fredriko Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 (endret) Heisann Jeg trenger å kjøpe nytt: Kabinett Hovedkort Prosessor Minne Skjermkort Kabinett er litt utenfor, jeg kan finne et bra som jeg liker selv... men.... Har bestemt meg for å kjøre intel, da jeg skal bruke den til tunge grafiske og redigeringsoppgaver. Tanken er pentium 4 3,6 eller 3,4 ghz men ser ikke ut som d er mulig å få tak i dem uten å vente et par måneder noe sted? Jeg har et gammelt geforce ti4200 64mb skjermkort som jeg gjerne kan bruke om det trengs å vente for å få tak i geforce 6800 kort.. disse ser nemlig heller ikke ut til å være tilgjengelige? ja, jeg vil ha nvidia, har alltid hatt det og liker hele måten de fungere på Problemet er litt dette med pciexpress.. jeg vil gjerne ha dette men da må jeg kjøpe skjermkort nå også, og ser ingen bra pciexpress kort tilgjengelig... bør jeg vente og kjøpe pciexpress eller kjøpe agp? dette kombinerer dårlig med de nyeste prosessorene til intel eller hur? får jeg 3,6 ghz til et agp hovedkort? Og hvilken ram passer til akkurat det? ikke mer enn 3500kr på ram. gjerne mye billigere... har lyst på 2gb, men kan gå for 1gb om det er mulig å legge til 1gb om litt... hvordan er d med dual channel og oppgradering/4 brikker? hmmm. litt sammensatt problem det her.. mange ting som avhenger av hverandre har ikke lyst å sette noen makspris, men heller at man bruker sunn fornuft.. vil ikke kjøpe et skjermkort til 5000 eller hovedkort til over 1800.. er det teit med 3,6ghz i forhold til 3,4? hvor stor forskjell? er så gøy siden de har satt ned priser nettopp nå da =) må ha mulighet til både sata og vanlig paralell-ata disker... eller går det? jaj.. eh.. takk for at du sleit deg gjennom heile innlegget mitt takknemlig for svar... vennlig hilsen fredrik edit:endret tittel og dessuten kom på det - ingen overklokking... call me old-fashioned Endret 26. august 2004 av fredriko Lenke til kommentar
fredriko Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 budsjett... ok... liker å tenke mellom 9-12 lapper med skjermkort (6800-standard/gt/ultra) evt trekke fra et skjermkortpris uten skjermkort om det er mulig å legge til det når det er tilgjengelig senere Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 trenger du bare innmaten ?? (kabinett og delene) eller trenger du fullpakke skjerm, tastatur,mus, høytalere osv.. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 trenger du bare innmaten ?? (kabinett og delene) eller trenger du fullpakke skjerm, tastatur,mus, høytalere osv.. Lenke til kommentar
fredriko Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 hei =) kun innmaten.. har disker, skjermer etc. ehm.. sånn kabinettmessig, kjøper nok noe passe rimelig med strømforsyning. da lurer jeg på en ting: 300watt eller 360 watt? hvor mye trenger jeg til både heavy intel og tungt skjermkort? og ca 4harddisker... takker for svar er for det meste hele pakker som prates om her, men er altså kun kjernen med prosessor, hovedkort, skjermkort og ram jeg er interessert i.. mvh fredrik Lenke til kommentar
fredriko Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 litt av greia er at det er så mange standarder og ting som skal stemme mellom hovedkort og ram nå til dags, har gått meg helt vill i mhz og pc3200/4200/xxxx bus ditt og datt og dual channel ddr1/2 xms og sånn.. eh.. ja.. bygger selv fredrik Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 CPU:Intel Pentium 4 550 3.4GHz/800 MHz/1MB BOXED HK:Abit AG8 Mainboard for S775,DDR400 RAID I915P,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR,PCI-Ex16 (det som er bra med hk'et er at du kan bruke vanlig ddr ramm ikke ddr2 som er dyrt og har høyere timing,tror jeg da) RAM:PQI 1024MB Turbo Memory Dual channel 2-2-2-5 pc3200 Kabinett:Chieftec BX serie m/dør Sort og sølv og sorry for den fæle postingingen min noe tull med internetten Skjermkort:Hightech Excalibur Radeon X800 XT 256MB Alle prisene er fra netshop.no Totalpris 11 679 kr. m/mva Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Hvis du er interressert i PCIe, kan du vente en liten stund, til GeForce 6600Gt kommer. Det skal du visstnok kunne kjøre dual, og få høyere ytelse enn 6800U (1 stk tilsvarer ytelse = R9800XT + 12%), og de er ventet å koste 1500-2000 kr/stk, altså 3-4000kr til sammen for 2... Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 (endret) 754 oppsett: AMD Athlon 64 3400+ 2.4GHz BOXED Gigabyte K8NS nForce3 250 OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition Powercolor Radeon X800XT 256MB DDR3 AGP Et kabinett fra chieftech med 360w vil være bra, men så kanskje kjøpe en litt sterkere PSU i tillegg. 450++ vil holde en stund. Blir 11635,- hvis du velger et chieftech med 360w PSU. Endret 26. august 2004 av Chris88 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Ville nok valgt en strømforsyning på 350W eller mer iallefall hvis du tenker på en q-tec. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 754 oppsett Riktignok ikke Intel, men et heftig oppsett til spill. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 (endret) Ville nok valgt en strømforsyning på 350W eller mer iallefall hvis du tenker på en q-tec. Om jeg tenkte på Q-tec?.. nei, det gjorde jeg alldeles ikke. 360w fra chieftech og kanskje en PSU på 450w++ så har han en stund. Skal vel et stykke over 600w for å være trykk på de Q-tec'ene, om det finnes da. Kan vel også nevne at q-tec'ene har vel ikke overspenningsbeskyttelse, så er ikke godt og si hva de psu'ene kan finne på. Endret 26. august 2004 av Chris88 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Ville nok valgt en strømforsyning på 350W eller mer iallefall hvis du tenker på en q-tec. Om jeg tenkte på Q-tec?.. nei, det gjorde jeg alldeles ikke. 360w fra chieftech og kanskje en PSU på 450w++ så har han en stund. Skal vel et stykke over 600w for å være trykk på de Q-tec'ene, om det finnes da. Var egentlig et svar til post nummer 7 det jeg skrev da Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 (endret) 754 oppsett Riktignok ikke Intel, men et heftig oppsett til spill. Har ingen erfaring med det nye 775 socketen fra intel, så det vil jeg ikke begi meg ut på. Men amd har jeg plenti erfaring med, de er iallefall super til spill og alt annet. edit: thorsen: jaja, vi lar den stå fordet vi. Endret 26. august 2004 av Chris88 Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 754 oppsett: AMD Athlon 64 3400+ 2.4GHz BOXED Gigabyte K8NS nForce3 250 OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition Powercolor Radeon X800XT 256MB DDR3 AGP Et kabinett fra chieftech med 360w vil være bra, men så kanskje kjøpe en litt sterkere PSU i tillegg. 450++ vil holde en stund. Blir 11635,- hvis du velger et chieftech med 360w PSU. Nå spurte da mannen etter et Intel-oppsett, hadde en stakkar kommet med dette i en tråd med spørsmål om AMD-oppsett, hadde han blitt hudfletta Men, over til on-topic. Setter ikke opp noe oppsett, men prøver å gi deg noen råd. Sats på DDR2, siden det kan bli kjedelig for deg å oppgradere minne, ved en senere oppgradering (kan hende du må det uansett) Gå for PCI-express. Det er fremtiden, og de fleste plattformer vil i motsetning til DDR2, bli støttet av dette. Dual PCI-E er det vel bare nForce4 som det er sagt kommer med Sli (amd), og det er nok en stund til enda, ytelsen er vel også usikker. Så, kjøp en 3,4 ghz, et godt socket 775 HK (925XE kommer straks?), samt ett 6800 / X800. 6800-kortene har vel ikke kommet som PCI-E enda? Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 (endret) 754 oppsett: AMD Athlon 64 3400+ 2.4GHz BOXED Gigabyte K8NS nForce3 250 OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition Powercolor Radeon X800XT 256MB DDR3 AGP Et kabinett fra chieftech med 360w vil være bra, men så kanskje kjøpe en litt sterkere PSU i tillegg. 450++ vil holde en stund. Blir 11635,- hvis du velger et chieftech med 360w PSU. Nå spurte da mannen etter et Intel-oppsett, hadde en stakkar kommet med dette i en tråd med spørsmål om AMD-oppsett, hadde han blitt hudfletta Men, over til on-topic. Setter ikke opp noe oppsett, men prøver å gi deg noen råd. Sats på DDR2, siden det kan bli kjedelig for deg å oppgradere minne, ved en senere oppgradering (kan hende du må det uansett) Gå for PCI-express. Det er fremtiden, og de fleste plattformer vil i motsetning til DDR2, bli støttet av dette. Dual PCI-E er det vel bare nForce4 som det er sagt kommer med Sli (amd), og det er nok en stund til enda, ytelsen er vel også usikker. Så, kjøp en 3,4 ghz, et godt socket 775 HK (925XE kommer straks?), samt ett 6800 / X800. 6800-kortene har vel ikke kommet som PCI-E enda? DDR 2 med de timingene?.. ... Tror du heller skal vente og følge litt med på utviklingen med disse brikkene. PCI-Express er nok framtiden, ja. Men fortsatt litt i det tidlige stadiet, vil holde på mitt og si vent en stund til. Bytt ut med dette da: Intel Pentium 4 550 3.4GHz/800 MHz/1MB Pris: kr 2 595,00 Inkl. mva. Som jeg sa så har jeg lite peiling på 775, men synes dette så bra ut:(tok det siden det andre jeg valgte var AGP skjermkort) Gigabyte GA-8ANXP-D Intel925P Pris: kr 2 195,00 Inkl. mva. Kosta litt mye kanskje det hk'et der. edit: leif Endret 26. august 2004 av Chris88 Lenke til kommentar
fredriko Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 hei Chieftec BX 360w er satt, den var faktisk en av to jeg tenkte på der... chris88, ser heftig ut, men desverre, er veldig bestemt på intel. Video/grafikk jobbing skal komme først, og jeg skal ikke klokke den. thanks though surbz: wow, ja er jo veldig aktuelt med 2x 6600 da. .men er det lenge til det faktisk er leverbart? sånn løsning som var på voodoo2-kortene det jo - i like... men kan ikke vente to måneder liksom. er det mulig å kjøpe 6800 til pci express? xtra:kikket på x800 xt kortet var jo interessant med vivo da, liker sånn, men altså.. hadde veldig tenkt meg nvidia da... liker ikke oppsettet ati har for multiskjerm.. tenker på kloning etc... er mer inne i nvidia "terminologien"... så bra ut minnet, kan det brukes på de fleste hovedkort eller er det vanskelig? satser på ddr og ikke ddr2 her tror jeg, da kan jeg kanskje få 2gb? vil heller ha 2gb enn superkjapp 1gb... takker for innspill fredrik Lenke til kommentar
fredriko Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 yo furien: nice... men du.. ddr2.. hvorfor det? er dyrt og folk sier det ikke er så mye kjappere(?) tenker litt som chris88.. virker som en god ide å kjøpe hovedkort med ddr1 og agp, og så kjøpe et kraftig 6800 kort straks det kommer. planen er gjerne at maskinen varer to år, og muligens bytter skjermkort innen da, men er så mange nye standarder hele tiden uansett og ting går så kjapt at man alltid må bytte ut både hovedkort, minne, og cpu ved oppgradering uansett... eneste jeg vil ha mulighet til er å legge til en gig til med ram om det ikke finnes sån npasse rimelig og god 2gigløsning da. btw. har virkelig bruk for 2gb med ram til tider, men tror kanskje d er smart å ikke kjøpe 3,6 og heller gå for 3,4 ja.. blir litt rein skytefaktor da..... takker fortsatt for innspill.... fredrik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå