Gå til innhold

Intel advanced/ZP "zappa"

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt Intel advanced/ZP "zappa" hovedkort med en pentium 75 mHz prosessor. Har satt opp maskinen som spillmaskin til barna med 64 mb RAM og ønsker å tyne litt ekstra ut av den. Jeg har en P90 prosessor som jeg kan sette inn, men jeg antar at det er mer å hente på å overklokke? Jeg er helt nybegynner på overklokking. Noen forslag til hvordan og hvor mye jeg kan overklokke dette kortet og prosessor? Hvordan tester jeg resultater/ytelsesforbedringer?

Forslag mottas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har egentlig ikke peiling på det hk'et du snakker om må jeg si.

Men på en så gammel intel så kan du forandre både fsb og multiplier, hvis du har brukermanualen så kan du se der, eller lese direkte på hk'et diverse jumper/dipswitch instillinger (tror jeg! var i alle fall vanlig før).

Lenke til kommentar

OK, jeg får laste ned en manual og lese litt. Hva med kjøling? Jeg har satt på et lite element med ditto vifte og i tillegg satt inn en kabinettvifte i front. Må jeg til med noe mere?

Lenke til kommentar

egentlig skaper ikke de gamle prosessorne så mye varme. Det som vi idag ville kalt en chipsett kjøler fungerer mer enn bra nok på en gammel pentium prossesor men hvis du vil være på den sikre siden kan du gå til innkjøp av det vi idag ville kaldt en vanlig kjøler (ps pass på å sjekke at den passer, hvis ikke må du modde litt) en annen ting du kan gjøre er å få tak i et nytt skjerm kort.(feks en billig gf2, som er mer enn nok for din prossesor å kjøre med)

skull.gif

[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-05-04 22:28 ]

Lenke til kommentar

Overklokke gjør du via "Dipsvitchene/jumperne" på hovedkortet.

En Jumper/dipswitch er en meget liten svart sak som sitter mange plasser på kortet ditt. Denne kortslutter eller lager forbindelse mellom 2 pinner.

Hvordan disse skal plasseres finner du i manualen for hovedkortet ditt. Har du en P90-prosessor, så kan du prøve å plassere jumperne ihht. en 100prosessor f. eks. Eller høyere hvis det går bra med 100MHz. Du kommer uansett ikke lenger enn hva hovedkortet støtter.

Jeg solgte en P-75MHz som en P90-MHz etter klokking :grin:

Sveinl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...