Gå til innhold

Internett explorer vs. Mozilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men om du vil gjøre det går du på kontrollpanel ---> legg til /fjern programmer ----> legg til / fjern windows komponenter

Hmmm....

Jeg tror ikke det...

Når jeg har prøvd det er det eneste som har skjedd at ikonet fra den "avinstallerte" Windowskomponenten er tatt vekk fra startmenyen... :thumbdown:

Lenke til kommentar
men om du vil gjøre det går du på kontrollpanel ---> legg til /fjern programmer ----> legg til / fjern windows komponenter

Hmmm....

Jeg tror ikke det...

Når jeg har prøvd det er det eneste som har skjedd at ikonet fra den "avinstallerte" Windowskomponenten er tatt vekk fra startmenyen... :thumbdown:

IE = umulig å fjerne automatisk. Man kan gjemme det, men ikke fjerne det. Vet av "historier" fra nettet at noen har fjernet det manuellt via registry, slettet filer etc, men da ble Windows utrolig ustabilt. Win XP SP1, så kom det muligheten til å "avinstallere" Outlook Express, MSN Messenger, IE, MSN Explorer og annet innebygd M$ materiale. Men det som skjer at det bare gjemmes, fjerne dem fra desktop og program-meny blant annet. Men de er der.

Første jeg gjør etter at SP1 er installert hos meg er å fjerne Outlook Express, MSN Explorer og MSN Messenger som er noen av de største søpple programmene som finnes IMHO. Men selv om jeg har satt favoritt e-post leser til netscape f.eks så er det av og til Outlook Express som fyrer opp når jeg trykker på en e-post til i "quick reply" i mailwasher pro f.eks.

Utrolig irriterende at M$ lager avinstallerings verktøy for ett program, men det avinstalleres ikke allikevel.

Back til topic:

Du kan la IE være der som det er. :) Bare innstaller Mozilla, Firefox, Thunderbird, Opera eller de nettlesere du vil. Du velger selv hvem du vil ha som standard nettleser. JEg selv bruker Opera 98% av tiden, de siste 2 er Netscape. Men noen få sider er best å se i IE og da bruker jeg den (dette grunnet stort sett koding som er IE spesifisert). Så greit å ha flere nettlesere gitt.

Lenke til kommentar

Sett Mozilla som standard nettleser.

Det er en fordel å ha Internet Explorer installert fordi noen nettsider ikke fungerer med Mozilla.

Man må også bruke Internet Explorer for å komme inn på windows update.

Endret av asdfgh
Lenke til kommentar

Det er en fordel å ha Internet Explorer installert frodi noen nettsidersider ikke fungerer med Mozilla.

Helt riktig.

Bruker selv Mozilla nå, og er passe fornøyd med det. Brukte Opera før, men den ble veldig ustabil, unansett om jeg reinstallerte den også. Gikk over til Mozilla fordi jeg ikke orker å formatere akkurat nå. Sitter med en liten følelse at Mozilla virker i flere sider enn hva Opera gjøre, men Opera har, synes jeg, en mye bedre løsning på "tab'ene".

Fremdeles er det noen sider som man må ha IE til. Har ingenting imot IE egentlig, med en pop-up-blokker og Google-toolbar er den helt grei. Hvis IE7 får "tabbed browsing", går jeg rett tilbake til det.

Lenke til kommentar
Bruker Netscape 7.2 og er ganske fornøyd med det, men som nevnt over her ett sted, kommer det tabbed browsing i explorer så går jeg tilbake til den, mye pga. at den funker med alle nettsider. :roll:

Husk at i allefall per dags dato så har IE mange sikkerhetshull som er vid åpne. Bare det å surfe inn på en webside gjør at du kan bli infisert av mystiske ting, uten at du får noen varsel om det. "So be careful". ;)

Lenke til kommentar

Det kan være lurt å ta vare på IE inntil videre. Det er ikke alt fungerer like bra i firefox, og da er det greit å ha noe å gå tilbake til.

Når du har innstallert firefox, så er det lurt å bruke litt tid på å sette opp menyene, bokmerker, og slikt først så du ikke irriterer deg over "forskjeller" med en gang. Deretter anbefaler jeg å innstallere et par plugin'er: adblocker og BBcode-plugin, og evt mouse gestures om du liker det. Du finner alle på firefox-siden under "plugin". førstnevnte fjerner reklame, den andre lager en høyreklikkmeny men "bold" osv som du kan sette inn i forum-meldinger. Sistnevnte lar deg navigere frem og tilbake og mye annet med musebevegelser i tillegg til knapper og menyer. Dette minker faren for senebetennelse, men kan være litt uvant i starten.

Lær deg fort trikset med å klikke mitre museknapp på linker og bokmerker. Du kommer til å digge det.

-Simen1-

Lenke til kommentar

hei, er ikke noe problem å surfe i Internet Explorer selv om du fjerner snarveiene fra skrivebordet og startmenyen din. du kan ganske enkelt komme inni internet explorer ved å gå hit:

start->kjør skriv iexplorer.exe trykk enter å du er inne. du slipper å ha disse snarveiene. selv bruker jeg Opera i Windows 2000 iallefall. brukte Mozilla Firefox i Windows XP før og bruker Opera på laptoppen min fortia, går ganske fint det.

Lenke til kommentar
Det er mange sider som ikke støtter Mozilla(Firefox)/Opera etc, som f.eks. Windows- og Office Update.

Visste dere at Windows Update "egentlig" kjører fint med andre nettlesere (Firefox og Opera) men at Microsoft har lagt inn en slags sjekk på disse sidene? Sjekken lyder omentrent slik:

IF "Browser" = "I.E." THEN "Run Update" ELSE DISPLAY "Errormesage".

Dette har Opera Software funnet ut ved å lage lage en versjon av Opera som sender ut "Browser ID" = "I.E" i stedet for "Browser ID" = "Opera". Windows update funker altså fint på andre browsere, men Microsoft har lagt inn en sperre med vilje.

En slik konkurransevridning liker jeg fint lite. :hrm: Dere ser jo resultatet her i tråden: Enbefalinger om å beholde I.E. til tross for underlegenheten. Måtte bare få ut litt M$-frustrasjon... :roll:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
I know, skikkelige drittsekk han Bill. Opera har en funksjon som gjør at den kan få sider til å tro at den IE eller andre nettlesere. Tror denne fuksjonen er på som default.. Det er kanskje denne funksjonen du nevner Simen1

Først var det denne funksjonen, men etter den offentlige avsløringen fra Opera har M$ nå endret sjekken til å sjekke om browseren tolker en av M$-tilleggene til html-koden på riktig måte. Disse tilleggene er som kjent ikke kompatible med den ekte HTML-standarden, og er heller ikke "open source" slik at andre ikke får denne muligheten så lett. Jeg vet ikke om Opera har funnet en løsning på dette også, men det vet vel noen av de som sitter med siste versjon av Opera.

Bill er ille nok han, men det sitter nok mange råtne fyrer lengre ned i M$ også.

Lenke til kommentar

Det er en fordel å ha Internet Explorer installert frodi noen nettsidersider ikke fungerer med Mozilla.

Helt riktig.

Bruker selv Mozilla nå, og er passe fornøyd med det. Brukte Opera før, men den ble veldig ustabil, unansett om jeg reinstallerte den også. Gikk over til Mozilla fordi jeg ikke orker å formatere akkurat nå. Sitter med en liten følelse at Mozilla virker i flere sider enn hva Opera gjøre, men Opera har, synes jeg, en mye bedre løsning på "tab'ene".

Fremdeles er det noen sider som man må ha IE til. Har ingenting imot IE egentlig, med en pop-up-blokker og Google-toolbar er den helt grei. Hvis IE7 får "tabbed browsing", går jeg rett tilbake til det.

Samme her ! Hadde IE hatt tabbed browsing, hadde jeg skiftet tilbake med en gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...