DraZeN Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Hadde tenkt å få litt mere guffe i en gammel forsterker, hvor kan jeg bestille ny strømforsyning og kondensatorer som jeg kan fikse inn i en litt gammel forsterker? Lenke til kommentar
henrikw Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 tåler transistorene dine "mer guffe" da? ny trafo og kjappere/bedre kondensatorer kan likevel gjøre underverker selv om det ikke nødvendigvis gir deg mer volum å gå på Lenke til kommentar
moray Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Du kan for eksempel bestille alt fra elfa. Trafo kan fås kjøpt på Ulveco på hamar også. (De vikler etter ønske.) Skal du ha ferdig løsning kan du bla. bestille på norsk audioteknikk eller lcaudio.dk. En bedre strømforsyning vil jo gjøre alt mer stabilt og sannsynigvis stramme opp bassen etc. Husk å holde deg innenfor spenningsrammene du har fra før. Lenke til kommentar
DraZeN Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 Oi litt mer avansert enn jeg trodde det her. Vel, kanskje jeg skulle gjøre ferdig gk elektro først. Problemet med forsterkeren er at når bassn på høytalerne slår, så forsvinner all diskanten. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Det du beskriver låter mer som om du har sikring på diskantene? Når du overstyrer en forsterker (bassen drar 100 ganger mer effekt enn diskanten) så klipper signalet, og da øker energien i diskanten vesentlig (klipping = overtoner). Dette er en svært vanlig grunn til ødelagte diskanthøyttalere. Derfor er det lurt å ha automatsikringer på diskantene, de kobler inn igjen etter en stund. Det er ellers ingen annen logisk forklaring på at en forsterker skal kutte diskanten. Men diagnosen er på en måte riktig, en kraftigere forsterker minsker risikoen for å brenne diskantene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå