Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

p2p-nettverk -Gjøre noe med ip?

Anbefalte innlegg

Sliter litt med jernteppe her, og håper noen kan hjelpe meg.

Dersom man skal koble sammen to maskiner i et lokalt nettverk, enten med kun krysset kabel, eller med svitsj, må man gjøre noe spesielt med innstillingene for ip da? Eller er det kun dersom jeg har en server at maskiner i nettverket at dette er nødvendig? (Tenker på å la maskinene motta ip og DNS automatisk)

Jeg vet at maskinene må legges til samme arbeidsgruppe, men er det nok til at de skal kunne "finne" hverandre? (Jeg vet at jeg må velge å dele mapper og ressurser og slikt, så det er kun den ip-greia jeg spekulerer på..)

:blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke legge dem i samme arbeidsgruppe for å få dette til å fungere. Hvis det er et enkel LAN, dvs 2 pc-er via krysset kabel eller koblet via switch så er det eneste du trenger å gjøre å bruke IP192.168.1.1 på PC1 og IP192.168.1.2 på PC2. Subnett 255.255.255.0 på begge PC-ene.

Det er nå kontakt mellom maskinene dine. Første gang du skal komme inn på filsystemet til den andre maskinen via LAN (PC1<->PC2) så må du skrive IP-en til den andre maskinen i kjør-feltet. Den lokale DNS-en vil nå oppdatere seg selv og du trenger ikke skrive IP lengre. Det vil også fungere med et enkelt ping.

Dette er det eneste du trenger for fildeling i LAN.

Lenke til kommentar

alle maskiner trenger en ip-adresse og en nettmaske.

det er vanlig å bruke en DHCP server for å dele ut slike (til dem som har krysset av for "motta automatisk"). NAT routere fra ISP har typisk en dhcp server innebyggd.

har du ingen dhcp server, så må du selv sette inn ip-adresser og nettmasker på alle maskiner som skal i samme nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...