Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kun kontakt ved ping i tråløst nettverk.

Anbefalte innlegg

Hei, har problemer med kontaken mellom to bærbare pcer og en stasjoner. En Dell inspiron 5150, med innebygd tråløst og vanlignettverkskort med XP prof. og en Siemens lifebook c-6545 med Skyracer PC card 3154g fra topcom, og w98se.

Den stasjonere er hjemmebygd med XP prof.

Har også en Asus wl 500g router/swits. Den står nå som lokalt nettverk med fast ip og er tenk brukt for og kunne dele printer. Sennere internett bare telenor for bygd ut nette sitt.

Problemet er at jeg får pinget router/swits fra begge de bærbare maskinen, men jeg får bare pinget fra dell makinen trådløst eller gjennom router/swits til lifebooken, og ikke tilbake.

Det som forundrer meg mer er at på lifebooken får jeg opp begge maskinnen som nettverkspunkter men inngen i XP.

Noen som kan hjelpe meg, og hva trenges av informasjon for og kunne løse det?

Runar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå fått sjekket nettverksmasken den er 255.255.255.0 på alle punkter.

ip er 192.168.1.X hvor X er forskjellige nr.

Etter å ha sett over alle innstillinger jeg fant i XP fant jeg ut at maskinnene var i forskjellige grupper workgroup og mshome rettet dette, men det funker fremdeles ikke.

er ikke så kjent med xp men trudde veiviseren var grei og bruke men den rottet til gruppetilhørigheten kan den ha rotet til noe annet.

Lenke til kommentar

Det med manglende ping kan skyldes software brannmur.

At du ikke får opp andre maskiner kan også skyldes brannmur. Når det gjelder XP-w2k kombinasjon kan også "simple filesharing" i xp skape problemer, men dette har jeg aldri hørt at skaper problemer med xp-w98.

Når du skal ha tak i filer som er delt på slikt lokal nett bør du bruke \\ipadresse isteden for \\hostname. Dette kommer av windows maskiner ikke blir enige om hvem som skal være domain master. (Setter man en linuxmaskin med riktig konfigurert sambaserver inn i nettet kan plutselig direkte forbindelse mellom to windows maskiner begynne å virke igjen!)

Lenke til kommentar

slo av brannmuren på xp uten at det ble bedre fremdeles blir fårespørsel avbrutt. forsår jeg rett når du mener ip adresse i steden for berbar 1 og berbar 2. jeg har foresten nå kun tilgang til w98 på w98 maskinen i arbeidsgruppen på xp får jeg ikke opp xp maskinen en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...