vertikal Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Har et asus A7V333,og lurer på følgende: - Hvis jeg "disable raid kontrolleren er det da mulig å montere 4 stk ide enheter på på hver av ide kontrollerne. - Det skal monteres 2 stk 120 GB HD, en brenner, og en dvd spiller. Lenke til kommentar
vertikal Skrevet 4. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2002 - er det ingen som vet noe om dette emne....? Lenke til kommentar
vertikal Skrevet 4. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2002 Prøver igjen...., har lest manualen, men finner ikke et ord om dette jeg spør om. Håper noen der ute har peiling på dette...?! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 har ikke raid-kontroller selv, men så vidt jeg vet er raid-kontrollere ment til hardisker...så tviler på at du kan bruker cd/dvd/cdr/cdrw på denne..... sjekk på hjemmesiden til produsenten da vel... Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Dersom du "disabler" raid kontrolleren i bios, kan den ikke brukes til noe. Regner med det var det du ønsket svar på? _________________ Byggeren slapps.com [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-05-04 18:58 ] Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 MEn hvorfor vil du disable raidkontrolleren? Du må jo ikke kjøre raid selv om du bruker den..... Lenke til kommentar
vertikal Skrevet 4. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2002 Hadde ikke tenkt å "disable" i bios, men å flytte jumperen på hovedkortet til raid kontrolleren.(koble raid bort) Hvis jeg gjør dette er da håpet om å koble harddiskene på henholdsvis IDE1 og IDE2 (på den frakoblede raid kontrolleren. Det jeg ønsker er vel egentlig å bruke en IDE kontakt til hver enhet (brenner,dvd,2 stk.hd) Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 du trenger ikke å endre noe for å gjøre det. jeg trengte i alle fall ikke å endre på noe på mitt epox kort.... Lenke til kommentar
cdier Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Hi.... Som default står jumperen i ide mode , du må bare gjøre endring i jumper posisjon hvis du skal sette opp raid. Ellers fungerer den som vanlig ide kontroller.... Lenke til kommentar
vertikal Skrevet 4. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2002 Takker for svar, da er det bare å gå igang..... Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Hmm, du behøver ikke å ta av den jumperen dersom du skal bare ha en disk på kontrolleren, da lager den en stripe på en disk...men dersom du har 2 disker på kontrolleren må du disable ellers så lager den en raid array enten du vil eller ikke.....det er en "light" versjon av fastrack kontrolleren som sitter på de hk'a.... Du burde ikke sette på en CD CD/RW på raidkontrolleren - den sinker hele systemet..... Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Her er en annen topic som har tatt opp dette med cd-medier på raid: http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...=27013&forum=62 Lenke til kommentar
vertikal Skrevet 5. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2002 Vil nå sette opp systemet i raid 0. Har som sagt 2 identiske disker (WD 120GB). Får jeg full utnyttelse av diskene (d.v.s 240 GB),eller får jeg kun 120 GB ? Er det stor fare for at det vil kollapse etter en stund? Må jeg evt. kjøle dette ned med ekstra vifter? Håper på svar....?! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Quote: On 2002-05-05 23:41, vertikal skrev:Vil nå sette opp systemet i raid 0. Har som sagt 2 identiske disker (WD 120GB).Får jeg full utnyttelse av diskene (d.v.s 240 GB),eller får jeg kun 120 GB ?Er det stor fare for at det vil kollapse etter en stund?Må jeg evt. kjøle dette ned med ekstra vifter?Håper på svar....?! du får full utnyttelse av diskene ca240gb i raid 0,Eg hadde 4 ibm 46gb win systemet/win opplyste at eg hadde en hd på 170gb,kjøling på hder er en fordel, men ikke nødvendig,Mitt hovedkort røk og all dataen eg hadde mistet eg Lenke til kommentar
vertikal Skrevet 6. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2002 Lurer nå på om det er noen der ute som kjører raid,uten at systemet har kollapset..........? Er det mulig og partisjonere raid 0 oppsettet, eller må man være fornøyd med kun en partisjon...? Hvis HK eller HD'ene skulle ryke, vil dette da evt. være en rekl.sak...? Håper noen kan svare........ Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Quote: On 2002-05-06 18:30, vertikal skrev:Lurer nå på om det er noen der ute som kjører raid,uten at systemet har kollapset..........?Er det mulig og partisjonere raid 0 oppsettet, eller må man være fornøyd med kun en partisjon...?Hvis HK eller HD'ene skulle ryke, vil dette da evt. være en rekl.sak...?Håper noen kan svare........ Jeg kjører stripe-raid på highpoint hpt370-kontroller med to IBM 60-gig harddisker. Det er en ytelsesgevinst å hente på å kjøre raid. Datatap-risioken blir dobbelt så stor, siden alt forsvinner hvis kun en av diskene tar kvelden. Dersom du har data du ikke kan miste, bør du ikke la de ligge på et raid 0-array uten backup. Dersom hk ryker skal du kunne flytte diskene over på et annet mobo med raidkontroller uten datatap. Det kan sikkert være en fordel om raidkontrollerene er fra samme produsent, men det skal gå bra uansett. Kjører du hardware-raid vil operativsystemet se raid-diskene som en disk, og denne blir behandla på akkurat samme måte software-messig som vanlige disker; du kan partisjonere så mye du vil. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Jeg kjører stripe-raid på highpoint hpt370-kontroller med to IBM 60-gig harddisker. Det er en ytelsesgevinst å hente på å kjøre raid. Datatap-risioken blir dobbelt så stor, siden alt forsvinner hvis kun en av diskene tar kvelden. Dersom du har data du ikke kan miste, bør du ikke la de ligge på et raid 0-array uten backup. Dersom hk ryker skal du kunne flytte diskene over på et annet mobo med raidkontroller uten datatap. Det kan sikkert være en fordel om raidkontrollerene er fra samme produsent, men det skal gå bra uansett. Kjører du hardware-raid vil operativsystemet se raid-diskene som en disk, og denne blir behandla på akkurat samme måte software-messig som vanlige disker; du kan partisjonere så mye du vil. mvh Are-Harald. Jeg fikk et havari med 2x80GB Seagate BarracudaIV. Fikk ny HD på garantien. Skal nå innstallere på nytt, er det noe jeg må gjøre siden den ene HD er tom mens den andre har innhold fra forrige oppsett? Gunsmoke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå