gamer73 Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) Hei Folkens Jeg var å så på en bass til volvo 240'en min i dag. Det var en kicker 12" som koster 2100. Da var det lukket basskasse med. tror bassen i seg selv kostet 1600kr. Sorry for at jeg ikke husker modellen, men kan det ha vært en kicker comp? Uansett...Er dette et bra kjøp? Jeg får den uansett ikke til å passe intil seteryggen min...da måtte jeg få spesialbygget kasse og det hadde kostet med 3000kr...dette er litt i overkant av hva jeg vil ut med. Jeg regner med at jeg bare putter subben i baggasjerommet et sted og lager noen huller i hattehyllen slik at litt lyd kommer inn i kupen også. Men gjør jeg et bra kjøp? Eller finnes det billigere og bedre basser der ute? Jeg spiller all slags musikk og da mente dem at en lukket kasse var tingen. Og som en tilleggsopplysning så har jeg en blaupunkt forsterker. GTA2200 som gir 600 watt. Passer denne utmerket til kicker 12"? Endret 25. august 2004 av gamer73 Lenke til kommentar
sfh Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 kicker er vel bra, men denne er og noe og vurdere kjempe bra pri på en kjempebra sub. http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1070 trenger kasse på 28L lukket å vil bli veldi bra. om du kan bygge kassa sjøl kan du enten motere suben mot seteryggen men da må seteryggen vere helt tett, altså ingen luft fra sub som kan komme bak i bagasjen.. allers er det bare å lage kassa så den passer under hatthylla og la den spille bakover.. om du har mål i bagasjen, maks høgde og bredde/dybbde kan jeg lage en skisse over alle nødvendige mål på platene til kassa.. mvh, Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Har ikke 240'en stål vegg mellom bagasjerom og kupe? Hvis den har det bør du ha en 4 ordens basskasse med bassrefleks røret gjennom hattehyllen. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 Takk for tips, men jeg har verken tid eller kunnskap til å lage en basskasse. Også har jeg heller ikke lyst å gjøre noe med batteri og event dynamo. Det jeg setter inn må fungere på den strømmen jeg har tilgjengelig nå. Om det er stålvegg mellom seterygg og baggasjerom er jeg litt usikker på, men det skulle ikke forundre meg om det er. Skal sjekke i ettermiddag. Men selv om jeg har dette så har jeg et hull (for frakt av lange gjenstander). Vil ikke dette hullet, sammen med et hull jeg kan lage i hattehyllen være nok til at tilstrekkelig bass lyd kommer inn i kupen? Og man kjøper jo ikke bass hvis ikke det kan høres utenfra også... :!: :!: hmm..kanskje det er mulig å fjerne denne stålveggen om den finnes..... Lenke til kommentar
sfh Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 der er ikke heldekkende stål i ryggen,syns å huske bare 2 avstivninger som går fra midten på ryggen og på skrå nedover til hver sin side.. får plass til en 12" i ryggen..(eller tre..) om du får skissen med meg er det ca 1,5time arbeid å sette den ihop, å det sparer du 1000,-++ på, kontra det å kjøpe en ferdig kasse..tilpasset kasse bygd hos forhandler koster raskt 2~3000,- +/- om du allerede har brukt den forsterkeren på bilens el-anlegg å ingen problem trenger du ikke å oppgradere uansett hvilken sub du har.. det du burde gjøre er å kutte til en plate som dekker hele stålryggen så det blir ganske så tett der å sage ut et hull til utvendig diameter på en 12"..ca 32cm.. kassa du bygger ( ) skrur du fast i den plata å setter subben i..da blir bagasjerommet noelunde tett fra kupeen og alt trøkket fra subb kommer inni bilen å ikke bare ligger bråker bak i bagasjen... har gjort dette sjøl med min gamle 240, og med mange andre også er jo bedre å ha trøkket inni bilen istedenfor i bagasjen... er sikkert enklere å tilpasse to 10" i 240-ryggen, og to 10" har oftest mer trøkk enn en 12", tilsvarer nesten en 15" mvh, Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 Tusen takk for tips, men som sagt så har jeg ikke tid. Jeg har kone og en liten unge så jeg kan ikke kaste bort tiden. 1.5 timer blir fort 3-4 timer når man skal finne fram ytstyr, plate osv... Men det du setter opp tror jeg er en fin løsning for senere. Nå vil jeg på en måte bare ha en OK basslyd som kan forbedres med kasse inntil seterygg senere...Hvis jeg kjøper den jeg snakket om betaler jeg jo bare 500kr for kassa, så om 1-2 år kan jeg tenke på om jeg vil ta ut subben og bygge en ny kasse til den. Men takk for tips som sikkert kommer til nytte når jeg ønsker litt mer ut av bassen.... PS. De to tverrgående stålstøttesakene du snakker om er på gamle 240'er. Min er 89 mod og jeg har i alle fall ikke sett dem to krysserne Lenke til kommentar
Defus Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 kicker er vel bra, men denne er og noe og vurdere kjempe bra pri på en kjempebra sub.http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1070 til kassa.. Såg en sånn der subb i real life på en butikk her, den e noe stor den der trur den kommer til å herje noe insane! men du vurdere ikke å kjøpe to sånne? Kicker subban har eg ingen erfaringer med, men det e vel sånn helt ok lyd fra dem. Lenke til kommentar
sfh Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 den jbl`n er helt råbra.. sikkert undervurdert i norge....prata med folk i UK som bruker den og den har helt enormt trøkk,med lydkvalitet om du har forsterker til å drive den fullt... pluss litt til så til 1990,- tviler jeg på at man finner bedre sub..kosta jo 3300,- veil.. kan jo si det slik at 1220 eiere syns at jbl w12gti(6000,-) ikke er verdt den dobbelte prisen mvh, Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 Problemet er at den subben kommer uten kasse og jeg lager ikke kasse selv. Dessuten er maks watt på forsterkeren min 600 (300watt rms)..så tror den blir i svakeste laget da. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 gamer73, jah det e ingen vits i å ha en stor sub om du ikke har forsterker til å drive den sfh, kjøre med jbl component set framme å bak i bilen, så du trenger ikke å overbevise meg:) Han fyrn eg bestiller hos hadde ikke jbl subber inne så det ble di der MTXan da eg bestilte her i sommer. Bare lurte, trur du focal sine utopia component sett e bedre enn jbl sine gti component sett når det gjelder lydkvalitet? Lenke til kommentar
sfh Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Problemet er at den subben kommer uten kasse og jeg lager ikke kasse selv. Dessuten er maks watt på forsterkeren min 600 (300watt rms)..så tror den blir i svakeste laget da. you got PM Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 you got PM Hva? Har ikke fått PM Lenke til kommentar
sfh Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) joda...nå så gikk så treigt å sende..måtte sende på ny ...hmf... edit..: hm..står fortsatt ikke i sendt mappa mi..hm...prøver igjen...hehe... mvh, Endret 27. august 2004 av sfh Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 27. august 2004 Forfatter Del Skrevet 27. august 2004 det virker som det er noe galt med PM systemet..det samme er tilfelle i avforum sitt PM system Lenke til kommentar
sfh Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 ble sendt nå so...you got pm mvh, Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 vell.. har en kompis som drev å snekkra kasser for bilradiospesialisten en stund (kasser for kicker 4kant subber hvis jeg ikke tar helt feil), og det han konkluderte med var at kicker subbene spillte meget bra, men forsterkerne dems var ræv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå