Gå til innhold

Hvor viktig er RAM'en?


FVH

Anbefalte innlegg

En kar som driver databutikk påstår at hvis du har et bra skjermkort (f.eks. mitt x800xt PE) med mye RAM og bra GPU, så har det ingenting å si for spilling hvor mye eller bra RAM du har ellers på maskina.

 

Dette synes jeg høres rart ut. Stemmer det?

 

I fall det ikke stemmer, hvor mye bestemmes av de forskjellige delene (CPU, skjermkort og RAM) ved spilling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemte høvelig bra frem til Doom 3 kom. Har du ikke bra RAM og CPU i tilegg til kraftig 3DKort kan man bare glemme å spille det i høy grafikk.

 

Edit: med det oppsettet du har i signaturen din tror jeg ikke du kommer til å slite noe særlig hehe

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Mye RAM hjelper på loade tider, noe som kan oppleves som hakking når nye teksturer/modeller loades, selv om fps'en under "idle" (ingen bevegelser) er den samme.

 

I shooter-spill er gjerne brettene balansert med tanke på dette og redigert inn i passelige cut-scenes når mye nytt skal loades.

 

Er noe ganske annet i flyspill med ett stort kart...og i den sjangeren har CPUen mye mer å gjøre også...

 

FVH: Du kan bruke Fraps til å måle gjennomsnittlig framerate, men det gjøres ikke helt automatisk, du trykker en hotkey for start/stopp.

 

http://www.fraps.com/

Lenke til kommentar
Hater å spørre om det her, men hvor mange 3dmarks får du FVH?

 

Jeg har testet nå en gang på disse tre. Bildet frøys helt på slutten av 3DMark03 da lydtestene kom, men teste ble utført likevel. Skjønner ikke hvorfor det frøys; kanskje det blir for hett for skjermkortet?

Dette er resultatene. Aner ikke hvor bra de er:

 

3DMark2001: 26589

3DMark03: 12828

PCMark04: 5029

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...