Gå til innhold

Ingen fare med ag3'ene.

Anbefalte innlegg

KS skrev:

Årsaken til at militæret skal skrote dem er at de skal få inn mye mer presise våpen (optiske sikter m.m)...

5,56 mm regnes vel som mindre, ikke mer presis ammunisjon enn 7,62, særlig ved kamp i terreng med mye vegetasjon. En tyngre kule fortsetter mer rett frem enn en lett kule.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og du mener du vet bedre enn Staff, som vel har _litt_ bedre grunnlag for å uttale seg enn deg?

Hva har det med saken å gjøre? Det er ikke alltid ingrodde samfunnsvitere vet hva som er best for meg og deg, selv om de har _mye_ erfaring fra offentlig teori og papirflytting. For å være litt mer relevant, bør du merke deg at Staff er meget flink til å favorisere de kriminelle - som er de han faktisk tjener penger på.

Lenke til kommentar
Og du mener du vet bedre enn Staff, som vel har _litt_ bedre grunnlag for å uttale seg enn deg?

Hva har det med saken å gjøre? Det er ikke alltid ingrodde samfunnsvitere vet hva som er best for meg og deg, selv om de har _mye_ erfaring fra offentlig teori og papirflytting. For å være litt mer relevant, bør du merke deg at Staff er meget flink til å favorisere de kriminelle - som er de han faktisk tjener penger på.

Jeg anser Staff som personen med mest tyngde i dette spørsmålet. Han har tross alt ett utall straffesaker bak seg og har klienter i tunge kriminelle miljø som han helt sikkert får informasjon fra. Jeg kan heller ikke se at Staff favoriserer de kriminelle.

Staff er vel heller ingen "inngrodd samfunnsviter med mye erfaring fra offentlig teori og papirflytting" Du tenker på en byråkrat.

Lenke til kommentar
De skulle skrotes i hundretusenvis snart uansett. Økonomisk var de verdiløse.

Verste tullet jeg har lest. Selvsagt har de en verdi. Årsaken til at militæret skal skrote dem er at de skal få inn mye mer presise våpen (optiske sikter m.m), våpen som er lettere, mindre, muligheter for forskjellig type ammo, og ikke minst billigere ammo. Hvis ny ammo koster en krone mindre per patron blir det fort mye penger å spare.

AG3 er en mean, lean killingmachine. Flest mulig, kraftig skudd i minuttet basert på 60-talls tankegang om å nærmeste oversprøyte finden med slagkraft. Utdatert i forhold til dagens kamparena.

- Årsaken til at militæret skal bytte er fordi resten av NATO bruker mindre kaliber, AG3 bruker 7.62mm og det anses nå for å være "overkill" i dag.

- AG3 har aldri vært et upresist våpen. Når AG3 skiftes ut i disse dager blir det ikke

blir det ikke et mer presist våpen. "Enkelt" å treffe blinken fra 200m.

- AG3 og "60-talls tankegang" som du skriver var aldri tenkt for å oversprøyte fienden med skudd, dette lærer man i militæret. Når bruker man helauto med AG3? -Aldri.

- Grunnen til at alle vil ha mindre kaliber nå er nettopp fordi USA mente etter Korea-krigen at flere små kuler = bedre enn få kraftige. Og slik er det den dag i dag. Det er på "dagens kamparena" at man har mange kuler, ikke før.

Sa heller aldri at AG3 er upresis, bare konstaterer at nyere våpen er mer presise.

Prøv noen skudd med F 2000 http://www.nfmcaseb.no/vaapen.htm så skjønner man det.

Endret av KS
Lenke til kommentar

- Grunnen til at alle vil ha mindre kaliber nå er nettopp fordi USA mente etter Korea-krigen at flere små kuler = bedre enn få kraftige. Og slik er det den dag i dag. Det er på "dagens kamparena" at man har mange kuler, ikke før.

- Årsaken til at militæret skal bytte er fordi resten av NATO bruker mindre kaliber, AG3 bruker 7.62mm og det anses nå for å være "overkill" i dag.

"Alle" NATO-land har GPMG i 7.62x51mm nato. Kaliberet er på ingen vei ut, selvom det bare er Norge igjen som bruker det i automatgeværene sine.

- AG3 og "60-talls tankegang" som du skriver var aldri tenkt for å oversprøyte fienden med skudd, dette lærer man i militæret. Når bruker man helauto med AG3? -Aldri.

Når du er fanget inne på dass med 3 russere.

FYI, amerikanerne har såvidt begynt å bytte ut 5.56x45mm ammoen med 6.8x43mm.

Lenke til kommentar

Stemmer...men Norge ligger som vanlig etter og går til anskaffelse av det mange vil kalle gammeldagse våpen (ammunisjon i hvert fall). Har vært en laaaaaaang debatt i USA angående 5,56mm og om det er for dårllg.

Som ammo til standardrifler er 7,62 relativt ut. Er vel ikke mange Nato land som fortsatt bruker dette. Tyrkia bruker det muligens.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Til dere som mener at AG3'en er en voldsom drapsmakin, dere har jo selvsagt rett i at den dreper men det skal sies at det er laget for å skade. Den er laget etter det faktum at 1 skadet mann på den motsatte side sliter ut sitt eget mannskap ved at de må ta vare på ham, men en død fiende kan de stort sett bare la ligge eller plotte ham inn på kartet for å hente ham senere.

Synes uansett etter min tid med forsvaret at AG3 er et skummelt våpen uansett hvor det er og burde overhode ikke være ute i det sivile samfunnet.

5.56 ammoen som Norge skal bytte til har noen andre litt skummle egenskaper. Den er så lett at den, etter hva jeg har hørt fra medisink personell som har vært i utanlandstjeneste, kan rikosjere når den treffer bein inni kroppen slik at den sender bensplinter en vei og fortsetter å skade en annen vei. Hørte en historie om en mann som var blitt skutt i låret og mestparten av skadene var inni "Torsoen". Han døde av skadene.

Rent praktisk for soldaten er jo 5.56 mye bedre da den veier mye mindre slik at han kan ha med seg mere. Slik som det er i dag kan man ikke være i mange skuddveslinger før man er tom for ammo. Mange av dere har sikkert hatt kontaktdriller i forsvaret og skjønner hva jeg mener.

(Skrev "Troso" da jeg ikke husker hva hoved-delen av kroppen heter på norsk. Har spillt litt for mye engelse spill og sett mange engelse filmer)

Lenke til kommentar

jepp stemmer, I vietnam snakket man om 5.56mm som skiftet retning pga kontakt med bladene på busker...

og hovedgrunnen til å skifte til 5.56 er nok lettere våpen, lettere ammo og mer ammo...dessuten er 7.62mm hysterisk kraftig og ikke egnet til. f.eks. SIBO situasjoner..

(en annen grunn til at forsvaret skal/vil bytte ut AG3 er vel at de er fra 50/60 tallet og begynner å bli "litt" gamle ^_^ )

Lenke til kommentar

Hmm...har da alltid hørt at Ag3'en dreper mens m16 osv. skadeskyter? Men men, jeg er ingen ekspert.

Ellers synes jeg det ville vært riktig av forsvaret å selge de gamle ag3'ene på de private markedet. Da kunne man også klart å samle på beina en slagkraftig millits. Her har vi mye å lære fra Michigan.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

5,56 mm er egentlig et enormt lett kaliber når man begynner å sammenligne med jaktvåpen. Jeg vet ikke om noen her har erfaring med Tikkas velprøvde M-65 låskasse. Den var svært populær på 80-tallet. Jeg har skutt med den i både 308 (som tilsvarer 7,62 NATO), 30-06 (en lengre og kraftigere utgave av forannevnte kaliber...) og 338 Win Mag. 308 var ikke mye kraftig eller retningsstabil over 300 m sammenlignet med de tyngre kalibrene når vi skjøt med helmantlet bare på gøy.

AG3 og "60-talls tankegang" som du skriver var aldri tenkt for å oversprøyte fienden med skudd, dette lærer man i militæret. Når bruker man helauto med AG3? -Aldri.

Når du er fanget inne på dass med 3 russere.

Personlig ville jeg foretrekke å skyte russere fra en god posisjon i en snøskavl på 3-400 meters hold heller enn inne på dassen. Dessuten har vi da bæsj and carry. Å skyte russere inne i den ville jeg absolutt ikke.

Seriøst - tunge kaliber er langt å foretrekke om hærens oppgave er å forsvare Norge. Lette kaliber er mer å foretrekke om hærens oppgave er å delta i aksjoner i urbane områder i urolige deler av verden.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

poenget er at ett lettere, mer kontrolerbart kaliber som i tillegg gir hver enkelt soldat mindre vekt med mer ammunisjon, som utfører omtrent samme oppgaven som det gamle, så er det ingen grunn til å ikke bytte, utenom økonomisk...

en 5.56mm dreper/skader like bra som en 7.62mm...

Ett argument for 7.62mm tidligere var rekkevidden, men det har vist seg at i praksis skjer ikke trefninger på avstander lengre enn ca 600-800 meter, og da er de omtrent like effektive...lengre enn det, og man har MG eller skarpskytter rifler...og de bruker jo 7.62mm eller større uansett...

Ontopic: håper bare det ikke ender med gjengkrig med disse våpenene

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

en 5.56mm dreper/skader like bra som en 7.62mm...

Det stemmer nok ikke. En 7.62x51mm kule har høyere kinetisk energi enn en 5.56x45mm kule, følgelig blir poensialet til å drepe/lemleste større.

Ett argument for 7.62mm tidligere var rekkevidden, men det har vist seg at i praksis skjer ikke trefninger på avstander lengre enn ca 600-800 meter, og da er de omtrent like effektive...lengre enn det, og man har MG eller skarpskytter rifler...og de bruker jo 7.62mm eller større uansett...

600-800 meter? Du treffer ingenting med AG3 på det holdet uansett. AG3 er lagd for å skyte på 300 meter, G36/C8 på maks 200.

Ontopic: håper bare det ikke ender med gjengkrig med disse våpenene

Om gjengene skulle bruke AG3'ene på å skyte hverandre så vil jo det være det mye mer positivt enn mye annet.

Lenke til kommentar

jeg mente maksimumsavstander, den gjennomsnittlige trefningen (hvis det er noe som kan kalles det ;) skjer nærmere...men ja en M16 har en effektiv rekkevidde på rundt 800m...om du treffer noe på 800 meter, eller 600 eller 300 tilogmed er noe annet... :)

Og gjengkriger med AG3 midt i oslo sentrum? ehhh..nei... greit nok, de dreper hverandre...men så går kula gjennom første mann, gjennom bilen, og gjennom veggen på huset bak bilen og treffer noen inne... = ikke bra... DET er grunnen til at 7.62mm ikke er praktisk i SIBO :)

Lenke til kommentar

Når det nå er snakk om skuddvidde så kan jeg jo skyte inn litt teknisk data på AG3'en.

Praktisk skuddvidde uten kikkertsikte: 400 Meter

Praktisk skuddvidde med kikkertsikte: 600 Meter

Maks skuddvidde: 4000 Meter (dette kan jo være litt skummelt dersom noen skulle finne på å skyte inni storbyen et sted)

Vekt: 4.7 Kg (med fullt magasin)

Våpnets lengde 102 Cm. (dette kan jo gjøre at den er litt knotete å bruke i en liten stasjonsvogn)

Utgangshastighet: 780-800 m/s

Skddtakt ved automatisk ild: 8-10 skudd/s

Standard magasin: 20 kuler.

Våpenet ser slik ut.

Som det blir påpekt kan så slår denne litt mer enn de kulene man ser i amerikanske filmer. Denne går ihvertfall gjennom et par biler. :hmm:

Om man skyter enkeltskudd så tømmer man et standard magasin på under 1 minutt med veldig god presisjon, og man kan få tak i større magasiner. Dette fører jo til at kriminelle som vil herje litt kan være forferdelig skummel, og politiet er jo som kjent ikke bevæpnet så ofte. Jeg tør ikke tenke på hvor lang tid det tar å plukke ned en galning som f.eks begynner å skyte midt i oslo.

Vi vet jo enda ikke hvor disse våpnene er blitt av, men jeg er ganske sikker på at vi får høre det når de dukker opp. :hrm:

Ang. treffsikkerhet så ligger vel en middels skyter med en samling på 30-50 cm i diameter på 200 meter. Jeg vil tro at om han da sikter etter en person så vil han treffe med noen av de kulene han sender av gårde.

Lenke til kommentar

Stemmer...men Norge ligger som vanlig etter og går til anskaffelse av det mange vil kalle gammeldagse våpen (ammunisjon i hvert fall). Har vært en laaaaaaang debatt i USA angående 5,56mm og om det er for dårllg.

Som ammo til standardrifler er 7,62 relativt ut. Er vel ikke mange Nato land som fortsatt bruker dette. Tyrkia bruker det muligens.

6.8mm? I hva slags våpen? M16 er da regnet for å være standardvåpenet i lange tider fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...