--7 Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Hva mener folket om disse to linsene: Sigma 28-80 F3.5-5.6 Macro AF Lens This new generation of compact standard zoom lens retains the same 1:2 (Half Lifesize) Tele-macro capabilities of its predecessor. However, it incorporates a Helical Focusing system for convenient use of polarizing or graduated filters. This lens also utilizes a new optical design, and a "flare-cut" aperture, providing even better optical performance. And a convenient "Depth Scale" is displayed on the lens barrel to help calculate Depth-of-Field. This is the most desirable lens in the 28-80mm category Sigma 70-300 f4.0-5.6 DL Macro Super AF Lens Sigma's 70-300mm f4-5.6 DL Macro Super is one of several new tele zoom lenses. It is a compact Tele-Macro Zoom lens, capable of focusing down to 1:2 (half life-size) reproduction ratio at 300mm focal length, with superb optical quality. A detachable bayonet hood is provided. The lens materials used in this new product are lead and arsenic free ecological glass, including one Special Low Dispersion (SLD) glass element. Made in Japan. På en fotosjappe i NY (42photo.com) kan man nemlig få D70 levert med disse i stedet for kit linsa, som jeg forøvrig har hørt veldig mye bra om. Poenget er at jeg er en amatørfotograf, uten noe nevneverdig SLR-erfaring. Sjansen for at jeg kommer til å få råd til en makro telelinse innen nærmeste fremtid er relativt liten, og til den type fotografi jeg driver med har jeg veldig lyst på det. Jeg lurer altså da på om jeg skal handle i USA (få det sendt over), selv med MVA lagt på når utstyret kommer over grensen blir det en del billigere. Hva er andres erfaringer med å handle i USA? Jeg kommer også til å sette kameraet på firma siden jeg kommer til å bruke det mye i jobbsammenheng også. Kan jeg fortsatt kreve tilbake MVA selv om kameraet er kjøpt i utlandet? Det er vel egentlig dette avgjørelsen står og faller på når det gjelder kjøp i Norge eller USA. D70 kit (18-70mm) m/512 MB Lexar 40x CF kommer på ca. 11950,- inkludert moms og frakt i USA, samme pakken blir ca. 13800,- her. (med de to Sigma linsene legg til 1400,-) Canon EOS 300D kit m/512 Lexar: 8995,- USA, 10550,- her. All fornuft tilsier jo at jeg skal kjøpe 300D i USA.... men dere vet jo hvordan det er.... Har egentlig mest lyst på Nikon selv om jeg har EOS 300 analog fra før. Dette er seriøst vanskelig avgjørelse å ta! Fatter ikke at det er så utrolig vanskelig. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Husk at 28 mm ikke er spesielt brukbar vidvinkel. Hvis du kjøper fra USA så ryker det meste av garantien. For noen så er det ikke akseptabelt, for andre så har det ikke så mye å si. Lenke til kommentar
clauderolsen Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Prisene på Nikon D7o med 18-70 mm kit er gått ned. Kjøpte et slikt kamera hos Japan Foto igår for kr 11.499,- pluss et 1 GB CF-kort til kr 1499,-. Ditt regnestykke med å kjøpe fra USA blir meningsløst når du kan gå i butikken og kjøpe til omtrent samme prisen og få garanti på kjøpet. Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Hvis du har noe Canon optikk fra analogkamera som du kan bruke videre er jo det en grunn til å fortsette med Canon. Men hvis du skal gå for D70, som jeg selv har, vil jeg fortsatt anbefale deg å gå for kit-løsningen fremfor de to linsene. Hvorfor: - 28mm vidvinkel er så godt som ubrukelig på digital ift. 17mm - Som selvutnevnt amatørfotograf har du ikke spesielt godt av å styre med to dårlige linser fremfor en god en - Sammenligne Sigma med Nikkor i det hele tatt? - Avhengig av dine interesser (som ofte tar uventede retninger) kan det godt tenkes at du senere får lyst på enda større vidvinkel eller makro i stedenfor tele. Ta en linse av gangen. Lenke til kommentar
--7 Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Var i en fotobutikk i går og fikk prøve både D70 og 300D, og det er ingen tvil om at jeg er en Canon Man - jeg må nok fortsette med det merket. Synes D70 var fryktelig stor og klumpete, og ikke minst tyngre enn 300D.. Men mest av alt virket Canon kameraet mye bedre i hånden, og det føltes enklere (mer velkjent) å betjene. Inntrykket av 300D var generelt mye bedre enn det jeg har fått på diverse forum/anmeldelser. Så da blir det vel 300D ... eller 20D på meg. Får se hvordan finansen ligger an om en måned eller to når innkjøpet skal finne sted. Endret 27. august 2004 av --7 Lenke til kommentar
lobster Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 (endret) Skal du velge mellom 300D og 20D...... Mitt råd: Gå for 20D og lev på knekkebrød en måned.. Du får da et solid kamerahus og et kjappere kamera... (Det har i likhet med Nikon D70 ingen oppstartstid) (Tro meg, det er noe du kommer til å sette pris på) (Selv har jeg det sinnsykt digge D70) Endret 1. september 2004 av lobster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå