Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nye priser på ADSL-vennlig kommentar i Computerworld

Anbefalte innlegg

I Computerworld nr. 31 fredag 3. mai har Arne Søyland som er Journalist i Computerworld en lang kommentar til Telenor's forslag om tellerskritt-lignende priser på ADSL. Han mener blant annet at det er like naturlig å betale for bruk av ADSL som å betale for den elektriske strømmen man bruker, og å hevde noe annet er det samme som å hevde at det skal være gratis å reise med bussen siden den alikevel går. Av andre ting han gulper opp er "Betaling for bruk må da være bedre enn at min syke tante betaler høye månedsavgifter for å motta epost i sanntid, og for å hente julebildene av grandnevøen en gang i året". Hvorfor kan ikke tanta hans bruke ISDN som andre "småbrukere" så sinnsykt trege telenor er ser det ikke ut som om dial-up skal forsvinne på en stund. Det spørs nok om ikke [email protected] har kommet med dårlige anbefalninger til tanta si. Eller kansje hun har blitt lurt av den massive markedsføringen til Telenor.

Jeg ble så sur da jeg leste denne kommentaren at jeg øyeblikkelig ringte Computerworld for å si opp abbonnementet men det var ingen som tok telefonen selv om det var midt på formiddagen, men det er første prioritet på mandag, og jeg oppfordrer andre som abbonerer på Computerworld til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har jeg ikke lest den orginale artikkelen (sluttet å kjøpe datablader, de klarer ikke å levere nyheter fort nok + at de er svin dyre!!!)

men at denne journalisten tydligvis ikke har peiling på hva han snakker om, skinner ihvertfall igjennom på innlegget før her.

jeg må virkelig si at jeg likte hans (journalistens) tåpelig sammenligning mellom adsl og bussen. kanskje han ikke har fått med seg at det finnes noe som heter månedskort? akkurat som adsl så har man fri bruk på månedskortet. (seff innenfor den sonen som busselskapet bestemmer, men bruken er fri!)

Jeg må si at jeg virkelig digger folk som skal mene noe om ting de åpenlyst ikke har giddet å sette seg inn i. Journalisten refererer til sin syke gamle tante, og nevner ord som "Betaling for bruk må da være bedre enn at min syke tante betaler høye månedsavgifter for å motta epost i sanntid, og for å hente julebildene av grandnevøen en gang i året"

Legg merke til ordbruken. særlig ordet HØY. hvilken tulling/kjerring har IKKE råd til 398,- hos NGT (om man binder seg for 2 år med 640/384), eller 450,- (fra telenor seff, laveste hastighet 384/128!!!) Kanskje tanten hans ikke mottar mer enn 400,- i trygd i måneden (noe som er langt under fattigdomsgrensen i norge) eller så prøver han å fortelle oss hvilken kjip jævel han er, som ikke har lyst til å legge ut disse 400,- for tanten sin (400,- x12 måneder x 2 = 9600,- for 2 år med bredbånd fra ngt)

jeg har selv 2048/640 fra ngt. jeg har maskinen stående oppkoblet døgnet rundt, og har bla annet seti og kazaa kjørende på døgnbasis.

til alle dere som valgt feil leverandør av adsl (ja jeg snakker om telenor) les dette, og bytt på mandag: http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/05/03/328723.html

Lenke til kommentar

Hm... likte sammenlikningen med bussen jeg...

1. Enten kjøper en billett når en bruker den - ISDN

2. En kjøper "månedskort" - ADSL

Tror ikke det er så mange som er ville til å betale først masse penger i månedskort for så å betale for bruken i tillegg...

Dette bunner litt ut i hvilken holdning en har til sakene en skriver. Vi er kritiske på HW og det vil vi fortsette med det. Selv om vi da får den motsatte om at vi er partiske og er "Pro-Intel" eller "Pro-AMD".

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-04 03:15, Baldersen skrev:

"Betaling for bruk må da være bedre enn at min syke tante betaler høye månedsavgifter for å motta epost i sanntid, og for å hente julebildene av grandnevøen en gang i året". Hvorfor kan ikke tanta hans bruke ISDN som andre "småbrukere" så sinnsykt trege telenor er ser det ikke ut som om dial-up skal forsvinne på en stund.

Hva tror du hadde skjedd med prisene på ADSL hvis alle som brukte det lite gikk over til å bruke ISDN igjen? Telenor ville sittet igjen med max 10.000 kunder isteden for 50.000 og disse 10.000 ville dermed måtte betale for alle de 40.000 som ble borte. Ikke noe særlig det vel? Da er det bedre at man betaler en fastavgift for å alltid være på, og deretter betale for bruken. Selvfølgelig skal det være en max-grense for hvor mye man betaler.

Det Telenor burde gjort er å fjerne klausulen om at man MÅ ha telefon abb. for å ha ADSL. Bedre å betale litt ekstra for bruken av ADSL enn for en telefon man aldri bruker...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-04 10:15, tibbs skrev:

Det hele er vel et politisk spørsmål. Skal vi ha et telemonopol eller ikke. Nå må disse jæ..#%¤ politikerne få ut finger'n og legge tilrette for fri konkurranse på telemarkedet.

Når i alle dager har du sett en politiker få ut finger'n for og gjøre jobben sin?

alle vet at norske politikere er noen aper (no offence meant to apes) som dritter i Norge så lenge de kan sole seg utlandet.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-04 04:27, roaldhansen skrev:

til alle dere som valgt feil leverandør av adsl (ja jeg snakker om telenor) les dette, og bytt på mandag:

YESS!!! Aldri vært så glad før for at jeg hadde fornuften i behold og valgte NextGenTel fremfor Telehor ADSL. Har alltid visst at det var det beste valget, men at det var SÅ mye bedre... ja... hadde bare alle andre vært like glupe som meg :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-05 23:28, selters skrev:

Merkelig at de ikke tenker på at fri bruk av internett er en del av utviklingen.

Så du mener det er en folkerett å få bredbånd? Å bygge ut fastlinje til alle i hele Norge tar nok litt mer enn 1 år, som er så lenge Telenor ADSL har holdt på. Det er nå 9 år siden Telenor begynnte med utbyggingen av GSM-nettet og det er ikke ferdig ennå. Det var ikke før i 1996-97 de virkelia hadde dekning, og de satte bare opp basestasjoner. Trengte ikke trekke så mye kabler som man må med ADSL.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet her jeg.

a) Dere som har kontrakt med Telenor vil fortsatt ha fastpris

B) Det vil være leverandører som leverer til fastpris.

Hva er det så å klage over? Er dere misfornøyd med minuttprising så ikke velg Telenor når ny kontrakt skal skrives, så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Har lest slike diskusjoner som dette siden de første ryktene om Telenors planer først ble kjent. Har ikke orket å kommentere noen av dem før nå siden argumentasjonen mot Telenor ofte ligger på barnehagenivå, som det mer eller mindre også har gjort her.

For å trekke litt i busseksempelet som så flittig ble brukt i begynnelsen av tråden. Månedskort er fri bruk for en fast pris ja, men innenfor en liten sone i byen (Noen steder, f.eks Rogaland har ordning for ungdom med fri bruk innenfor fylket, men dette er erstatning for fri skoleskyss...). Hvis Telenor finner det for godt å sette en form for grense blir det ganske sannsynlig en slags form for nedlastningsgrense. Men kjenner jeg dem rett kommer nok diverse "bredbåndstilbud" som WebTV o.l. i Telnor/partnerenes regi til å gå utenom dette. Her har vi fast pris per måned, men innenfor visse rammer.

Etter min mening er lavere fast pris med en nedlastningsgrense, som forøvrig ikke trenger å være så lav som 1 GB (hvem har egentlig sagt dette siden alle diskusjonsforumene i norge bruker dette tallet??), med tilleggskostnad for overstigende mengde data er ypperlig måte å rettferdiggjøre prissystemet på. De fleste brukerne vil forhåpentligvis få en lavere månedskostnad, storbrukerne vil kanskje få en høyere kostnad (men tenk over hvor mye piratfilmene (les: DivX, SVCD osv) og programvaren de laster ned i måneden er verd...).

Det finnes så klart en del der ute som bruker mye båndbredde UTEN å laste ned noen form for ulovlig data, men disse kan uten nevneverdige problemer bytte leverandør.

Bredbånd er IKKE en menneskerett, men et frynsegode som de fleste av oss setter veldig god pris på. Telenors telemonopol er forøvrig også sterkt overdrevet siden privatiseringen. Vi kan i dag velge å vrake i forskjellige tilbydere på de aller fleste områder, inkludert bredbånd. Så hører jeg daglig folk som klager over Telenors priser på nettleien, men det er da deres nett, og Telenors internettavdeling er da uavhengig av søsterselskapet som leier ut linjene? Og vi har NGT som tar opp konkurransen (heldigvis) med å bygge ut egne sentraler (utstyr i Telenors sentraler i alle fall, men dette er NGT avgjørelse av kostnadshensyn...).

Dette er ikke et innlegg for å hylle Telenors ADSL tilbud, selv har jeg både Telenor og NGT hjemme. Men et forsøk på å irretesette en del av bedreviterne der ute som jeg leser innlegg av hver dag. Som tror at Telenor er en form for veldedighetsorganisasjon som skal tære av eget overskudd (som forørig ikke er Telenor Internetts fortjeneste) for å skaffe alle et kunstig billig bredbåndstilbud.

Til sjantiok som hadde det fantastiske innlegget om politikere: Jeg forstår så inderlig godt at de makthavende i landet kanskje ikke alltid bruker alle sine krefter på å bedre forholdene for folket når jeg treffer på folk som deg...Er selv medlem av Unge Høyre og er for individets frihet og evne til å ta egne avgjørelser, men av og til begynner jeg å tvile på noen sin evne til akkurat dette :smile: <-- Ikke ment som personangrep, men mer generelt...

Er veldig trøtt når jeg skriver dette så evt. skrivefeil må påregnes...:smile:

Med vennlig hilsen

Sindre Hellevik

Lenke til kommentar

du glemte å ta med at telenor soper inn et par milliarder i løpet av året på andre ting enn internett. de har faktisk råd til å ikke tjene penger på adsl, ihvertfall for en del år fremover. tror dere at det er en sjanse i helvete for at telenor går konkurs? tror ikke jeg heller

kobberet er i bakken, litt enkelt vedlikehold og det kommer til å ligge der i 100 år til. en kjapp utbygging, og et par styremedlemmer senere og vips så er hele norge på nettet med adsl.

adsl er ikke en menneskerett, men det er heller ingen menneskerett å bli tynt av et monopol-selskap som telenor? eller er det?

innen telenor er ferdig med utbyggingen av adsl, har folk begynt å koble seg til nettet (fra hjemmet)ved hjelp av fiber-optiske kabler (sist jeg sjekket kostet denne ca 1000,- meteren!!!)

at folk bruker adsl'en forskjellig er jo helt naturlig. ingen like mennesker i hele norge.

Lenke til kommentar
Quote:

On 2002-05-06 02:07, roaldhansen skrev:

du glemte å ta med at telenor soper inn et par milliarder i løpet av året på andre ting enn internett. de har faktisk råd til å ikke tjene penger på adsl, ihvertfall for en del år fremover. tror dere at det er en sjanse i helvete for at telenor går konkurs? tror ikke jeg heller

kobberet er i bakken, litt enkelt vedlikehold og det kommer til å ligge der i 100 år til. en kjapp utbygging, og et par styremedlemmer senere og vips så er hele norge på nettet med adsl.

adsl er ikke en menneskerett, men det er heller ingen menneskerett å bli tynt av et monopol-selskap som telenor? eller er det?

innen telenor er ferdig med utbyggingen av adsl, har folk begynt å koble seg til nettet (fra hjemmet)ved hjelp av fiber-optiske kabler (sist jeg sjekket kostet denne ca 1000,- meteren!!!)

at folk bruker adsl'en forskjellig er jo helt naturlig. ingen like mennesker i hele norge.

ville bare si at fiber-optiske kabler er ikke kobber, men ligner mere på glass
Lenke til kommentar

Og de fiber optiske kablene ligger langt i fra over hele landet. Det er dette som tar tid, penger og ressurser fra telenor når det gjelder utbyggingen.

adsl er en teknologi som gjør at vi som brukere ikke trenger å ha fiber inn til huset men kan gå på telefonnettet de kilometerene det er fra telefonsentralen og inn til huset.

Det som er litt av problemet til telenor er at de ikke ser langsiktig nok, de vil gjerne tjene penger så fort som mulig, mens nextgentel regner med å tjene penger om 3-4 år (det er ikke det samme som positiv kontantstrøm som de sier at de skal få iløpet av året).

Telenor ønsker også å ekspandere så fort som mulig for å fortsatt være et selskap. Telenor er et lite selskap som lett kan bli kjøpt opp av utenlandske teleselskaper.

Overskuddet telenor hadde i fjor var etter at de da hadde solgt seg ut av selskaper de ikke så noen fortjeneste i, og telenor har også en gjeld på over 20 milliarder kr.

Men jeg ser da også positive ting om en prisstruktur som kan bygge på etter bruk. Bare fri bruk prisen ikke blir noe høyere enn i dag. Hvis den blir det og ingen av konkurrentene øker prisen mister de mange kunder!

Lenke til kommentar

Det som ingen har tatt stilling til i denne debatten er det faktum at ADSL bare er en midlertidig løsning. Hvis man ser for seg ISP markedet et par år frem i tid så er det nok flust av nye og bedre alternativer med mer bredbåndsrelaterte tjenester som krever høyere båndbredde. Og da hjelper det ikke om Telenor først tjener penger i 2006...Selvfølgelig så har de da fordelen av å ha bygd ut en ganske stor infrastruktur som kan brukes til senere løsning, som VDSL (en del som har det her hjemme i Stavanger, pilotprosjekt som har vart en god stund nå...) o.l. Ser også at Lyse energi har begynt utbyggingen av fibernett rundt om i kommunen, lanseringen for et par bydeler er til sommeren (10Mbit m/telefon og TV). Så kanskje Telenor tenker i de baner at de bør skaffe overskudd av ADSL satsingen raskere enn forventet for å henge med, herav Hermansens utspill.

De raskere xDSL teknologiene har en kortere rekkevidde (opptil 1300 for VDSL med 52Mbit nedstrøm) og krever omstrukturering i sentralene, så kanskje vi må vente like mange nye år som tilfellet var med ADSL i starten.

Så klart vi ikke bør bli overkjørt av Telenor med det nye prissystemet, men det er da uansett flere alternativer? Vet at en del der ute enda ikke har fått alternativer, men kan dette skyldes Telenor? Har ikke konkurrentene et ansvar for å bygge en del selv og ikke bare levere modifiserte Telenortjenester? Tror selv at xDSL med tiden blir faset ut av raskere og bedre teknologier, særlig i de større byene. Har ikke BKK (Bergen) et lignende prosjekt som Lyse med fiber?

Med vennlig hilsen

Sindre Hellevik

Lenke til kommentar

Problemet ligger vel i måten Telenor og NSB (på annet felt) blei privatisert/ (dannet aksjeselskap) på. Linjene (skinnene) skulle vært beholdt i eget selskap som grunnlag for de som ville tilby bruk av linjene D.V.S.: "teleselskapene" ville betalt linjeleie til et selskap som ikkje kunne tilby "komplett vare" slik som Telenor i dag.

Dette feltet blir vel på sikt endret ved at selskaper som i dag leier linjer skaffer seg egne linjer i større utstrekning og dermed skaper konkurransen som politikerene trodde privatisering av Telenor skulle ordne..(kommer over tid..(TTT)). Eneste forholdet til Telenor hos meg er abb. på tlf., tellerskritt, nettbruk (ISDN) og mobil er hos selskap utenfor til bedre priser.. Den dagen eg kjenner adressa mi for ei god stund fremover ryker fast-tlf. og blir erstatta med "bånd" og mobil. Forskjellen mellom ISDN abb. og "billig bånd", er vel ca. 160,- så maks ca. 1 time nett i døgnet til "lusefart" (ISDN) og tlf. abb. til samme pris som bånd. Skal gledelig gi ca. 400,- for tempo som gjør en time ISDN nett arbeid på minutter, er student med bånd på hybelen - "kriminell" forskjell mot nett over ISDN heime..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...