Gå til innhold

Da Vinci Koden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukte 2 dager på den.. Klarte nesten ikke å legge den fra meg.. Ble ferdig i går og skal begynne på "Da Vinci-koden knekkes"..

mulig jeg får svar i den, men om faktaene.. jeg går utifra at de meste av "faktaene" fra boken som omhandler gralen og kirken er oppspinn fra Dan Brown og kildene har brukt sin side.. en av de beste krimbøkene jeg har lest, men irriterte også meg at han presenterer det som fakta.. slutten var unødvendig, enig i det..

men til dere som sier at personene var "tynne" (fargeløse) personer.. grunnen til dette er at det ikke skal stå i klartekst hva som vil skje fremover, f.eks. hadde Fache blitt beskrevet dypere/klarere, ville dette ødelagt en del.. samme med adelsmannen.. skal også lese "Engler og Demoner" og se filmen neste år..

 

lurer litt på no "fakta":

det at L. Da Vinci var homofil er mange forskere enig om = stemmer ganske sikkert?

men de okkulte, hedenske og de andre skjulte budskapene og symbolene i bildene hans.. stemmer disse?

ser på "det siste måltidet"/"nattverden" nå.. ganske tydelig at personen ved siden av Jesus er en kvinne, og de sitter i et V-tegn..

 

kan noen sende meg en link til et bra bilde av madonna i grotten (Madonna of the rock)? så forresten ikke såå stor unaturlig forskjell i horisonten på bildet av Mona

Lisa.. stemmer det forresten at Mona Lisa er tvekjønnet?

 

 

I 2003/2004 utgav "Donald Duck & Co" en historie over 3 nr. som het "Jakten på tempelridderens skatt".. har bladene hjemme å skal kunne klare å oppdrive nummerene.. denne historien handler om onkel skrue og nevøene som er i skottland tempelridderens gamle slott (roslin?) der de løser gåter, akkurat som i "Da Vinci-koden".. I begge historiene er det en slem mann som også vil ha gralen, og i begge historiene har denne mannen en hjelper som skjønner litt sent at han har blitt lurt.. Don Rosa tegner fett og er flink til å researche om emnet han skriver om..

Lenke til kommentar

19.JPG

Her er Madonna of the Rock! (Ser du hvordan hånden hennes virker truende?

 

 

Anngående seksualiteten til da Vinci, kan man jo umulig være sikker, men jeg tror at mange veltående og kjente mennesker på den tiden (nå også forresten) var mer bifile enn hetrofile!

 

Ihvertfall fra det jeg har hørt og lest..!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det store spoersmaalet mitt er hvordan folk kan si at Dan Brown presenterer tingene som fakta. Det gjoer han nemlig ikke

Fakta:

Diverse om Priory of Sion

Dette er bare tull, det er greit nok. Ris til Brown for dette.

 

Diverse om Opus Dei

Dette er sant. Hva er problemet her?

 

Foruten om disse to tingene sier han at alle beskrivelser av kunst, arkitektur, dokumenter og hemmelige ritualer er eksakte. Jeg vet ikke om de hemmelige ritualene, men det skulle ikke forundre meg, men alt det andre er sant.

 

 

Forutenom dette, saa presenterer ikke Brown tingene som fakta mer enn hva det gjoeres i alle andre boeker. Han skriver det SOM OM det skulle vaert virkelig, men han sier ikke at det er det. Det er en roman, og romaner er skjoennlitteratur. Skjoennlitteratur er oppdiktning.

 

Saa, hva er problemet?

 

 

Jeg elsker forresten boken. Fantastisk! Angels and Demons er kjempebra, men Da Vinci-koden hakket bedre.

Lenke til kommentar

Det er en nordmann som har skrevet en bok om Da Vinci koden (Bjørn Are Davidsen, skriver bl.a. for forskning.no), jeg var på en forelesning med han, hvor han snakket om Da Vinci-koden, alt som er galt med den, og han sa blant mye annet at mange av beskrivelsene i boken av bildene er helt feil, når det kommer til størrelser og mål og denslags.

Det er jo kanskje bare småting, men det er teit av Dan Brown å ta feil på sånne vesentlige ting, ihvertfall når han sier at det stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg begynte og lese the da vinci code på engelsk. Men synes det var litt vanskeligt og lese den på engelsk. Så følte jeg for og lese harry potter halv blood prince for femte gang :love:

 

Hvilket språk anbefaler dere jeg skal lese den på ?

Er 16 btw så har så jeg kan litt engelsk.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Da har jeg omsider kavet meg gjennom Dan Browns "Engler & Demoner". For en fantastisk bok! Den var skikkelig vanskelig å legge fra seg. Fra før av har jeg selvsagt lest Da Vinci-koden, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes "Engler & Demoner" er hakket bedre. Jeg tror ikke jeg noensinne har likt en bok så godt. Det var trist å legge den fra seg...eventyrene med Langdon er over for nå.

 

Men det kommer visst en oppfølger til Da Vinci-koden? Og forhåpentligvis klarer de å lage en grei film av "Engler & Demoner" også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...