Gå til innhold

Da Vinci Koden


Anbefalte innlegg

Jeg likte Da vinci koden. Jeg leste den på engelsk - og den var ufattelig lettlest. Det er en bok man blir fort ferdig med

Men ja, den var alt for uforutsigbar, og slutten var grusom...

Usj

Men for all del - Dan Brown er en bra forfatter, absolutt!

Men å tro at det som står i boken er ren og skjær fakta er jo bare bull. Det er en skjønnlitterær bok! Så klart er ikke alt som står i den sant. Og jeg vil nok tro at Dan Brown kan sine saker innen det han skal kunne, og at han sjekket ut de tingene han måtte sjekke ut ;)

Og, som kjæresten min sier - "men han fremstiller det han skriver som fakta - også er det egentlig feil" - men hallo - det er en roman, så klart fremstiller man de tingene man skriver der som fakta. Dersom man ser Matrix kan man jo tro det faktisk ER slik.. Men det betyr ikke at alle replikkene de har faktisk er ren og skjær fakta..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Las dei resterande 300 sidene av den i natt. Ei av dei betre bøkene eg har lese i år. Tek sjølvsagt boka for det den er. Skjønnnlitteratur, ikkje fakta.

Lenke til kommentar

Ble heller skuffet over Da Vinci koden. Vet ikke helt hvorfor. Hadde forventet mer etter Engler og demoner. Litt for lett. Litt for sløv. Litt for opplagt. Noen av dere som har sett filmen? Mulig jeg ser den, men da heller på grunn av Audrey Tatou for å se hvordan hun takler rollen som Sophie.

 

Digital Fortress var jeg mer fornøyd med selv om det er en helt annen sjanger. Føler Da Vinci og Engler og Demoner utgir seg for å være noe helt annet enn hva de egentlig var; nemlig underholdning, og ikke en slags bibel som det har blitt for enkelte mennesker.

Endret av afable
Lenke til kommentar
Da vinci koden er en helt grei (les: middelmådig) bok. En forsåvidt ok blanding av religøs konspirasjonteori og krim/thriller. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor denne har blitt hypet noe så voldsomt (kanskje fordi jeg er ateist?). Vil man ha en bedre 'konspirasjonsteori' kan man heller lese Uberto Eco.

6527414[/snapback]

Grunnet til at den har blitt hypet opp er nok delvis fordi den er utrolig lettlest.

Lenke til kommentar
Jeg liker å si at den er sann for da får jeg alle de halvgale kristenfanatikerne med på en skikkeli krangledebatt :)

 

Boken er ren skjønnlitteratur ja, basert på myter og en god del fantasi

6514423[/snapback]

Hmm, jeg ikke kristen, jeg ville fremdeles ha kranglet med deg om det.

 

Edit:

Poenget mitt var egentlig bare at det ikke bare er de kristne som bryr som at rett skal være rett.

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar

Mitt synspunkt: Dan Brown er en god spennings forfatter, men at DaVinci Koden bygger på fakta er ren BS.

 

Edit: En annen ting som har slått meg, er at man avogtil føler at man er smart eller noe i den dur fordi kapitlene er ofte så korte. Når jeg ser tilbake når jeg leste den, så var jeg så oppslukt i all spenningen og underholdningen at jeg ikke merket at kapitlene ofte var på bare 3-5 sider (avogtil mindre), og da tenkte jeg "ojh her går det unna gitt". Ga meg en god følelse når jeg leste den, men når jeg tenker tilbake lurer jeg på om det bare er et ... triks? Pure speculation.

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar

Da Vinci Koden var min favorittbok, iallefall de første månedene etter jeg hadde lest den. Oppdaget nemlig at jeg var mer glad i Harry Potter...

 

Jeg leste Da Vinci Koden på engelsk, og var faktisk mye enklere å lese enn det jeg trodde. Det som fikk meg til å lese den var jo selvsagt oppstyret rundt den, om hvor bra og reflektert den var osv osv.

 

Min mening er at den var sånn ganske bra, altså ikke best. Det mindre dårlige med boka var at det var litt for opplagt hvem "The teacher" var.

 

Tenkt å lese Digital Fortress nå.

Lenke til kommentar
Startet med Engler og Demoner. En genial bok. Forgjengeren til Da Vinci koden. Anbefales... brukte 3 nattevakter på boka.  :thumbup:

6534649[/snapback]

 

Engler og Demoner er etter min mening den beste boka Dan Brown har skrevet :thumbup:

6556779[/snapback]

Jeg må si at Deception Point underholdte meg mest. Likte spesielt karakteren Senator Sedgewik (eller noe) Sexton som er en enhver amerikansk politiker i et nøtteskall.

 

På andre plass kommer Digital fortress (Av Dan Brown's bøker altså). Han skriver masse tull og pjatt om datamaskiner og slikt, men det er en veldig underholdende bok, og for meg er Dan Brown underholdning og ikke et leksikon.

Lenke til kommentar

Jeg leser den nå. Er langt ifra noen lesehest. Som jeg kan huske har jeg bare lest "Døden på Oslo S" (2 ganger :p) og noen "Frans"-bøker, som er av den lettleste typen man fikk låne på biblioteket på barneskolen.

 

Til tross av at jeg ikke leser noe særlig i det hele tatt, så gikk de 300 første sidene på to dager. Gleder meg til fortsettelsen : D

Endret av C@sh
Lenke til kommentar

DaVinci koden må være en av de beste bøkene jeg noengang har lest, til tross for alle faktafeil gitt i boken.

Boken er spennende fra start til slutt, men når du er ferdig med å lese den, føler man, hvertfall jeg, at det mangler noe. At den ikke gir deg allt du vil ha.

Den har med personer du har hørt om i tidligere bøker av Dan Brown. Robert Langdon, om jeg ikke tar feil.

Men selve historien om jakten på det hellige gral er troverdig, og hvem vet om det ikke finnes noe sannhet/harde fakta i boka, og den inneholder mysterier som f.eks om Sionordenen faktisk eksisterer, og om Leonardo DaVinci var stormester der.

Personlig likte jeg boken, og kan anbefale den på det stærkeste, men vil heller ikke gå glipp av "engler og demoner" eller "den siste tempelridder" når du først er i gang med å lese.

Lenke til kommentar

Har da omsider fått lest boka jeg også, og jeg satt igjen med mye av samme inntrykket som jeg hadde etter den siste Harry Potter-boka egentlig.

 

Det var god underholdning, artige konspirasjonsteorier, god driv og artig vri på slutten, dog den vil ikke komme inn på min liste over favorittbøker.

Lenke til kommentar
DaVinci koden må være en av de beste bøkene jeg noengang har lest, til tross for alle faktafeil gitt i boken.

 

Ihvertfall flott at du leser bøker :yes:

 

Men selve historien om jakten på det hellige gral er troverdig

 

Det er nok derfor så mange går på dette, ja. Så får vi håpe at det leder flere til å lese de opprinnelige fortellingene om den hellige gral. F.eks. hadde det vært flott om Dan Brown gjorde det og skrev en fortelling som ikke bare var troverdig, men basert på mer genuine greier enn Hellig Blod Hellig Gral.

 

og hvem vet om det ikke finnes noe sannhet/harde fakta i boka,

 

Du vil oppdage at det ikke er vanskelig å avsløre Dan Brown, hvis du først sammenligner det han påstår med hva historikere og andre fagfolk sier, eller leser seriøse kilder :blush:

 

og den inneholder mysterier som f.eks om Sionordenen faktisk eksisterer, og om Leonardo DaVinci var stormester der.

 

Må nok bare skuffe deg med at Sionordene ble stiftet i 1956 av en fransk fascist og at Leonardo slett ikke var stormester i den.

 

Personlig likte jeg boken, og kan anbefale den på det stærkeste, men vil heller ikke gå glipp av "engler og demoner" eller "den siste tempelridder" når du først er i gang med å lese.

6565162[/snapback]

 

Engler og Demoner er en bedre bok enn DVK, selv om den har nesten lke mange feil - enkelte av dem så pussige at jeg lurer på om Dan Brown tuller med oss. "Den siste tempelridder" er skrevet av en bedre forfatter enn Brown, men også her er det mye rart. Det sier ikke lite at boken til og med markedsføres med forfalskede pavesitater :D

Lenke til kommentar
Skjønner ikke HVORFOR alle skal diskutere om det er fakta eller fiksjon?

 

For oss normale mennesker i det 21. århundre har det så godt som ingenting å si, og det er tross alt bare en underholdningsbok.

6579380[/snapback]

 

Nettopp, det er derfor det er så greit å si fra når noen begynner å tro at det er fakta. Det er rett og slett ikke noe å diskutere. Det ser nesten ut til å være en tilfeldighet de gangene han har noen "fakta" som stemmer.

 

Dan Brown skriver fiksjon. Punktum.

Lenke til kommentar

Innholdet i boka var veldig bra, men jeg leste denne på engelsk og jeg synes faktisk ikke Dan Brown skriver noe godt. Kunne ha blitt mye bedere hvis den var skrevet av en annen god forfatter, og at den samtidig hadde samme innhold. Men for all del, jeg angrer ikke på at jeg leste den ;)

Endret av Imho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...