Gå til innhold

hvordan lage "frosted" plexi

Anbefalte innlegg

er det mulig å lage en "frosted" look på plexien med sandpapir (eventuelt andre måter)?

Har masse 1mm plexi og lurer på hvordan jeg kan sette sammen to plater så det blir to mm (eventuelt 3 mm), hvordan er dt best å feste de og hva er det jeg må passe på?

en liten ting til: hvor kan jeg skaffe alu plater og sånn ca hva koster det?

Endret av kuroger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spray på kontakrensemiddel for elektronikk og tørk det fort av, gjorde det på en plate jeg fant og det så ut som et isete bilvindu. Sandpapir riper sånn, blir neppe så bra hvis du ikke bruker noe som er veldig finkornet.

det skal lite varme til for å smelte plexi så du kan legge matpapir eller noe oppå en bit å låne strykjernet å se hva som skjer når det blir varmt, har sett at det blir hvitt av mye varme

Edit: Clas ohlson har alu plater tror jeg, og blikkenslagere

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Noen som har bilder av noe lagd med sandpapir eller andre måter?

Trodde jeg hadde en boks med klarlakk, men den var kastet. Skal innom fargehandelern og se hva jeg får tak i.

Er det noen måte å få en små ripete plate til å bli helt uten riper annet en å kjøpe ny?

Endret av kuroger
Lenke til kommentar

Baufil går bra, og er egentlig det beste alternativet bortsett i fra at det tar lengst tid.

Det som tar minst tid er som sagt stikksag og METALLblad (believe it or not). Trikset for å forhindre at plexien smelter er at du maskerer begge sidene av plexien. Bruk hva som helst, teip, original beskyttelsespapir (plast er ikke godt nok) eller teip et papir rundt om du får det stramt nok. Selv maskerer jeg oppå beskyttelsesteipen. Med stikksaga på 4 av 6 i styrke så går det meget bra. På et metallblad er taggene i sikksakk nedover med et lite mellomrom mellom hver. Tre derimot er helt rett, så det skal godt gjøres å ta feil.

Lenke til kommentar

I så fall ville jeg brukt baufila. Prøv med dremmelen først på et lite stykke for å få følelsen. Min erfaring er at det er veldig lett å få kanter som skråner inn eller ut. Når du først får igang en rytme og et spor, så går det egentlig ganske kjapt med baufila også. Det er bare så sinnsykt slitsomt :p

Lenke til kommentar

Fikk et ganske bra råd fra bestefaren min (han har jobba med plexi i mange år), og han sa at jeg måtte ta en SKARP syl og risse på samme punkt på begge sider. Da knekker du plexiglasset der det er rissa, og det er liten sjans for at det knuser. Han har selv gjort det i nærmere 20 år, så jeg kommer til å bruke hans råd når jeg skal begynne med plexi :) Prøv med en liten del først, så finner du ut om det funker. Skal ikke si det 100% siden jeg aldri har prøvd, men uansett.. Det er samme metode glassmestere bruker på plexi. De har spesialverktøy liksom, men det funker på samme måten som en veldig skarp syl.

Lenke til kommentar

Hvis du risser dypt på begge sider og legger "knekke risset" kant i kant opå et bord og legger en plate oppå plexiglasset nært kanten oppå bordet med litt vekt på så skal det nok gå glatt å brekke hvis det ikke blir for store biter som skal av :)

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...