Gå til innhold

Asetek med vannkjøling til harddisken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det de mener er at den kjøler harddisken opptil 42% bedre enn vanlig kjøling. Vanskelig å fatte? nei.

Hva er det som er 42% bedre da? Er tempraturen 42% lavere? (og i såfall, hvilken skala og referenase) Er Varmeoverføringen i Joule 42% høyere, er vamreoverføringkoefisienten opptil 42% høyere? Er vamrekapasiteten til kjølematerialet opptil 42% høyere?

AtW

Lenke til kommentar

var et diagram på siden til astek. utifra det så lå harddisken (i den testen) på 50 grader C og med vannkjøling så var tempen nede i 28 grader.

den harddisken på 50 grader var riktignok passivt kjølt. Men med tanke på pris og ytelse så syntes jeg ikke det er vedt det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at om delta T er 30, så sier det i utgangspunktet ingenting om hvor mange prosent det er, når du ikke har en referanse, det hjelper ikke om delta T er lik i kelvin og celsius, poenget er at man må vite hva referansen er for at prosenttallet skal gi mening, hvis vi vet at referansen er romtemperatur, så gir det jo mening. (såfremt man regner prosenten utifra tallverdien til celsius, som forøvrig også er en merkelig måte å regne på i fysisk forstand, dermed må man også informeres om at dette er tilfellet. Romtemperatur er to helt forskjellige tall i Cesius og Kelvin).

Forøvrig skjønner jeg ikke helt at 30 grader skal tilsvare 100%, det gir ingen mening jeg kan se.

AtW

Skal prøve å formulere det slik at det blir enda lettere å fatte: Det er snakk om reduksjon av temperaturøkningen med 42%. Og det er verdien av den man skal "regne prosenten utifra".Da gir prosentallet mening i bøttevis.

Og når man snakker om økningen så spiller det ingen som helt rolle hvilken skala man bruker. Økningen vil være den samme 50-20=30 og 323-293=30 og det samme vil stemme for farenheit skala (selv om antall grader vil være forskjellig der så vil den absolutte temp økningen fremdeles være akkurat den samme.)

Et eksempel til:

30 grader(eller 30 kelvin) er 100% økning (dvs. hvor mye varmere hden blir uten kjøling)

om man reduserer denne økningen med 42% så vil den være 58% eller 17,4 grader eller kelvin. (dvs med denne typen kjøling så skal hden bli 17,4 grader varmere enn lufttempen)

Forstår du det nå?

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at om delta T er 30, så sier det i utgangspunktet ingenting om hvor mange prosent det er, når du ikke har en referanse, det hjelper ikke om delta T er lik i kelvin og celsius, poenget er at man må vite hva referansen er for at prosenttallet skal gi mening, hvis vi vet at referansen er romtemperatur, så gir det jo mening. (såfremt man regner prosenten utifra tallverdien til celsius, som forøvrig også er en merkelig måte å regne på i fysisk forstand, dermed må man også informeres om at dette er tilfellet. Romtemperatur er to helt forskjellige tall i Cesius og Kelvin).

Forøvrig skjønner jeg ikke helt at 30 grader skal tilsvare 100%, det gir ingen mening jeg kan se.

AtW

Skal prøve å formulere det slik at det blir enda lettere å fatte: Det er snakk om reduksjon av temperaturøkningen med 42%. Og det er verdien av den man skal "regne prosenten utifra".Da gir prosentallet mening i bøttevis.

Og når man snakker om økningen så spiller det ingen som helt rolle hvilken skala man bruker. Økningen vil være den samme 50-20=30 og 323-293=30 og det samme vil stemme for farenheit skala (selv om antall grader vil være forskjellig der så vil den absolutte temp økningen fremdeles være akkurat den samme.)

Et eksempel til:

30 grader(eller 30 kelvin) er 100% økning (dvs. hvor mye varmere hden blir uten kjøling)

om man reduserer denne økningen med 42% så vil den være 58% eller 17,4 grader eller kelvin. (dvs med denne typen kjøling så skal hden bli 17,4 grader varmere enn lufttempen)

Forstår du det nå?

Forsåvidt, men det er langt ifra noen naturlig måte å se på det sånn jeg ser det, det betyr jo at en kjøling som er dobbelt så bra (100%) som en annen kjøling alltid vil være perfekt (dvs romtemperatur), det er vel veldig få som vil mene at en kjøler som holder noe på romtemp både er dobbelt så bra som en kjøler som holder den på 22 grader, og en kjøler som holder den på 140 grader.

AtW

Lenke til kommentar

Forstår du det nå?

Nei, dette blir berre tull. I følge reknestykket ditt skulle hden bli 37,4 grader C. Asetek har fått det til å bli 28 grader C

WaterChill%20Hard%20Drive%20Coolers.jpg

Som du ser har Asetek brukt 50 grader C = 100% og antakelig 0 grader C som laveste tillate temperatur.

Vil du påstå at testen er utført med romtemperatur:

• A) 0 grader Celsius
  • B) 20 grader Celsius
  • C) 30 grader Celsius

Temperaturskalaen og prosentrekning høyrer ikkje sammen. Ein forskjell i prosent vil ikkje kunne samanlignast ved to forskjellige temperaturar sidan mange av parameterene blir forandra. Det er noko Asetek, som den einaste kommersielle leverandør av fasekjøling, burde kjenne til. Slik som dei har rekna her er det feil på alle sett og vis. Det var temaet for mitt tidligere innlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...