znapper Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 (endret) Hei Dette er sikkert spurt om før, men jeg fant ikke noen poster om emnet, så jeg spør likevel jeg; Altså, jeg har et stilig bilde som jeg ville fremkalle og få ut på størst mulig format. Jeg valgte meg en butikk her på nettet som har godt ry på seg for å gi fin kvalitet på bildene og satte i gang. Pga at bildet i utgangspunktet var et utsnitt av et større bilde, stod jeg igjen med litt lite megapixler (2.6), derfor inpterpolerte jeg det opp til ca 4.8 megapixler, jeg ville ha en 25*38 utskrift nemlig. Vel, kvalitetsmessig var det veldig flott, fargemessig var det 100% som på dataskjermen, dvs veldig flott. Derimot var bildet croppet noe helt forj** ?? Bildet var 2500*1937 pixler når jeg bestillte utskriften av det, jeg ville da virkelig tro at de bare skalerte dette ned på et vis vel og ikke bare croppet vekk halve bildet....? Er det noe spesielle ting og formater bilder MÅ være på for at de skal passe på papiret eller? Hmm, synes det er litt teit hvis man må måle bildene på cm for at alt skal være med, synspunkter mottaes med takk. Det skal nevnes at jeg ikke har bestillt utskrifter på nettet før, så det er fullt mulig det er innlysende ting ang. formater ol som jeg ikke har fått helt med meg. Endret 26. august 2004 av znapper Lenke til kommentar
Klasbu Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Du må nok finne deg i sjekke hvilke utskriftsformater disse butikkene opererer med da disse stort sett har standard formater de printer ut i fra, og disse er som regel 10x15 13x18 og 15x20 osv cm. selv om det sikker finnes de som har andre formater er mitt intrykk at dette er en slags standard for de fleste. Dette betyr at du må tilpasse bildet ditt innenfor disse målene før du sender de, (målene du beskriver finnes nok ikke som standard mål noen sted tror jeg)ellers gjør de som du beskriver, printer de ut uten å tenke noe mer over dette innenfor sine formater og det betyr at bare halve bildet kommer med!! Dersom du ønsker å bestille spesialformater bør du nok henvende deg til fotobutikker som kan hjelpe deg pr tlf eller "eye to eye". Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Merkelig at de ikke bare snudde bildet 90 grader og skalerte det ned så det kom innenfor bildet (med en hvit kant for å fylle ut). Hvilken butikk brukte du? Lenke til kommentar
znapper Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 (endret) Merkelig at de ikke bare snudde bildet 90 grader og skalerte det ned så det kom innenfor bildet (med en hvit kant for å fylle ut). Hvilken butikk brukte du? FotoOlsen var butikken, det er godt mulig det er JEG som har gjort noe feil i det jeg bestillte utskriften (kan ha vært en opsjon for å tilpasse bildet som jeg har oversett, vet ikke. ) De hadde skrevet ut bildet i "landscape" format, noe som også stemmer best med hvordan bildet ser ut (lyn og horisont), men det virket som om de rett og slett bare hadde sentrert bildet og croppet det slik at de fikk et utsnitt som passet til 25*38 Matte. (det er ingen hvite kanter). Bildet det er snakk om kan sees her: http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=128067 Bildet ble kuttet slik at det er kun området med "auraen" som vises, samt at horisonten med lysene ble kuttet vekk, rett nedenfor den siste forgreningen på lynet. Synes det er merkelig at auto-bildeanalysens anbefalinger gir føringer som tilsier at man f.eks må interpolere for at kvaliteten skal bli bra nok, men så kuttes ting vekk fra bildet fordi det er for stort? Har uansett sendt de en mail på det, så får vi se hva de svarer. Utskriften var egentlig mest ment som en test for å se kvalitet på farger/skarphet osv, og de skal virkelig ha skryt for kvaliteten generellt. Bildet ser akkurat ut slik det gjør på skjermen, og det sier forsåvidt alle de som har uttalt seg om fotoOlsen her inne også. (det var derfor jeg brukte dem). Er det forresten noen metoder i photoshop som gjør at man kan lage formater som f.eks 25*38, evt skalere bildet slik at forholdene stemmer med papiret? Endret 26. august 2004 av znapper Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Er det forresten noen metoder i photoshop som gjør at man kan lage formater som f.eks 25*38, evt skalere bildet slik at forholdene stemmer med papiret? Image size -> Document size -> skriv inn størrelsen i cm, og resolution (f.eks. 300dpi) Lenke til kommentar
znapper Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Er det forresten noen metoder i photoshop som gjør at man kan lage formater som f.eks 25*38, evt skalere bildet slik at forholdene stemmer med papiret? Image size -> Document size -> skriv inn størrelsen i cm, og resolution (f.eks. 300dpi) Var i kontakt med en hyggelig person på Foto-Olsen i dag og jeg har fått et par avklaringer; Altså, dersom man har god nok bildekvalitet og velger f.eks en forstørring på 30*40, tar man bildet og gjør følgende (i photoshop); Rectangular Marqee Tool, valgte style "Fixed Aspect Ratio" og sett width 40 og height 30. Dette gjør at når jeg så merker ut et utsnitt på bildet, vil sidene ha forholdet 30 : 40, selve utsnittett ble 2800 * 2100 pixler stort.(~ 5.8 mpixler), men det har samme forholde mellom width og height, dermed vil det passe på et 30*40 papir. Det er altså forholdet mellom sidene som er viktig, bildet kan gjerne være på flere tusen megapixler så lenge dette forholdet er korrekt. Det finnes nok tilsvarende innstillinger i PSP oa. for å ha et låst format på rammen man lager for å croppe ol. Tilsvarende blir det for 10x15 13x18 og 15x20 også, s¨der hadde nok klasbu rett. Jeg vet også at andre nettfotobutikker gjerne presser bildet inn som best kan og så lar resten av bildet være hvitt, ser ut til at det er litt individuellt for hvilken butikk man benytter. Forøvrig fikk jeg en 30x40 forstørrelse til prisen for 38x25 som plaster på såret for min egen uvitenhet, så thumbs up til Foto-Olsen. [edit] Mottok 30*40 versjonen og det var bare knallbra, har lagt det i ramme og puttet det opp på veggen allerede [/edit] Endret 7. september 2004 av znapper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå