Hidden Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) -snip- blablablabla (meg som sier masse tull) -<snip>- Edit: Jeg har lest ferdig boken nå (den engelske utgaven). Det tok seg opp en del etterhvert og fikk en ganske bra slutt. Som en kamerat som har lest den sa: "Det er bare en bok", hvilket også er grunnen til at jeg tok bort hva jeg sa først. Endret 5. november 2004 av Hidden Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...ticle838416.ece Her står det noe mange bør lese. Men boka var bra. Det bare irriterer meg så sinnsykt at det herr Brown i boka påstår er fakta, egentlig IKKE er det. Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Som en bekjent sa, som også har lest boken, endog veldig generaliserende: "Det er bare en bok". Det kan man jo også si om Bibelen, som er en sammensetning av diverse utgamle skriftruller og som er blitt forandret utallige ganger siden tekstene først ble funnet. Edit: Jeg kikket gjennom artikkelen, og ble småredd av tanken på at så mange mennesker har tatt boken så seriøst. Ok, jeg må innrømme at jeg gjorde det selv en stund, men det gikk over. Det er en spenningsroman, punktum. At noen drar det så utrolig langt som dette, er skremmende. Tror jeg skal skrive en bok om hvordan norske kyr egentlig er aliens :!: Endret 8. november 2004 av Hidden Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Dan Brown påstår aldri at det er ren fakta, det han skriver om. Han skriver bare om det folkene i boken tror. Disse folkene i boken tror på teoriene, og folk tar det som selvfølge at de stemmer. Jeg likte den veldig godt, fikk meg hekta på Brown. Å si at den er dårlig skrevet osv er jo opp til enhver å bestemme, men jeg syns den var veldig godt skrevet fordi det var en veldig naturlig flyt i den, selv om det var mye "fakta" som man måtte huske. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Hvis Dan Brown aldri påstår at noe er rein fakta, hvorfor er det da feil under det han skriver som "Facts" da? Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Støtter opp om den. Av de to "faktaene" han kommer med i starten av boken er en feil/ikke bevist. "The priory of Sion ...blabla...." Dette er en organisasjon han påstår eksisterer, men som hvis han hadde sjekket kildene sine hadde han funnet ut at dette startet med et par studenter i Paris som plantet noen bøker i et universitets bibliotek, og som etterhvert eskalerte helt til de avslørtet spøken sin. Dette er det tydeligvis noen som ikke har fått med seg. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Uansett er det en bra bok. Er halveis nå, og gleder meg til å lese videre i kveld Endret 15. november 2004 av Lungemannen Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Men ikke bli lurt til å tro på det! Sånn som andre prominente anmeldere osv har blitt. Historieløsheten råder. Mer historie inn i skolene! Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Hvis Dan Brown aldri påstår at noe er rein fakta, hvorfor er det da feil under det han skriver som "Facts" da? Hehe, nei, si det? Du har rett i denne saken, går jeg utifra. Men det er jo egentlig som ting av Moore; god bøker/filmer som ikke nødvendigvis er kun bestående av fakta, men fortsatt artig. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Sinnsykt bra bok! Har hørt at Hollywood skal lage film av boken med Tom Hanks i rollen som Robert Langdon Lenke til kommentar
alexf Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Sinnsykt bra bok! Har hørt at Hollywood skal lage film av boken med Tom Hanks i rollen som Robert Langdon Sweet. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Dersom folk er genuint opptatt av samfunnet, kunne jeg ønske at man befattet seg med litt mer utfordrende litteratur enn dette. Det gjelder altså dem som ikke leser dette som underholdning; det er nok av spennede momenter i virkeligheten. Man trenger ikke dikte opp konspirasjonsteorier for å få opp øynene. Les Chomsky. Lenke til kommentar
Exilition Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Utrolig dårlig Glad jeg bare la penger i en pocketutgave. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Har begynt å lese den nå, på engelsk. Virker veldig bra hittil! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Sinnsykt bra bok! Har hørt at Hollywood skal lage film av boken med Tom Hanks i rollen som Robert Langdon The Da Vinci Code Føler dette kommer til å bli en A Beautiful Mind-lignende greie. Samme crew i alle instanser. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Hvis Dan Brown aldri påstår at noe er rein fakta, hvorfor er det da feil under det han skriver som "Facts" da? Hehe, nei, si det? Du har rett i denne saken, går jeg utifra. Men det er jo egentlig som ting av Moore; god bøker/filmer som ikke nødvendigvis er kun bestående av fakta, men fortsatt artig. Kan egentlig sammenligne begge med blandt annet Ringenes Herre. Tolkien sier jo ikke at han har diktet opp alt, men skriver alt som om det skulle ha skjedd. Dette kalles vel kunstnerisk frihet Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Hvis Dan Brown aldri påstår at noe er rein fakta, hvorfor er det da feil under det han skriver som "Facts" da? Hehe, nei, si det? Du har rett i denne saken, går jeg utifra. Men det er jo egentlig som ting av Moore; god bøker/filmer som ikke nødvendigvis er kun bestående av fakta, men fortsatt artig. Kan egentlig sammenligne begge med blandt annet Ringenes Herre. Tolkien sier jo ikke at han har diktet opp alt, men skriver alt som om det skulle ha skjedd. Dette kalles vel kunstnerisk frihet Tolkien sier jo heller ikke at noe av det han skriver er sant, noe Dan Brown gjør. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Ble ferdig med den i dag. Brukte seks dager. Boka var spennende, men også en smule forutsigbar. Av og til anså jeg Robert Langdon som en dust som ikke skjønte enkelte ting. Ellers var jeg jo fullstendig klar over at det var mange faktafeil. Men jeg regner med at det var en del fakta i boken også. Synes det var en morsom teori Dan Brown hadde. Interesant og morsom. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Deilig avatar du har! The Da Vinci Code er en supercatchy bok som spiller på hyperfakta. Det er ingen dårlig bok, nei, og forfatteren veit nok hva han driver med angående falskheter og annen lurendreiseri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå