Gå til innhold

For mange disker....


Anbefalte innlegg

Jeg har satt sammen en pc med et Promise TX2000, der jeg har to arrays. Jeg har 5 disker (i tillegg til de jeg har i raid), en cdbrenner og en dvd-brenner. Hovedkortet er ASUS A7NX8-deluxe. alle disker er P-ATA. Hovedkortet har jo bare 2 kanaler, (4 drives) og det blir 3 for lite....

Opprinnelig tenkte jeg at jeg skulle bruke en vanlig idekontroller (det også promise) til noen av diskene, men fant fort ut at det ikke funker. Dette er nok på grunn av at det er bios på det kortet også.

Kan jeg bruke en kontroller uten bios? Og er det evt. noen som vet hvor jeg får tak i en sånn?? Komplett hadde, men den kontrolleren har såklart gått ut, etter at jeg bestilte....:(

Andre løsninger er jo S-ATA evt. en overgang fra P-ATA til S-ATA. Større disker er såklart også en mulighet. Men det hadde vært greit og fått det til med kontrollere.

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha masse IDE/RAID kontrollere tror jeg du gjør best i å kjøre et Intel basert hovedkort (ICH5/ICH6). De er rett og slett langt mer fleksible og fungerer bedre under ekstreme forhold (har endel erfaring på området kan du si) :p

 

Nå synes jeg likevel at 1 PCI kort (selv om Promise kortet du nevner er "krevende") hørtes stusselig ut. Testet med å stable rundt på PCI kort og oppdatere BIOS? Slå av unødvendig krimskrams som skaper konflikter (LPT, COM, Firewire etc)?

 

Skal du boote fra RAID-array ber du BIOS om å boote fra SCSI (eller velger spesifikt disk/array, om ditt kort lister dem opp, slik mitt gjør).

 

 

Før noen her begynner begynner å dra dette offtopic, hovedkort med flere PCI-broer (Xeon/Opteron) er det naturligvis en annen historie.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å stable rundt på pcikortene. Det hjelper lite. dog så må raidkontrolleren stå "over" den andre, slik at raidbiosen kommer først. Hvis jeg ikke har noen disk på den andre kontrolleren, står det at bios ikke er installert, og da booter windows. Men så snart jeg kobler på en disk, stopper det opp etter at kontrollerne har funnet disker...

 

En løsning jeg fikk i natt, er å bruke s-ata disker evt overganger. Jeg har s-atakontroller onboard på hovedkortet. Får jeg samme problem med den mon tro?? Det er jo og en egen bios som jeg har disablet idag.

Lenke til kommentar

Er det ikke like greit å finne en kontroller med nok kanaler på da?

har sett kontrollere med 6, 12, 24 og ja, helt opp til 64 kanaler. Men får større og, men da vil de ikke fungere på PCI-Basert bru (merk at alle kontrollere over 20kanaler benytter pcix/pcie, og at noen av de går over flere "kort" men er koblet sammen slik at man kan sette opp prioriteringsrekkefølgen i hardware.)

 

Ellers så er det som regel den kontrollern med lavest IRQ som blir prioritert først.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Er det ikke like greit å finne en kontroller med nok kanaler på da?

har sett kontrollere med 6, 12, 24 og ja, helt opp til 64 kanaler. Men får større og, men da vil de ikke fungere på PCI-Basert bru

Straks du kommer over 4 kanaler/8 disker (Highpoint IDE-454 eller SATA-1820) begynner kontrollerene å koster svært mange tusenlapper, og det bruker du ikke i en nforce2 maskin (den er ikke verd det). PCI-X kontrollere kjører ellers helt fint i vanlig PCI spor (bakoverkompatible).

 

Du kan alltids slå på den innebygde S-ATA kontrolleren på hovedkortet å se hva dette gjør med maskinen men vit at om den booter med S-ATA aktivt (uten disker) så er den likevel ikke garantert å boote med S-ATA og S-ATA disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...