Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har Windows2000 mulighet for ekstern skrivebor?

Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har en Windows XP Home edition maskin, og en Windows 2000 Professional.

Disse vil jeg gjerne kunne kontrollere via ekstern skrivebor.

Hvis det ikke går med eksternt skrivebor, finnes det da andre løsninger med samme mulighet for kontroll over PC´ene

Går det ann, eller må begge ha XP? :hmm:

Har i det hele tatt Windows 2000 eksternt skrivebor?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt korrekt. Det finnes et annet system som heter Dameware, og som gjør masse annet også, og er beregnet til å kjøre på servere. Men det koster penger, mens feks. tight vnc er gratis.

Fordelen med vnc er at du får tilgang direkte til maskinene uten å måtte gå igjennom XP sin pålogging, hvis man har XP da. Jeg har vnc på alle maskinene her i huset, og det fungerer godt.

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar

Windows 2000 har terminal services, som er kompatibelt med Remote Desktop. Hvis du ikke har terminal services installert på din maskin, så vet jeg at du kan laste det ned (men jeg husker ikke hvor. Prøv google, søk etter terminal services, tror det er del av et resource kit eller noe sånt).

VNC er greit nok hvis du skal fjernadministrere PC'er som ikke støtter TS/RM, men TS/RM er VNC fullstendig overlegent. Til og med Symantecs PCAnywhere er bedre enn VNC. Det eneste som er bra med VNC er egentlig at det er gratis.

Og hvis du på død og liv MÅ bruke VNC, så er TightVNC å foretrekke. Men ikke ta mitt ord på det.

Lenke til kommentar

Etter det jeg kjenner til kan man bare innstallere kontrolldelen på Win2000 pro. På win2000 server, er det påde server og klientsoftvare på cd-en. Hvis jeg tar feil, vil jeg sette stor pris på det, og vil gjerne ha link til nedlastning slik at jeg kan innstallere på alle maskinene i huset, nettop pga at rdp/ts bruker mye mindre resusser på maskinen. Vnc tar mye, det er temmelig tungt belastende på cpu/ram.

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar

Her er en ugly hack du kan forsøke: kopier filen c:\windows\system32\svchost.exe fra en windows xp installasjon, og legg den inn i c:\windows\system32-mappa på Win2kpro installasjonen din. Husk å ta backup hvis du blir spurt om du skal overskrive!

Kjør så følgende kommando: c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs. Det er mulig at dette ikke vil funke pga. inkompatibilitet med diverse dynamiske biblioteker osv, men det vil du isåfall sikkert få beskjed om.

Si fra hvis du får det til (jeg har IKKE testa det her selv).

NB! Denne kommandoen starter Terminal Services, med alt som det måtte innebære. Jeg tar ikke noe ansvar for at dette åpner datamaskinen din for angrep osv, heller ikke for generelt trøbbel som måtte oppstå.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...