ghraib Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Hva er utgangseffekten på de trådløse routere f.eks. TopCom WBR 654? Dersom de settes til å sende på max effekt. Hva er den maksimale sendereffekten satt til i Norge?Oppgi gjerne i dBm. Er det lov å sette på en forsterker? G Lenke til kommentar
notorled Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 maksimum som er lov er hvertfall 100dBm. per husstand Lenke til kommentar
ghraib Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 Kan 100dBm være riktig Delroton????...100dBm tilsvarer 10^10 Watt!!!!!! Husk at 50dBm er 100 Watt!! G Lenke til kommentar
notorled Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Kan 100dBm være riktig Delroton????...100dBm tilsvarer 10^10 Watt!!!!!! Husk at 50dBm er 100 Watt!! G oi oi. jeg kan ikke ha svart riktig... da er det 100 watt som er den lovlige utgansgs effekten per hustand... jeg beklager så meget..... Lenke til kommentar
RobinHood Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 post og teletilsynet Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 oi oi. jeg kan ikke ha svart riktig... da er det 100 watt som er den lovlige utgansgs effekten per hustand...jeg beklager så meget..... Forstår ikke at du prøver, når du ikke engang er i nærheten på to forsøk. Det riktige er 100 mW. Lenke til kommentar
knut Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Forstår ikke at du prøver, når du ikke engang er i nærheten på to forsøk. Det riktige er 100 mW. Som igjen er 20 dBm. Husk at den grensen gjelder selv om du har kraftigere antenner med liten spredning. Lenke til kommentar
hermart Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Forskrift om tillatt bruk av frekvenser. § 7. Snorløse telefoner og datanettverk mv. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20001220-1399-0.html#7 Lenke til kommentar
hermart Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Jeg trodde personlig at tom. 50mW var lisensfritt, og opp til 100mW krevde lisens. Noen som vet noe om dette med lisens? På Cisco Aironet 352 (802.11b) er alternativet 100mW grået ut på de europeiske modellene (norske) Endret 27. august 2004 av hermart Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Skal man være pinlig nøyaktig, så er det som sagt 100 mW for 802.11b/g i 2,4 GHz-båndet og 60 mW for 802.11a i 5 GHz-båndet (avhengig av utstyrets funksjonalitet). I de foreløpige retningslinjene for 802.11a-utstyr, var denne grensen satt til 50 mW. Kanskje det er dette du husker? Fant forresten en oppdatert versjon av dokumentet jeg linket til over her. Når det gjelder din Cisco Aironet, de ulike leverandørene er ikke forpliktet til å bruke full effekt. Dette er jo en avveining med hensyn til dekning og risiko for å forstyrre andre enheter som opererer på samme frekvens. Lenke til kommentar
hermart Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Når det gjelder din Cisco Aironet, de ulike leverandørene er ikke forpliktet til å bruke full effekt. Dette er jo en avveining med hensyn til dekning og risiko for å forstyrre andre enheter som opererer på samme frekvens. Dette var i jobbsammenheng og vi fikk først inn en 352 som sendte på 100mW, siden fikk vi inn kun 352 50mW'ere som har en del dårligere rekkevidde. Leverandøren påstod at 100mW'en var levert ved en feil, og var ulovlig i Norge. Utstyret fikk vi bl.a fra Move Systems og Bravida. Jeg er enig i at det ser ut til at du har rett, men undres allikevel. Cisco Aironet 352 er forholdsvis avansert (og dyr), og var ikke beregnet på privatmarkedet, og sendestyrken kunne stilles manuelt, så hvorfor ikke de norske leverandørene ville selge 100mW'en i Norge hvis den var lovlig er et mysterium. Kanskje de syntes det var lønnsomt å selge oss flere AP'er pr. site pga. dårligere dekning? Lenke til kommentar
Gisle Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Skal man være pinlig nøyaktig, så er det som sagt 100 mW for 802.11b/g i 2,4 GHz-båndet og 60 mW for 802.11a i 5 GHz-båndet (avhengig av utstyrets funksjonalitet). I de foreløpige retningslinjene for 802.11a-utstyr, var denne grensen satt til 50 mW. Kanskje det er dette du husker? Fant forresten en oppdatert versjon av dokumentet jeg linket til over her. Når det gjelder din Cisco Aironet, de ulike leverandørene er ikke forpliktet til å bruke full effekt. Dette er jo en avveining med hensyn til dekning og risiko for å forstyrre andre enheter som opererer på samme frekvens. Så hva er den absolutt "kraftigste" på markedet i dag da? Tenkte jeg skulle dele med broderen som har huset sitt 100 meter fra meg. Tips? E.v.t er det mulig med ekstern antenne? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Så hva er den absolutt "kraftigste" på markedet i dag da? Tenkte jeg skulle dele med broderen som har huset sitt 100 meter fra meg. Tips? E.v.t er det mulig med ekstern antenne? Så lenge det er fri sikt, så trenger du normalt ikke noe ekstrautstyr for 100 meter. Men hvis ikke router/AP/nettverkskort kan f.eks. stå i et vindu med fri sikt, så er utstyr med uttak for ekstern antenne å anbefale. Da kan dere bruke en enkel retningsbestemt (directional) antenne, med kabel slik at dere kan plassere antennen der det er fri sikt. Lenke til kommentar
ghraib Skrevet 28. august 2004 Forfatter Del Skrevet 28. august 2004 Vil ikke overføringshastigheten gå ned betraktelig ved så langt hold? Ghraib Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Vil ikke overføringshastigheten gå ned betraktelig ved så langt hold? Ghraib Bare hvis signalstyrken/-kvaliteten er dårlig, går overføringshastigheten ned. 100 meter fri sikt og ingen støykilder burde ikke være et problem, siden mange av leverandørene oppgir opptil 100 meters rekkevidde innendørs. Hvis jeg ikke husker feil, så har jeg lest at Linksys oppgir 450 meters rekkevidde ved fri sikt. Men det er ingen garantier, og ingen fasitsvar, siden lokale forhold og kvaliteten på produktene vil spille inn. Jeg ville uansett sikret meg muligheten til å sette på ekstern antenne på utstyret, hvis jeg skulle bruke utstyret på denne måten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå