Gå til innhold

Da Vinci Koden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg måtte lese den på norsk ettersom det lokale biblioteket ikke hadde boka på engelsk.

 

Er det slik å forstå at jeg rett og slett fikk en bedre leseopplevelse ettersom at oversetteren var en bedre forfatter enn Brown selv?

 

Jeg synes boka var veldig spennende. Jeg liker veldig godt de konspirasjonsteoriene og hemmelige ordener. Men selvfølgelig, dette er fiksjon. Selv om mange myter kanskje har roten i noe sannhet? ;)

 

(Believe me, jeg foretrekker bøker på engelsk. Men nå hadde jeg utsatt det så lenge at jeg ble desperat :p )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Synes boka var noe herk jeg. Hadde Brown stoppa å skrive halvveis så, men den ble for langdryg fra side 200 og ut.

6601376[/snapback]

Selv synes jeg også at boken kanskje ble litt for langdryg, og noen sider kunne nok vært kuttet bort, men det ville blitt litt som å kutte bort noen av scenene i en film, og min mening om det er at en film gjerne blir bedre når man ser med de slettede scenene.

Lenke til kommentar

Kanskje Sion-ordnen faktisk fantes? Min farfar var myntsamler, og arvet en del etter sin far, for en herrens år siden. Han døde desverre i Januar, og først nå har advokatene klart å komme frem til hvem som skal ha hva. Jeg fikk en mynt samling.

Satt i en god stund å så på dem, og fant en favoritt. Satt å leste hva det sto på den, og det var kjent.

Det stod: Non Nobis Domine Non Nobis Sed Nomini Tuo Da Gloriam... Hmm, hvor har jeg hørt det før, tengte jeg.

Joda, det er jo orda som sion-ordnen står for. Kan det hende at den franske sølv- mynten fra 1515 har et budskap?

Nå er det nok bare jeg som er litt trøtt, men det fikk meg til å tenke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har ikkje lest boka selv men har lyst men har aldir tid på en måte ;)

men har hørt at visst du har lest selve boka så er filmen drit dålig, men har selv lest noen bøker som er gjort om til filmer, å synest selv bøkene er mye bedere fordi det er ikkje alt som kommer med i filmene.... ;)

 

men har hørt at boka er kjempe bra å skal sette meg ned en dag å lese den ;) for elsker selv å lese bøker :)

Lenke til kommentar
Er det slik å forstå at jeg rett og slett fikk en bedre leseopplevelse ettersom at oversetteren var en bedre forfatter enn Brown selv?

6606165[/snapback]

 

Det er jo mulig Mr. Brown bare lever på at han skriver kontroversielle bøker, og at han ikke er en bra forfatter. Ikke mitt felt, så jeg skal ikke ytre mine meninger.

Lenke til kommentar

"Glimrende og fakta-troverdig bok.

Var det ikke den boka som var stappfull av faktafeil?

Mange som påstår det, ihvertfall.

 

Det er godt mulig at ikke alt er korrekt, men det er i alle fall en fengende bok.

2926636[/snapback]

 

 

Det første som faller meg inn når jeg leser innleggene nedover her er at det er ganske mange som tror at det Dan Brown skriver er faktafeil og da lurer jeg: Tror dere biblen er faktafeil også eller tror dere den er "legitim og helt sann"?

Hvorfor jeg spør er fordi vi er opplært til å IKKE stille spørsmål ved biblen, den er hellig og KAN derfor ikke være feil og "alle" har da en klar oppfatning om at vi MÅ si at hvis noen sår tvil om innholdet så er det faktafeil uansett ....

 

Glem da vinci code, les heller holy blood, holy grail. Les den ihverfall først så har du en langt større forståelse for hva Dan Brown sier... Det er ingen roman, men spennende nok og tar for seg det samme evnet som da vinci coden, men mye mer nærgående og vitenskapelig. Forfatterne av denne boken var ute etter Sion orderen og fant også den også, men også mye MYE mer. Den boka får deg til å tenke ihvertfall.

 

Nå er det jo sånn at de som tviler på om det er noen gud de tviler fordi de stiller spørsmål med ditt og datt og jeg må bare le når jeg leser alle de "opplyste" sjelene som iler til for å støtte "troen" så fort noen kommer med noe som, på spøk eller alvor, rister litt i grunnvollene religionen deres er tuftet på. Dette sier meg at de ikke er helt sikre på at religionen deres har helt rent mel i posen og derfor skal vi ikke "finne" ut noe mer om den saken, vi skal bare la det være. Som forfatterne av holy blood holy grail sier selv, de hadde ikke turt å skrive den boken for 200 år siden, for kirken har bestandig hatt metoder for behandling av det DE ser på som kjettere og "urostiftere"..... :)

 

Men tilbake til topic: Da vinci kode er på ingen måte en velspilt film og den avviker en del fra boken. Tom Hanks gjør det Tom Hanks gjør best, han spiller en karakter på film, men har litt håpløst matriale å spille fra så det blir ikke akkurat velspilt, men absolutt en film å se hvis en har lest boken... og for de som ikke har lest boken :)

 

Sitt ihvertfall ikke å tenk at "dette er faktafusk, fytterakkern skinn....." Hva om det ikke er det? Hva om historien er sann? Prieure de Sion eksisterer ifølge dens stormester, en Pierre Plantard.....

 

Dette ville snudd historien ganske ettertrykkelig ikke sant? Kirken som vi kjenner den hadde vært en bløff liksom.... Kanskje på tide å finne noe annet å tro på?

 

 

:)

Lenke til kommentar

Denne boken var en eneste stor smørje av klisjer og billig action. Hele greia var forutsigbar som en amerikansk actionfilm. For noe møkk. Aldri mer Dan Brown.

 

 

Ps. Vil dere lese noe i sammen sjanger, men mye bedre skrevet, så prøv en bok av Michael Critton (Jurasic Park, Sphere osv.)

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

"Glimrende og fakta-troverdig bok.

Var det ikke den boka som var stappfull av faktafeil?

Mange som påstår det, ihvertfall.

 

Det er godt mulig at ikke alt er korrekt, men det er i alle fall en fengende bok.

2926636[/snapback]

 

 

Det første som faller meg inn når jeg leser innleggene nedover her er at det er ganske mange som tror at det Dan Brown skriver er faktafeil og da lurer jeg: Tror dere biblen er faktafeil også eller tror dere den er "legitim og helt sann"?

Hvorfor jeg spør er fordi vi er opplært til å IKKE stille spørsmål ved biblen, den er hellig og KAN derfor ikke være feil og "alle" har da en klar oppfatning om at vi MÅ si at hvis noen sår tvil om innholdet så er det faktafeil uansett ....

 

Glem da vinci code, les heller holy blood, holy grail. Les den ihverfall først så har du en langt større forståelse for hva Dan Brown sier... Det er ingen roman, men spennende nok og tar for seg det samme evnet som da vinci coden, men mye mer nærgående og vitenskapelig. Forfatterne av denne boken var ute etter Sion orderen og fant også den også, men også mye MYE mer. Den boka får deg til å tenke ihvertfall.

 

Nå er det jo sånn at de som tviler på om det er noen gud de tviler fordi de stiller spørsmål med ditt og datt og jeg må bare le når jeg leser alle de "opplyste" sjelene som iler til for å støtte "troen" så fort noen kommer med noe som, på spøk eller alvor, rister litt i grunnvollene religionen deres er tuftet på. Dette sier meg at de ikke er helt sikre på at religionen deres har helt rent mel i posen og derfor skal vi ikke "finne" ut noe mer om den saken, vi skal bare la det være. Som forfatterne av holy blood holy grail sier selv, de hadde ikke turt å skrive den boken for 200 år siden, for kirken har bestandig hatt metoder for behandling av det DE ser på som kjettere og "urostiftere"..... :)

 

Men tilbake til topic: Da vinci kode er på ingen måte en velspilt film og den avviker en del fra boken. Tom Hanks gjør det Tom Hanks gjør best, han spiller en karakter på film, men har litt håpløst matriale å spille fra så det blir ikke akkurat velspilt, men absolutt en film å se hvis en har lest boken... og for de som ikke har lest boken :)

 

Sitt ihvertfall ikke å tenk at "dette er faktafusk, fytterakkern skinn....." Hva om det ikke er det? Hva om historien er sann? Prieure de Sion eksisterer ifølge dens stormester, en Pierre Plantard.....

 

Dette ville snudd historien ganske ettertrykkelig ikke sant? Kirken som vi kjenner den hadde vært en bløff liksom.... Kanskje på tide å finne noe annet å tro på?

 

:)

6853622[/snapback]

 

Jeg vet ikke hva det kommer av, men det virker på meg som om når enkelte støter på kritikk eller alternativer til kristen tro, så skrur man av hodet?

 

Det er da INGEN (hvis jeg ikke har bommet på et innlegg eller to) som sier at ALTERNATIVET til å "tro" 100 % på Brown er å "tro" 100 % på Bibelen?! Dette er et falsk dilemma som ikke fører samtalen i denne tråden noe videre...

 

I realiteten er det slik at Hellig Blod Hellig Gral er en bok som ikke støttes av EN ENESTE historiker - tvert i mot bare ler (eller gråter) de av den. Det sier dessverre mye om nivået i norsk offentlig diskurs hvis man uimotsagt tar HBHG som en noenlunde seriøs og sannsynlig historiebok.

 

Den er rett og slett en smørje av konspirasjonsteorier som savner støtte i fakta utover det rent trivielle.

 

Holy Blood Holy Grail er så dårlig at den er blitt avslørt selv i et så kirkekritisk blad som "Humanist" (nr. 1 i 2005). Artikkelen finnes etter det jeg hører i en enda grundigere versjon i en ny bok på Humanist forlag, "Åpent sinn - eller høl i hue".

 

Som nevnt i en annen tråd tror jeg man gjør lurt i å lese dette før man blamerer seg for mye med støtte av HBHG...

 

Her er en link til en annen bra analyse av Sionsordenen og Hellig Blod Hellig Gral.

 

Mvh

Evig Student

Endret av Evig student
Lenke til kommentar

Synes boka var kjempebra!Må nesten være den beste boka jeg har lest. Ikke det at skrivemåten er så fantastisk, men alle de gåtene som passer så fantastisk godt sammen.

 

Men jeg stiller ett stort spørsmålstegn til Dan Brown som forfatter. Har fått inntrykket av at alle bøkene er sånn noenlunde like.

Endret av Are..........
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...