Gå til innhold

pc 4000 VS 3200 til en AMD

chil

Anbefalte innlegg

altså jeg skal kjøpe meg noe ny ram til min 64 3400+ CPU Shuttle pc.

Det jeg vil fram til er hva er best? altså ser på 2 forskjellige brikker.

pc3200 GoldenDragon

Pc4000 GoldenDragon

PC3200 Ramen har bedre timings, mens pc4000 ramen har jo høyere hastighet.

Hadde egentlig tenkt på pc3200 ram men så fikk jeg et tilbud på pc4000 vil jeg få mindre ytelse? i telfelle hvor mye?

takker å bukker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
altså jeg skal kjøpe meg noe ny ram til min 64 3400+ CPU Shuttle pc.

Det jeg vil fram til er hva er best? altså ser på 2 forskjellige brikker.

pc3200 GoldenDragon

Pc4000 GoldenDragon

PC3200 Ramen har bedre timings, mens pc4000 ramen har jo høyere hastighet.

Hadde egentlig tenkt på pc3200 ram men så fikk jeg et tilbud på pc4000 vil jeg få mindre ytelse? i telfelle hvor mye?

takker å bukker for svar

Godt spørsmål! :)

AMD er veldig følsom for forsinkelser i minnet vet jeg, så Lav CAS er vist spesielt viktig hoss AMD, men dette er et spørsmål jeg selv også lurer litt på... er det virkelig så mye og hente på lave tmimmings hvis man har høy FSB f.eks? %?. har drivd og teset litt med dette, det skilte jo en godel fra Cl2 til Cl2.5 i ytelse på samme bus hasighet, men er det egentlig mye? da kan man vel velge høyere FSB og få høyere bus hastighet som er veldig viktig det også. lurer på hva som er best å kjøre

f.eks

550mhz ram M/ CL2.5 til 3 på 8x275mhz FSB = 2.2ghz

eller

400/434mhz ram M/ CL2.0 på 11x200FSB / 10x220FSB =2.2ghz

lurer på hva som gir mest effekt, selv vil jeg tro at faktisk den med høyest bus har mest effekt selvom den har mer forsinkeleser. :hmm:

noen som har testet dette her er neimen ikke helt sikker , det som er sikkert er at ved å kjøre på samme bus hastighet unsett brikke er Pc3200 og Pc3500 M/Cl2 brikker mye bedre å bruke enn Pc4000 M/Cl3, det er helt sikkert.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

f.eks

550mhz ram M/ CL2.5 til 3 på 8x275mhz FSB = 2.2ghz

eller

400/434mhz ram M/ CL2.0 på 11x200FSB / 10x220FSB =2.2ghz

lurer på hva som gir mest effekt, selv vil jeg tro at faktisk den med høyest bus har mest effekt selvom den har mer forsinkeleser. :hmm:

Jeg har såvidt testet litt, men på P4-platform..

Min lille erfaring er at høy FSB er mye viktigere enn "stramme timings" med tanke på "totalytelse"..

Riktignok går båndbredde (benchmark) noe ned..

Jeg hadde 4.6Gb/s ved Dual DDR400 - default timings...2.5cl - FSB200(800).

Gikk ned til 4.5Gb/s ved Dual DDR460 - 3.0cl - FSB230(920).. økte da DDR-Volt med 0.1 (overklokket Twinmos Twister Dual).

Alle andre "benchmarks" enn ren minne-båndbredde økte tildels betydelig..

Lenke til kommentar

jøss, skilte det så lite.. :blink:

de nevnte det at det var mye mer lønnsomt å kjøpe Cl3 ram sitedfor og betale dobbelt for Cl2 og kun få 2-4% mer ytelse og 1-2% til Cl2.5, det var virkelig lite. alle snakker om lave timmings, men da vil jeg virkelig tro at kjempe raske brikker med Cl3 vil gi mye mer ytelse hvis du skrur opp FSB til nærmere 300mhz! :dribble:

Ja jeg vet det blir mye fantasering nå, men det må vel bli slik?

da burde vel disse gjøre susen? OCZ PC4800 !

Lenke til kommentar
poenget er vel at du kanskje ikke får "FSB" opp så mye...

njei... men et ABIT NF7-S v2.0 støtter opptil 300mhz FSB,men så må det jo også fungere med høy FSB. så hvis man har en Xp-Mobile og setter lav multiplier kan man kansje få 300mhz FSB ganger X antall mulitiplier. HVIS det hadde vært mulig også fått 250 til 300mhz i FSB så må jo Rask ram være mye bedre.. :hmm:

EDIT : til topic starter, hvis du ikke skal overklokke, så er valget helt klart Pc3200 til Pc3500 minne, men igjen det ser ut til å skille lite fra Cl3 til 2.5 = 1-2% og fra Cl3 til 2.0 = 2-4%, så det er små marginer. :dontgetit:

ville kansje satset på mengde minne istedfor raskt men lite minne.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

har testet ut litt Med minne hastighet og CAS med en Kingston hyper X pc3500 Cl2 nå.

Fikk stort sett like resultater som den andre tester her, altså kun rundt 2-4% forskjell Med raske timmings..

Prøvde forøvrig også litt med Minne hastigheter, da ble det en god del bedre vil jeg si. :dribble:

Kjørte minnet på 266mhz og 430mhz Med samme timmings på begge hastighetene og lik prosessor hastighet på begge testingene.

Fikk disse resultatene i de få testene som ble utført:

3D mark 01se : 13,5% mer Poeng, veldig avhenging av skjermkort, så syns 13,5% var mye BARE pga ram hastigheten.

Cpu mark99 : 15% mer poeng

PC mark 02:

CPU: ---

Minne: 25% bedre

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

2-4% forskjell? Det er jo nesten ingenting for en som meg i allefall. Jeg oppgraderer kun når maskinen er så høkkert at synet svartner når jeg sitter foran skjermen, og da snakker vi om dobbel økning osv :D da beholder jeg de 500 spenna mellomlegg jeg i allefall.

Lenke til kommentar

med andre ord har ikke cl en dritt å si, for de fleste?Hvis det er snakk om 4% ytelsesorskjell, mellom 2 og 3cl, ( 3-4-4-8) og (2-2-2-5) , da er det jo bare å gå for pc4000 minne med en gang da.

trodde det hadde mye mer å si. takker for denne tråden :)

Lenke til kommentar
med andre ord har ikke cl en dritt å si, for de fleste?Hvis det er snakk om  4% ytelsesorskjell, mellom 2 og 3cl,  ( 3-4-4-8) og (2-2-2-5) , da er det jo bare å gå for pc4000 minne med en gang da.

trodde det hadde mye mer å si. takker for denne tråden :)

jeg vil egentlig ikke tro at det har noe og si for fleste parten nei, 4% er self noe men meget lite, syns heller ikke at det veier opp hva det koster for Cl2 istedfor Cl3.

dumt at jeg kjøpte Kingston Hyper X Pc3500 minne M Cl2. skulle gått for Pc4300 eller 4400minne eller kansje ennda raskere om finnes. jaja Lav Cas har jo litt å si ogå. testet med FSB på 215mhz (430mhz bus) igår og det ble veldig mye raskere enn med 133FSB (266bus). Så Høy Bus er nok Veldig mye viktigere enn stramme timmings.

EDIT : nå er jeg ingen ekspert på dette området,det er mange her som kan mer om minne enn meg. men slik jeg kan se tester og selv har testet, så ser det ut til at timmings har heller lite å si i forhold til hva du må betale.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...