Gå til innhold

Framkalling av digitale bilder

Anbefalte innlegg

Jeg skal fremkalle mine digitale bilder for første gang. Skal sende dem over nett. Jeg har Sony DSC-W1. Bildefilene blir ca 2 mb. Skal jeg resize bildene før jeg sender dem? I tilfelle, til hvilken str? Hvilket format er vanlig å framkalle digitale bilder i? Går det bra å framkalle alle i 10x15/15x10?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

størrelsen får du jo bestemme selv, men ikke resize bildene.. De bør være "størst" mulig for å få best mulig kvalitet.

Hvis det er "hobby-bilder" som du skal ha i en skuff og se på de hvert 2. år så passer vel 10*15 bra, men hvis du skal henge de på veggen er det vel noe annet.

Tommelfingerregelen sier vel at med full kvalitet på et 5mpix kamera skal du kunne skrive ut opp til A3 uten noe tap av kvalitet...

Lenke til kommentar
Ok. De er i str 2592x1944, og over 2 mb hver. Jeg skal sende inn ca 90 bilder, som betyr ca 180 mb. Det tar jo sin tid å sende da, men det er vel kanskje sånn man må gjøre det.

Alternativt kan du brenne alt på en cd og levere den i butikken. Jeg har prøvd det både på Japan Photo, Preus Foto og Foto Knudsen. Dette er nok den kjappeste måten å gjøre det på hvis du skal sende inn endel bilder.

Legg bildene i mapper med format som mappenavn. F.eks. legg bildene i mapper kalt "10x15cm" eller "30x40cm" avhengig av størrelsen du ønsker.

Lenke til kommentar

For så mange bilder, ville nok jeg også levert det på en CD i en butikk. Men skal du kun ha 10x15, kan du gjerne resize de ned en del. 1 megapixel (ca. 1500x1000) er Vanligvis nok til 10x15 utskrifter, men lag for sikkerhets skyld bilder på ca. 2 megapixel (ca. 1700x1200).

Merk for øvrig at du sjelden får 10x15 utskrifter fra digitale filer, men 10x13. Du kan også komprimere noe når det er 10x15/13 utskrifter, men vær litt forsiktig med det.

Lenke til kommentar

Vil bare komplettere Afseth med at grunnen til at du trolig ikke får 10 x 15-utskrifter, er at de fleste kameraene tar bilder i 4:3-forhold (bredde/høyde), hvilket ikke går opp med 10 x 15. Det er derfor fotosjappene endelig også tilbyr 10 x 13 til dette. Du har derfor to muligheter hvis du fortsatt VIL ha 10 x 15. Det ene er å beskjære bildene slik at de "går opp" med 10 x 15, eller, hvis kameraet støtter det, velge 3:2-format i stedet når du tar bildene. Da passer de i 10 x 15-format. Men har man først et lass bilder i 4:3-format er jo ikek sistnevnte mye til hjelp.

Skal man beskjære, har man litt av en jobb foran seg. Ikke alle bilder er like lett å beskjære, hvis motivet har vesentlig informasjon både øverst og nederst i bildet. Men går det, er det bare å regne ut hvor mye de må beskjæres i høyden. Det regner du ut slik:

La oss si at vi har et 2 megapixels bilde på 1600 x 1200 punkter. Vi vet da at de 1600 punktene skal dekke de 15 cm i bredden. 1600/15 = 106,67 punkter per cm. Så vet vi at høyden skal være 10 cm. Da ganger vi 10 med 106,67 og får 1066,67, avrundet til 1067 punkter. Bildet må altså beskjæres fra 1600 x 1200 til 1600 x 1067. For å hjelpe litt til, følger her noen flere omregninger i farten:

1200 x 960 (1.3 megapixel: 1200 x 853

1600 x 1200 (2 megapixel): 1600 x 1067

2048 x 1536 (3 megapixel): 2048 x 1365

2288 x 1712 (4 megapixel): 2288 x 1525

Bruker man f.eks. PaintShop Pro til beskjøringen (funksjonen Canvas Size), kam man velge fritt hvordan fordelingen beskjøring øverst/nederst skal gjøres. Det blir selvsagt en individuell drittjobb for hvert bilde, men er jo overkommelig nå ikke bunken er for stor.

Lykke til.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Har fremkallt mine bilder hos eurofoto.

Der kan du velge blant mange formater inkl. 10x15, og bildene blir justert automatisk så du trenger ikke å gjøre det selv.

OH

Blir de strukket eller beskjært? Uansett vil jo bildet bli annerledes enn utgangspunktet, og ikke alltid til det bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...