Gå til innhold

Svekkes skjermkort ved bruk?

Ni kon

Anbefalte innlegg

har et spørsmål.

Har et Radeon 9700 pro som jeg forøvrig er meget fornøyd med. Fikk nylig inn et Nivida 6800 ultra og syns fargegjengivelsen er mye bedre på dette.

ikke la dette bli en Nivida vs ATI diskusjon. (advarsler blir utdelt).

Så jeg lurer på om fargegjengivelsen på skjermkort faller ved bruk. Mitt 9700 pro er brukt meget flittig i over 2 år :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Har aldri hørt om dette før. Er nok kun kabelen og evnt. skjermen som er de avgjørende faktorene for bildet som produseres.

PS; Det kan også være fargeprofilene til ATI og Nvidia som er forskjellige, eneste som jeg kommer på i farta. Googler litt og poster evnt. funn.

mvh

sobient

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke skjermkortene taper seg ved bruk, ikke basert på noen få år hvertfall. Men igjen blir det jo et spørsmål om kvaliteten på produktet.

Jeg vil tro at et splitter nytt 6800 Ultra er av bedre kvalitet enn forrige generasjons skjermkort og dermed har bedre farge-gjengivelser og kontraster.

Jeg kjøpte Gainward 6800GT Golden Sample som jeg klokket opp til ultra. Jeg oppdaget også bedre fargegjengivelser enn mitt forrige kort (POV GF3), både på PC-skjermen og spesielt på TV-utgangen. Så et nytt kort kan nok ikke sammenlignes med tidligere generasjoners kort :)

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Default profil er at Digital Vibrance er satt til 0. Tror heller på hva SveinL sier her at nyere kort har en bedre kvalitet enn tidligere generasjon har hatt.

Lenke til kommentar
takker for svar.

Jeg er dog sikker på at skjermkort svekkes overtid. alt elektronisk gjør det

Det er jeg enig i.

Selvsagt endrer komponentene egenskaper med tiden, helt til kortet en gang i fremtiden ryker.

Hvor fort kvaliteten på skjermbildet taper seg, er avhengig av kvaliteten på komponentene. Det er her begrepet "Man får hva man betaler for" kommer inn i "bildet" ;)

Sveinl.

Lenke til kommentar

Elektronikk svekkes ved bruk, kan en av de som påstår det forklare hvorfor? Jeg studerer mikroelektronikk og har aldri vært borti problemstillingen, og jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle skje (rent fysisk).

Det som kanskje kan bli 'slitt' må være kondensatorer, men det skal heller ikke skje om man ikke fysisk dulter borti de eller lignende. En annen ting er at man kan 'poppe' de, men da er det noe feil med designet (/den komponenten).

Hvis elektronikk skulle bli svekket over tid, hvorfor kan vi da ha sonder i verdensrommet, som er ekstremt fiendtlig (i forhold til en stue i et norsk hjem) som fungerer etter 30+ år?

This does not make sense...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

vel, det eneste jeg kan tenke meg som kan føre til at elektronikk kan svekkes over tid er eletro(n?)migrasjon, som det er en artikkel om på overklokking.

(men det vil jo ta noe sinsykyt lang tid da...)

det andre er vel om en kondensator tørker opp...

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Ærlig talt, har sett (ser ny og ne også) 10-12 år gamle PCer med 2-4-8MB kort fra Matrox, ati, osv. (jada, Voodoo også) og kvaliteten på skjermbildene/kortene er like bra som om de var nye...

Dessuten har kortet ditt fått ørten nye drivere og DX oppdateringer i ettertiden

slik at kvaliteten har blitt bare bedre hele veien....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
takker for svar.

Jeg er dog sikker på at skjermkort svekkes overtid. alt elektronisk gjør det

Tja, men dette er jo digitalt for det meste. Digitale ting blir sjeldent gradvis dårlige, de slutter bare å fungere.

Det eneste som er analogt på kortet ditt, er VGA utgangen på kortet da. Der er det sikkert en liten D/A konverter med en minianalog forsterker på utgangen.

Men jeg har mine store tvil til at dagens silisium transistorer, svekkes så mye at øyet kan se det på 2år. Hadde du derimot hatt radiorør på utgangen, så hadde saken vært en helt annen, da måtte du nok ha byttet flere ganger fram til nå :)

Mange/de fleste transistorer har levetid på 10år @ 80C

Njaal

Lenke til kommentar

Hei,

Til Øivind: Tror teknologien har overhalet dit 'gamle' ATI-kort :cry:

Eneste datarelaterte ting (jeg kan komme på) som svekkes over tid/bruk er lysstofrøret i en scanner.

PS. Har fremdeles et 20 år gammelt 26" Salora TV i stuen, der presterer et bedre bilde en mange nyere TV.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
,02/03/2005 : 02:35] Tja, men dette er jo digitalt for det meste. Digitale ting blir sjeldent gradvis dårlige, de slutter bare å fungere.

jeg tenker det samme. Uten å være videre utdannet på feltet, virker det logisk at når noe begynner å bli dårlig på et skjermkort vil du oppleve feil, ikke forandring i kvaliteten. Da ser jeg for meg striper på skjermen, lilla bilde, flimring etc.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...