Gå til innhold

Gråfilter og betegnelser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har lest feil ;) Det stod nok ND .6 (4X), evt som regel står det oppført som ND 4X (0.6). Xen hører mao sammen med firetallet...

Produkt hos Adorama med en liste over alternativene

Jeg er på syltynn is her, men det ser da altså ut som at 0.6 tilsvarer at lysmengden reduseres to "f-stops". Ett knepp på EV-instilningen på D70en min øker eller minker verdien med 0.3 så det kan stemme godt. Hvor 4X kommer inn i bildet vet jeg ikke, men det ser ut til at 2X tilsvarer ett knepp. Disse to verdiene representerer mao samme ting og det hadde ikke forundret meg et mikrosekund om det er amerikansk og "resten av verdens" måte å si det samme på. Amerikanerne har jo fullstendig angst på å legge seg på en standard som noen andre har kommet på :!:

Her er en artikkel om bruk av forskjellige filtre All About and How to Use Filters (Ken Rockwell)

Mulig jeg er skikkelig på bærtur nå, men da kommer det nok noen og forteller oss hvordan dette virkelig henger sammen.

Lenke til kommentar
Jeg tror du har lest feil  ;)  Det stod nok ND .6 (4X), evt som regel står det oppført som ND 4X (0.6). Xen hører mao sammen med firetallet...

Produkt hos Adorama med en liste over alternativene

Jeg er på syltynn is her, men det ser da altså ut som at 0.6 tilsvarer at lysmengden reduseres to "f-stops". Ett knepp på EV-instilningen på D70en min øker eller minker verdien med 0.3 så det kan stemme godt. Hvor 4X kommer inn i bildet vet jeg ikke, men det ser ut til at 2X tilsvarer ett knepp. Disse to verdiene representerer mao samme ting og det hadde ikke forundret meg et mikrosekund om det er amerikansk og "resten av verdens" måte å si det samme på. Amerikanerne har jo fullstendig angst på å legge seg på en standard som noen andre har kommet på  :!:

Her er en artikkel om bruk av forskjellige filtre All About and How to Use Filters (Ken Rockwell)

Mulig jeg er skikkelig på bærtur nå, men da kommer det nok noen og forteller oss hvordan dette virkelig henger sammen.

:dontgetit: Ok......jeg hadde håpet og trodd at det sto for 4 steg , eller 4x0.6 blendere. :no:

To steg blir kanskje litt lite for meg.

Men det var Fotoknutsen som skrev "B+W nd 4 (0,6)" på lappen jeg fikk da de bestilte det for meg.

Får vente i spenning til jeg får det :)

Takk for hjelp..

Lenke til kommentar

Jeg tok en lynkjapp tur innom Fotoknudsens.no websider for å se om jeg fant filteret ditt og se om det stod noe mer der om antall knepp osv.

Filteret fant jeg ikke men jeg fant ut at D70 koster 11999,- UTEN linse !!!!! :no:

Dette er vel 2500 - 3000,- mer enn andre nettbutikker tar for tiden. Håper ikke filteret ditt er like overpriset :thumbdown:

Hold oss oppdatert om filteret. Alltid kjekt å lære noe nytt

Lenke til kommentar
Jeg tok en lynkjapp tur innom Fotoknudsens.no websider for å se om jeg fant filteret ditt og se om det stod noe mer der om antall knepp osv.

Filteret fant jeg ikke men jeg fant ut at D70 koster 11999,- UTEN linse !!!!!    :no:

Dette er vel 2500 - 3000,- mer enn andre nettbutikker tar for tiden. Håper ikke filteret ditt er like overpriset  :thumbdown:

Hold oss oppdatert om filteret. Alltid kjekt å lære noe nytt

:p Ja....sjekket ut min 10D også , og i butikken kostet det 15000,. :dribble:

Men jeg kjøpte det hos XD.NO for 12990,-.

Filteret fant jeg ut skulle være rimelig nok.....kr.599,- til min EF17-40mmf4 L som bruker 77mm.

De sa ca 2-3uker levering , men har hørt av andre at slike ting tar ofte lengre tid. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...