Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk-komunikasjons problemer. 2 pcer.

Anbefalte innlegg

Utstyr og oppset:

-SERVER

- Har 2 pcer i nettverk. 1 server koblet til internet og en klient.

- På serveren har jeg to nettverk-kort et koblet til internet og et til lokal nettverket.

- Nettverkortet koblet til internett er satt opp til og få tildelt adresse fra min internett leverandør. Dette funker.

- Internett oppkoblingen er delt ut på serveren. dette funker.

- Nettverk kortet til lokal netverket på serveren er satt opp med en manuell ip adresse. Settings ip 192.168.0.1 sub-net mask er 255.255.255.0

-KLIEN.

- er satt opp for og få tildelt adresse (dhcp). Dette funker. Siste adresse jeg fikk opp var 192.168.0.227 sub 255.255.255.0

- har satt opp manuel gateway 192.168.0.1 for og få internet. Dette funker.

PROBLEMET.

- Serveren finner ikke klienten. Jeg kan gå inn på delte mapper på serveren fra min klient og laste opp filer uten problemer. Bruker oxo et remote program for og styre serveren fra klienten min, og det virker oxo.

- Serveren ser ikke det som er delt ut på klienten.

- Jeg kan ikke pinge klienten fra serveren.

Dette virket en stund men så plutselig en dag uten at jeg hadde gjort noen instillinger så sluttet serveren og se klienten.

- Jeg har stengt firewall. (windows firewall oxo)

- Lurer på om dette kan skje om netverkkabelen er skadet. (men regner med at jeg ikke ville ha noen komunikasjon om det var en dårlig kabel.)

Noen som har noen forslag.

:no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problemet for en tid siden. Kjørte veiviser for hjemmenettverk på begge maskinene (husk samme nettverksnavn) og siden har det fungert. Hva som ble forandret har jeg ingen aning om, men det virket.... :) Bruker bare automatisk tildelte ip-er..

Lenke til kommentar

Har kjørt veiviseren flere ganger på klientet.

Har ikke testet dette på serveren siden det sluttet og fungere.

har ikke skjerm, tastatur eller mus på serveren. Bruker kun remote programet for og styre serveren fra klienten min. Så jeg er nøtt til og bruker fast ip på serveren.

Hvis det ikke finnes noe remote program som kan lete opp pcer på nettverket sånn at jeg kan bruke kun DHCP adreser.

Lenke til kommentar

Da kan det virke som om det er et routing-problem.

Sjekk default route på server og klient med

ROUTE PRINT i cmd

Du bør finne noe slikt på server:

192.168.0.0 255.255.255.0 192.168.0.1 192.168.0.1

og noe slikt på klient:

192.168.0.0 255.255.255.0 192.168.0.1 192.168.0.227

Lenke til kommentar

Har ordnet seg nå.

Jeg testet med og koble opp en lapptop i netverket og jeg fikk ikke komunikasjon men noen pcer i nettverket.

Da formaterte jeg både server og klient. satte alt opp på nytt.

Jag har hatt store problemer i nettverket gikk 10 ganger raskere og starte pcen nå. Bruker jo og bli veldig seine oppstarter om nettverket ikke er 100%.

Vet ikke hva som har vert feil. Jeg satte det opp helt likt som det har vert før

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...