Gå til innhold

Fått gammel pc - oppgradere

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fått en gammel pc som dama skal bruke primært til å surfe og til enkelt skolearbeid. (Har kraftig bærbar til resten).

Jeg har fått denne pc-en.

Siden jeg har begrensede kunnskaper på hardware-siden lurer jeg på om noen har noen konkrete tips til oppgradering osv. Vil helst bruke totalt max. 2000 kr. Det er nå Windows 98SE på pc-en men har planer om å kjøre XP. Trenger vel mere minne ihvertfall (er 64 MB i den nå). Hva slags type minne kan brukes. Og hva bør jeg ellers skifte/forandre?? Er det mulig å få USB 2 ved å kjøpe et kort el.?? Har lite peiling her jeg...

Specs på pcen finner dere her.

Min er en 568 MHz.

Tusen takk for all hjelp!

Mvh

JDM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag til oppgradering:

1) Ny CPU. Celeron suger, og det finnes en del kraftigere CPUer til socket 370. De lages imidlertid ikke lenger, så sjekk hva du kan finne på bruktmarkedet. Var jeg deg, ville jeg lett etter en Pentium III 1GHz eller noe slikt.

2) Mere RAM! 64MB er fryktelig lite, og selv om det såvidt går p kjøre WinXP på det, vil det gå fryktelig treigt. Du trenger SD-RAM, som fremdeles er å få i diverse nettbutikker, men som begynner å bli temmelig dyrt etter hvert. Var jeg deg ville jeg kjøpt en av disse 256MB-brikkene og brukt i tillegg til din nåværende 64MB-brikke.

3) Har du penger til overs etter dette, ville jeg enten kjøpt en minnebrikke til, eller en litt større harddisk. Siden maskinen i8kke skal brukes til spilling, har det ingen hensikt å kjøpe nytt skjermkort. Det innebygde holder til kontor-greier. Men til spill suger det til de grader!

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Kjempegreier... Takk skal du ha.

Hehe... Vet at Pcen er temmelig utdatert, men stiller ikke så strenge krav til det bruket der...

Noen spm:

1) Hvordan får en tak i en brukt CPU? Og hvordan vet en at den ikke er slitt osv?

2) Hvordan går jeg frem dersom jeg ønsker å bytte harddisk? Har egentlig ikke noe spesielt jeg trenger på den gamle da jeg ikke har tatt den i bruk.

3) Jeg har Windows XP til min bærbare, er det slik at den kun kan brukes på den ene maskinen??

Takk!

Mvh

JDM

Lenke til kommentar

bra forslag her, men en liten kommentar til Aetius's forslag. Hovekortet ditt klarer ikke mer enn 256 MB SDRAM så det er ikke noe vits i å kjøpre noe mer enn den ene brikken. Videre vil jeg si at du sikkert kan finne noen SDRAM brikker på HW.no's bruktmarked som er langt billigere og like bra. Dette er nok en maskin som ikke vil bli brukt i så mange år fremover å et eventuelt argument om garanti synes jeg blir uvesentlig når man må betale mer for 256MB SDRAM brikker enn 512MB DDR brikker.

My 2cents, Gødd løkk! :thumbup:

Edit.. disse evinnelige skrivefeilene.. huff..

Her er det jo noen deler å begynne med iallefall(cpu, 256 SDRAM, og 10GB HDD) , kun 500 kroner og. :w00t: OBS, jeg vet ikke om dette er en socket eller slot CPU, så det må du eventuelt sjekke først.

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar
Kjempegreier... Takk skal du ha.

Hehe... Vet at Pcen er temmelig utdatert, men stiller ikke så strenge krav til det bruket der...

Noen spm:

1) Hvordan får en tak i en brukt CPU? Og hvordan vet en at den ikke er slitt osv?

2) Hvordan går jeg frem dersom jeg ønsker å bytte harddisk? Har egentlig ikke noe spesielt jeg trenger på den gamle da jeg ikke har tatt den i bruk.

3) Jeg har Windows XP til min bærbare, er det slik at den kun kan brukes på den ene maskinen??

Takk!

Mvh

JDM

Først av alt: CPUer slites ikke. Enten funker de, eller så funker de ikke, sånn stort sett i alle fall. Som priseksempel betalte jeg for ikke så lenge siden ca kr 250,- for en brukt PIII 500MHz. Har ikke fått testet den ennå, men det gir det en ide om hvor prisnivået ligger. Kjøpte også en Celeron 300MHz - for ca kr 65,-

Infoen du postet om maskinen i første post sier forøvrig at hovedkortet ditt har en socket 370 CPU-interface. Nyere Pentium III CPUer brukte denne.

EDIT: NB! Det kan hende du må oppdatere BIOS på hovedkortet før det støtter de absolutt nyeste PIII-CPUene. jeg ville derfor safet og kjøpt en sånn midt på treet, som ca 800-1000 MHz.

Jeg ville forøvrig ikke ha kjøpt en VIA CPU, da de yter dårlig og koster langt mer enn de smaker. Fordelen med dem er at de ikke utvikler noe særlig med varme.

Bytte harddisk er temmelig enkelt, men ikke kjøp en som er for stor -det er ikke sikkert ditt hovedkort/BIOS vil støtte den. Sats på ca 20-30 GB. På den annen side, de 10 GB som maskinen kom med holder jo i lassevis det også, dersom maskinen bare skal brukes til surfing og kontorapplikasjoner. Mine foreldre har for eksempel problemer med å fylle opp 2.1GB på den gamle Mac'en. Skal du likevel bytte harddisk, så er det enkleste å la den gamle harddisken stå der den står, installere operativsystem og programmer på den (dvs bruke den som systemdisk) og lagre alt annet på den nye disken. Kjøp en passende IDE-disk, og åpne opp maskinen din. Hver enhet (harddisker, CD-rom, DVD, etc) styres av en IDE-kontroller. Hver kontroller har to kanaler, men en kabel hver. Hver kabel kan ha to enheter, hvorav en må være master og en må være slave. Systemdisken er vanligvis satt til master på primærkanalen. Man bør ikke blande harddisker og optiske drev på samme kabel (selv om det er fullt mulig), fordi den raskere harddisken da må vente på den tregere optiske enheten. Jeg foreslår at du setter den nye disken som slave på primærkanalen. dette gjøres ved å flytte en jumper på selve disken - de forskjellige innstillingene står vanligvis angitt på disken. En eventuell CD-rom etc bør settes på sekundær-kanalen. Har du to, setter du den ene til master og den andre til slave, akkurat som harddiskene. Har du bare en, settes den til master (vanligvis) eller single drive (noen krever dette, men vanligvis er de kombinert i master). Cable select betyr at hvor på kabelen enheten er koblet bestemmer om den er master eller slave, men det er det ikke verdt å bry seg med. Bare ikke bruk den innstillingen, og du kan koble enhetene hvor du vil på kabelen.

Bærbare og OEM-maskiner har ofte en slags restore-disk med, istedet for en installasjonsdisk for Windows (or whatever). Hvis du har en slik restore-disk (eller systemgjenopprettelsesdisk, om du vil), vil den være tilpasset oppsettet på maskinen den er laget for og ikke fungere på maskiner med anderledes konfigurasjon. Hvis du har en Windows-installasjons CD, er det ingen grunn til at det ikke skulle funke å bruke den til å installere Windows på den andre maskinen også - hvis du har lisens til to maskiner da *ahem*.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hjelpe meg! Ikke la deg lokke til å bruke 1000 spenn på "ny" cpu, og omtrent det samme på ram. Neste forslaget blir vel skjermkort til 3000, på en relativt gammel maskin.

Gjør noe slikt som det ene forslaget linket til, en pakke til omtrent 500kr for en P3 600, 256mb ram osv... Det er hva som er meningsfult å betale. Du får da en topp skrivemaskin, som også kan brukes til internettsurfing, filoverføring, irc, film-titting og mp3-musikk.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...