Gå til innhold

Intels dobbelprosessor på IDF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
450mm^2 er nok et brød for optimistisk med tanke på Madison 9M er 480mm^2 og Montecito har 15MB mer cache og to kjerner.  Jeg tipper den blir et monster på minst 1000mm^2 og setter ny rekord i effektforbruk/varmetap.

Det begynner å lekke info nå:

http://babelfish.altavista.com/babelfish/t...2fkaigai116.htm

(helt sinsyk babelfish engelsk)

100W ser det ut til... altså ned 30W fra Madison. Ser bra ut, men fortsatt mye uklart. Kommer vel utover dagen.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Kommer vel mer etter hvert. Her er litt til:

http://www.theinquirer.net/?article=18302

Intel showed off Montecito which will be able to take advantage of 24MB cache and 1.7 billion transistors. It already has Montecito silicon running, the firm said.

Som en kuriositet (fra The Inq):

THE MINUTE Paul Otellini finished his keynote we wandered out to the front of the Moscone Center to see the sun.

And what did we see? We saw a lady holding up a little AMD sign and behind her a big limo.

And then we saw three or four journalists climb into said limo, on their way to be briefed by the AMD people about their dual core technology.

AMD does this kind of thing at every IDF. Practically every foreign hack we’ve bumped into has an appointment booked.

Lenke til kommentar
450mm^2 er nok et brød for optimistisk med tanke på Madison 9M er 480mm^2 og Montecito har 15MB mer cache og to kjerner. Jeg tipper den blir et monster på minst 1000mm^2 og setter ny rekord i effektforbruk/varmetap.

Varmeutviklingen er ikke proposjonalt med kjernestørrelsen.. Men la meg tippe 6-800mm^2. (intel er sinnsykt god til å pakke cache) og en varmeutvikling på rundt 150W. (noe mer enn det er upraktisk å kjøle effektivt uten væske/gasskjøling)

Men jeg lurer på hva yield'en blir på denne klumpen med 1,7 milliarder transistorer blir. :wow: (Og dermed produksjonsprisen og utsalgsprisen)

Lenke til kommentar

Det kan se ut som om INQ er på sporet etter noe. 150W til 180W er mye og tyder på at Montecito også vil komme i varianter med svært høy frekvens og FSB. 2+GHz og 667 FSB kanskje. Det har vært løse rykter om slike beist. Heldig vis vil vi vel se 65nm versjonen av disse alerede mot slutten av 2005.

Det er imidlertid lovet å komme Montecito prosessorer som kan kjøre i dagens hovedkort og det begrenser dem til 400FSB og ~110W TDP (130W max). Uansett har vi ennå ikke sett noen frekvenser på annet enn IBM sine dual core prosessorer, og det er jo dette det koker ned til til slutt.

Forøvrig er det ikke unaturlig av dual core design primert er begrenset av effektforbruket fremfor klokke frekvensen, men en må jo ikke nødvendig vis tyne dem til det ytterste. Et av poengene med dual core er jo at en kan kjøpe prosessorer med relativt lav frekvens som dermed kjører på lavere spenning og som en naturlig konsekvens av dette får lavt effektforbruk. Dette gir mulighet til å få bedre ytelse/watt forhold enn en singel core av samme design ville gitt ved samme ytelse. (Obs! det er viktig å sammenligne prosessorer med tilsvarende ytelse når en ser på ytelse/watt forhold ol.)

Nå ser det imidlertid ut til at man også planlegger å utnytte det fulle potensiale ved å skru opp klokka til hva en ville ventet av en singel core. Da får en naturlig nok dobbelt effektforbruk også! Disse vil imidlertid ikke være kompatible med den hardware som eksisterer for Itanium i dag.

Edit: Hva arealet av Montecito angår så har jeg ikke sett noen konkrete tall ennå, men mener å huske at Intel klarte å skvise 54Mbit SRAM inn på 110mm2 da de foretok demonstrasjon av 90nm prosessen. (på 65nm fikk de for øvrig inn 70Mbit på 110mm2) Det så ut til at ca 20% av die gikk med til å hondtere eksterne signaler. (kanskje jeg tar i litt, det er vanskelig å se!) Disse er ikke nødvendig når en har on-die cache og dermed tenkte jeg 24MB L3 skulle få plass på rundt om 350mm2 100mm2 på to Itanium kjerner er ikke helt på tur om de ikke har forlenget pipen, noe jeg begynner å lure på om de kan ha gjort. Jeg glemte imidlertid å ta med logikk for eksterne signaler. 550mm2 er nok mer realistisk, men fortsatt optimistisk (selvsagt! Det er jo meg :) )

Edit2: Går rykter om at kjøleren er beregnet på å kjøle to prosessorer. Det forklarar også den merkelige rektangulære formen på kjøleren. Ser ut som om vi er tilbake til 100W. (usikkert om det er max eller TDP)

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Det kan se ut som om INQ er på sporet etter noe. 150W til 180W er mye og tyder på at Montecito også vil komme i varianter med svært høy frekvens og FSB. 2+GHz og 667 FSB kanskje.

Ifølge Anandtech så vil Montecito bli introdusert på 1.7GHz og 400MHz FSB, mens Fanwood kommer med 533MHz FSB. Fanwood kommer 'bare' med 3MB cache siden behovet for cache blir mindre med raskere buss, så det er ikke uten grunn at Montecito kommer med vanvittige 24MB cache.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Her er 4 bilder av forskjellige Itanium-kjerner, med trolig rett størrelse i forhold til hverandre. Er det noen som har tallene for kjernestørrelsen på noen av de andre og kan bruke hpotoshop eller noe annet til å måle arealene av CPU'ene og dermed kan regne ut omentrentlig hvor stor Mendocito må være? Så får vi trolig en slutt på gjettingene fra "450" til "minst 1000" mm^2.

Edit: Glemte å legge ved link til bildet:

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2004/0909/kaigai04.jpg

Edit2: Nå har jeg funnet noen tall:

Itanium2 MP Madison 130nm 6MB L3 cache 387mm^2

Itanium2 DP McKinley 180nm 3MB L3 cache 421mm^2

Edit3: Nå har jeg målt antall pixler størrelse på kjernene:

Itanium? MP Mendocito 90nm 24MB L3 cache ca 591-747 mm^2 (ca 4234 pixler) (5,67-7,16 pixler/mm^2)

Itanium2 MP Madison 130nm 9MB L3 cache 480 mm^2 (ca 2860 pixler) (5,96 pixler/mm^2)

Itanium2 MP Madison 130nm 6MB L3 cache 387mm^2 (ca 2193 pixler) (5,67 pixler/mm^2)

Itanium2 DP McKinley 180nm 3MB L3 cache 421mm^2 (ca 3016 pixler) (7,16 pixler/mm^2)

Edit4: Endret noen data for Madison 9M etter snorreh's opplysninger.

NB. En forutsetning for regnestykket er at det er riktige størrelsesforhold i intel's presentasjon, noe jeg i Edit3 ser at det trolig ikke er fordi Mcinley og Madison ikke har samme størrelseforhold mellom die size og areal på bildet... og da er vi like langt i estimeringen av størrelsen :blush: Jaja .. Fikk i hvertfall trimmet hjernecellene litt :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fra nederst til øverst:

180nm: Itanium2 (McKinley): 421mm^2

130nm: Itanium2 6M (Madison): 387mm^2

130nm: Itanium2 9M (Madison): 480mm^2

90nm: Montecito: ~711mm^2

Hvis størrelsesforholdet mellom Itanium2 9M og Montecito er korrekt vel å merke, men det virker dessverre ikke slik siden McKinley på bildet er større enn Madison 9M noe som ikke stemmer i virkeligheten.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det kan se ut som om INQ er på sporet etter noe. 150W til 180W er mye og tyder på at Montecito også vil komme i varianter med svært høy frekvens og FSB. 2+GHz og 667 FSB kanskje.

Ifølge Anandtech så vil Montecito bli introdusert på 1.7GHz og 400MHz FSB, mens Fanwood kommer med 533MHz FSB. Fanwood kommer 'bare' med 3MB cache siden behovet for cache blir mindre med raskere buss, så det er ikke uten grunn at Montecito kommer med vanvittige 24MB cache.

Hoved årsaken til at Montecito har større cache er at den er beregnet på systremer med minst 4 sokler og oppover til 512 sokler. Tilgangstidene i slike systemer er svært store. for DP systemer er det naturlig nok ikke behov for 12MB L3 cache per kjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...