Bretleon Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 heisann Jeg mener å ha hørt noe om at hvis du skal flytte til utlandet ( i mitt tilfelle usa ) så kan man slippe momsen på bærbare. Er det noen som har noe erfaring med dette? eller vet noe mer? takker Bret L Lenke til kommentar
redlionion Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Sjekk www.toll.no Jeg holdt på med noe tilsvarende tidligere; jeg tror regelen er at du bare kan få momsen tilbake dersom du utstyret er mindre enn 2 uker gammelt. Regards, RedLionion Lenke til kommentar
havarh Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Dette har jeg vært med på en del ganger og reglene/fremgangsmåten er som følger: 1. Varen må være kjøpt senest 30 dager før utreise. 2. Ved kjøp, sier du til forhandleren at du ønsker momsrefusjon pga utførsel/eksport. De vil da fylle ut et skjema og sende dette med varen til deg. 3. I tollen må du før avreise vise frem varene, kvittering og skjemaet fra forhandleren. Varen skal egentlig være emballert og ubrukt, men dette er ikke noe som håndheves strengt. Skjemaet må stemples og sendes tilbake til forhandleren som vil refundere momsen til et konotnummer som du oppgir. Vær obs på at tollerne kan kreve bevis for at du skal oppholde deg i utlandet over en lengre periode, så opptaksbevis fra skoler, leiekontrakter etc kan være fint å ha med. Forøvrig tror jeg slik utførsel gjelder de fleste typer varer og ikke bare bærbare pc'er. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Trodde du måtte ha oppholdstillatelse i et annet land i passet for og få tilbake moms ikke bare vise noen opptakspapirer? Lenke til kommentar
havarh Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Som jeg sa, så må du ha med bevis på at du skal oppholde deg i utlandet over lengre tid. I noen tilfeller vil det bety oppholdstillatelse ja, men i f.eks EU-land tror jeg ikke du trenger noe slikt. Nå skal jo trådstarter til USA, så du skal ikke se bort ifra at de har noen sære spesialordninger... Lenke til kommentar
bajsmaster Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Dette er mye enklere å gjøre mens en er i utlandet. Ring butikken du vil handle fra og spør dem om deres rutiner for utførsel. De aller fleste vil fortelle deg at de kan trekke fra momsen direkte og ordne med alle papirer for at dette skal gå i orden. Slik at det eneste du trenger å gjøre er å bestille varen, og legge ved en notis på at den skal sendes på utførsel. Dette varierer veldig fra butikk til butikk, men i utgangspunktet skal butikken gjøre alt for kunden i disse tilfeller...de vil jo selge varen ikke sant ? Komplett.no og Hifi-klubben er flotte eksempler på butikker som fikser dette lettvint. Expert Bonus og Elkjøp er ikke så velvillige til å fikse dette. Endret 27. august 2004 av bajsmaster Lenke til kommentar
havarh Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Dette er mye enklere å gjøre mens en er i utlandet. Vil man da risikere å måtte betale moms på varene ved innførsel til landet man oppholder seg i, ala den norske 200-kroners grensen? Lenke til kommentar
Cera Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Dette er mye enklere å gjøre mens en er i utlandet. Vil man da risikere å måtte betale moms på varene ved innførsel til landet man oppholder seg i, ala den norske 200-kroners grensen? JA, da må du betale utenlandsk moms Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Jeg dro fra Canada til USA før jeg skulle hjem til Norge. På grensen (Niagara Falls, Canada) viste jeg bare frem kvitteringer og legitimasjon, så fylte de ut et lite skjema for meg. Så fikk jeg kontanter rett i labben ti minutter senere. De sa jeg selv var ansvarlig for å momse til det landet jeg skulle til. Så det gjorde jeg selvfølgelig Så akkurat der var det iallfall utrolig enkelt, så vet dere det. Men så klart; hvert land har sine metoder, og i Norge skal det absolutt ikke være lett å spare noen kroner når det går ut over statskassa... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå