet ikke hva andre gjør når de først har en Athlon XP eller P4, men uansett ville mitt førstevalg være å spille...

Athlon 1.0

Asus A7V-E

IBM 75GXP 45GB

2*128 Apacer

ASUS GeForce2 GTS

3D-Mark 2000: 7400

3D-Mark 2001: 3250

[ Denne Melding var redigert av: Ar`Kritz på 2001-11-13 14:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-08 01:05, DFN skrev:

normal: En brøkdel er så vidt meg bekjent en 100. del. Dvs, en brøkdel av prisne ville være, om en P4 2 ghz koster 6k...vel, det kan du regne ut sjæl! AMD er billig, men ikke SÅ billig! :smile:

en brøkdel er da nødvendigvis ikke 1/100, 1/2 er da også en brøk

Lenke til kommentar

Pris og kvalitet henger ikke alltid i sammen, selv om AMD selger sine CPU`er billig så kommer det ganske enkelt av at de ønsker å være en av de ledende leverandørene på markedet, lik Intel. Men Intel levere sine produkter til en høyere pris pga. sin enorme organisasjon som koster MYE penger å drive, og ikke minst utvikling.

En annen ting, er at både AMD og Intel lever også av andre produkter en CPU`er. AMD leverer bla. mye forskjellig utstyr til industrimaskiner, noe de har holdt på med i mangfoldig år.

Men siden folk her stort sett driver med data, så ser de ikke etter de andre markedene disse produsentene levere til. Så billig betyr ikke dårlig kvalitet, kun konkurranse.. med visse få unntak. (husker med gru noen få AMD-K6 som var litt rare)

Selv bruker jeg AMD til grafisk arbeid, det fungerer helt fint. Faktisk like bra som P4, med unntak av videoredigering i visse programmer. Så det ender med er pris, noe AMD vinner på. Så det blir mitt eneste argument for AMD ; Billigere og like bra!

Lenke til kommentar

jaja.. vanskelig diskusjon, men jeg tror med sikkerhet at jeg kan si: det er flere personer som er fornøyde med intel enn amd. jeg antar at alle amd-patrioter vil halshugge meg og komme med tynne argumenter om at amd er like stabilt som intel, og at intel blir like varm som amd.. det finnes sikkert sjeldne hendelser der intel blir varm (har jo hatt innlegg i forumet), men det er en kjennsgjerning at intel er mer stabilt enn amd. videre når det gjelder varmeutvikling sier jo de fleste at: "det er jo bare å kjøpe solide kjølesystemer... osv osv..". men skal du handle vannavkjøling, planslipte vifter o.l. blir det like dyrt som en intel p4 boxed..

mvh

trofast intelfan

Lenke til kommentar

*negerhenriksen*

jeg har prøvd en p4 1700! den er litt reskere en min AMD 1ghz med 200 mhz bus!min cpu er ca 33-35 grader (har ikke kab vifte eller vann-avkjøling) :=)

p4 er ca 45 + at den er mer USTAMIL en min AMD!

så ikke kom å si at jeg ikke har prøvd p4, !

athlon 1ghz

asus A7M266

512 DDR ram

ATI 8500

live 1024

19" hansol

Lenke til kommentar

Jeg får vel slenge meg med jeg også...

Hvilken prosessor som er den beste (for øyeblikket) kommer ann på.

AMD er den raskeste men også den varmeste, den trenger mest kjøling. Intel trenger ikke særlig kjøling (men den skal vistnok bli raskere hvis den får nok). Ytelsesmessig så ligger de ganske nær hverandre.

Det er også mye snakk om at P4 har den raskeste minnetilgangen. Dette skal nå ha blitt forbigått på hovedkort som benytter nVidias nForce420 brikke (bl.a. MSI). Det er også en veldig høy latency hos rd-ram brikkene P4 bruker, noe som er lavere på sd og ddr-ram brikkene.

Skulle jeg ha bygd PC i dag hadde jeg kjøpt AMD og satt den på et hovedkort med nForce(420) brikka.

Lenke til kommentar

Quote:

Har du litt ekstra, vil ha noe som funker GARATERT FEDT! kjøp en P4, tror ikke du vil angre, i Windows har du også fordelene av bedre, kjappere, smidigere og raskere drivere til alle tinga din. (disk, nett, apg o.l.)

Tester viser klart at ved samme klokkehastighet eller ved XP-rating så er AMD klart raskere enn P4. Skal en basere seg på annet enn tester blir det hele veldig subjektivt... Tester, selv om de er syntetiske, skal gi et forholdsvis godt bilde av reel ytelse. Spesielt hvis en ser på flere av de sammen.

Se på siste testen hoa Anandtech http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1554&p=4 for hvor klart AMD er raskere enn Intel i Office osv. Jevnt over er en AMD XP 1700+ raskere enn en 2 GHz P4 her.

Bare se selv og les tallene :smile:

Lenke til kommentar

VWALLE: " jeg har prøvd en p4 1700! den er litt reskere en min AMD 1ghz med 200 mhz bus!min cpu er ca 33-35 grader (har ikke kab vifte eller vann-avkjøling) :=)

p4 er ca 45 + at den er mer USTAMIL en min AMD!

så ikke kom å si at jeg ikke har prøvd p4, ! "

Min P4 ligger på 33 ved full load.

Stabilitet, dette vil du ikke engang sammenlinke - TRO MEG!

Per Øivind :smile: : Drivere skrev jeg om - dette har du også bevitnet. Videre er ytelsen (i annet enn spill der begge deler ligger på 200fps +/- 20% samme om du har P4 eller Athlon XP (på alle hastigheter) ikke verd bryet spør du meg. windows ytelsen er jo lik på alt. Min funker MINST like fedt i WinXP som en 1.55/DDR - faktisk lagga min litt mindre når jeg scrolla i store mapper, kopierte o.l.

Alle er like, men noen er likere!

Lenke til kommentar

*dollar*

så din mening er at din p4 1700 er mye raskere en bruners sin 1700 mhz?

han har 512 SD ram :sad:

har du RD ram og hvilken vifte har du på den?

athlon 1000

asus A7M266

DDR ram 512

ATI 8500

live 1024

19" hansol

(jeg) mener AMD er best! men det er mange som mener at intel er best ..

(intel sux) :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...