qdos Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Ingen bombe, men reviewen på Camcorderinfo tyder på at dette ikke var det beste påfunnet til Sony... Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Mente jeg leste et review at dette kameraet for en stund tilbake hvor den ble slaktet. Husker jeg feil eller var det bare et grundig preview? Telcontar Lenke til kommentar
degas Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Denne gang er det en mer grundig gjennomgang, altså en test. Den første du så, var egentlig bare første inntrykket. Og det faller jo igjennom med et forbausende brak. Skribenten har like lite til overs for denne touchscreen-greiene til Sony som undertegnede, det er vel der det hele skjærer seg ettertrykkelig. "As I said in my first impressions review, Sony took a great camcorder and destroyed it." sier vel det meste. Panasonic NV-GS400 er forhåpentligvis snart på plass......... degas Lenke til kommentar
qdos Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 Mente jeg leste et review at dette kameraet for en stund tilbake hvor den ble slaktet. Husker jeg feil eller var det bare et grundig preview? Telcontar Stemmer. Dette var et såkalt first impression review. Konklusjonen ble forsåvidt omtrent den samme. Lenke til kommentar
Willy32 Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Gleder meg litt til og lese en helt annen men grundig test av HC1000. Ser poenget med tuch screen, men er jo mulig kameraet kan brukes til filming allikevel. Skal bruke en drøy uke på og bestemme meg om nytt kamera selv og disse to er blant alternativene. Vi får se. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Jeg har Sony PC330, altså ikke kameraet som dere diskuterer, men fortsatt touch-screen som er så forhatt. Jeg er helt enig med dere i at touch-screen har mange ulemper, jeg trivdes mye bedre med rullerattet jeg hadde på min gamle TRV330 (modellbetegnelse med fobehold). Likevel: Jeg ville ikke latt touch screen avgjøre hvilket kamera jeg skulle kjøpe, fordi JEG ikke endrer innstillingene mye på videokameraet. Kritikk av touchscreen er veldig relevant hvis man stadig endrer innstillinger under innspilling, men ellers neppe så viktig. For dere som plages med touch-screen: kan dere fortelle meg hvilke endringer dere typisk gjør under filming (mye endring av hvitbalanse og "brightness" kanskje?). (P.S. Spør fordi jeg har lyst til å høre/lære, ikke fordi jeg betviler at mange av dere er veldig flinke i å gjøre riktig finjustering av kameraet.) Lenke til kommentar
degas Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 (endret) Først og fremst: Tenke deg sammenligningen mellom justering av blender og lukker på et speilreflekskamera. Altså: eksponering. Du gjør dette uten å måtte ta øyet fra søkeren! Det samme gjelder for fokus. Det gjør du også best med en fokuseringsring. Helst noe bedre en disse fislete greiene som er på små kameraer. Sony har jo dyttet slikt inn i en undermeny! Slikt fungerer særdeles dårlig ved behov for glidende fokus mellom to bildeplan. Dernest: Skjermen fylles opp av informasjon/menyer som skjuler motivet, eller ennå verre, består av undermenyer før du omsider finner fokus/eksponering mm.. Stadig tapping på touchscreen ved stativopptak gir utilsiktete bevegesler. Så kommer dette med manglende bruksegenskaper i sollys/strømforbruk og........ Akk o ve! degas Endret 31. august 2004 av degas Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Degas, har lest det du skriver men skjønner fortsatt ikke hva du typisk endrer under filming (bortsett fra fokus og zoom da som gjøres med egne knapper uansett). Jeg skjønner at det å tappe på skjermen er et problem hvis man må gjøre det mye under filming, spørsmålet mitt var altså hva du/dere pleier å endre i innstillingsmenyene når dere filmer. Lenke til kommentar
degas Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Var jeg ikke klar nok? Eksponeringen! Dette kommer du ikke til uten tapping på skjermen, og noe man ofte endrer mye underveis i forhold til belysning, jfr. kontraster/motlys osv., nesten i fra sekund til sekund. Men om man oftest gjør opptak i helt jevn belysning ute eller inne, trenger man generelt ikke gjør endringer av kameraets valg. SÅ - igjen, endringer man ønsker full styring på, som eksponering, skal helst ikke være lagt til skjermbetjening. Grunnen er opplagt, øyet må bort fra søkeren. Men det er klart, om man ikke er vant til å bruke søkeren under opptak, men skjerm, vil man antakelig ha dette som en tappemeny. En lukket søker er suvern i forhold til å isolere motivet mot omliggende, oftest forstyrrende elementer. degas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå