Gå til innhold

snus, skadelig i det hele tatt?

Illmatic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Men jeg kunne ALDRI ha funnet på å kysse en jente med snus i kjeften, eller som nettopp hadde kvittet seg med en ladning.

Gotta try it!

Synes det er greit når dama snuser.

Lenke til kommentar

Det ville vært helt feil for meg å snuse selv og klage hvis en jente gjør det. Herregud det får da være nok diskriminering i verden om jeg skulle gidde å henge meg opp i det. Jeg er så møkka lei av å høre sånnt pjatt. Det er greit for gutter/menn men ikke for jenter/damer. Men når det er sagt så er det ett mål for meg å slutte med driten.

Min trøst er at jeg ikke forurenser omgivelsene med snus som jeg gjør med røyk. Nekter å tro at det er sunt, men jeg skader i allefall bare meg selv..

Lenke til kommentar
Men hallo? hvis du begynner å merke at du får skade i munnen etter snus. Bytt da side, eller ta en pause. Kroppe retter opp i dette hvis det er små skader som har skjedd.  Går man derimot over lengre tid, og det blir til en grop , eller et hull i munnen, klare ikke proppen å rette opp i denne.

Tannkjøtt gror ikke tilbake.

Nå faller heller ikke tannkjøttet ut av munnen pga snus heller ;) Om du får et kutt i tannkjøttet så gror det.

De fleste som snuser vil med jevne mellomrom oppleve at man får vondt enten i leppa eller tannkjøttet, skyldes ofte overforbruk, bruk av "tørr"-snus og/eller veldig grov snus. Ofte er tannkjøttet sårt i noen dager, for så å være helt fint.

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Men hallo? hvis du begynner å merke at du får skade i munnen etter snus. Bytt da side, eller ta en pause. Kroppe retter opp i dette hvis det er små skader som har skjedd.  Går man derimot over lengre tid, og det blir til en grop , eller et hull i munnen, klare ikke proppen å rette opp i denne.

Tannkjøtt gror ikke tilbake.

Det var det jeg mente. Men du merker når du mister hudlaget over tannkjøttet. Ta en pause da, så blir alt borte.

Jeg har sunsa intenst i mange år, men har ikke skader i det hele tatt, heller ikke missfarging på tennene.

edit:

Alt som heter glass er fjernet fra snusen i dag.!

Endret av tøs
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Istedet for å lage en ny post om det, hva lages snus av egentlig? Noen som vet de rette fakta på dette?

Er det fra tobakk planter som tørkes og smuldres opp elns?

Glassfiber (til å kutte opp tannkjøttet), nikotin og noe svart greie som skal holde alt sammen (sikkert tjære)

det at det er glassfiber i snus er en myte.

Det var snakk i at det var glassfiber i snus for lenge siden, men det er fjernet.

tull og tøys.

Snus er jo enda mer skadeligere enn røyk.

den var teit! ;):tease: neida, men tror nok ikke det er mer skadlig enn røyk...skal ganske mye til å være mer usunt enn det! er MANGE som har dødd av røyk, 1 eller noe av snus....

JA stemmer det, han fikk vel en palle med snus fallende fra ei kran over seg.

"døde av snus". Dette er faktisk fakta. :)

men det er ingen som har dødd av å nyte snus, ihvertfall ikke vitenskapelig bevist at de har dødd pga snusen.

Blemmene kan se ut som små vannblemmer..det er tre av de..at det svir skjønner jeg, men blemmene skremmer meg litt :ermm:

du må ikke la posesnusen feste seg fast i underleppa di.

Jeg gjorde samme tabbe selv da jeg begynte istedet for røyken..

drikk litt vann og fukt posen rett etter du har putta den i, eller kaffe.

nytraktet kaffe og en fersk pris snus er starten på en god arbeidsdag for meg. :)

Lenke til kommentar
Snus er jo enda mer skadeligere enn røyk.

den var teit! ;):tease: neida, men tror nok ikke det er mer skadlig enn røyk...skal ganske mye til å være mer usunt enn det! er MANGE som har dødd av røyk, 1 eller noe av snus....

Du har nok rett. Snus er ikke mere skadeligere, de er nok ca. like skadelig.

Hvis det er noen av de som må være mer skadelig, er det vel røyk? :p

Det er mer skadelig å spise for mye sukker, enn å snuse mann.

ta et søk på google, og søk etter snus og helse ellerno, hvis du finner en artikkel om at det er vitenskapelig påvist at noen har daua av å snuse. Så vil jeg se linken.

Artikler der folk har presttert å sette snusposen i halsen ellerno, eller fått en palle snus over seg, eller blitt påkjørt av en lastebil som frakta snus teller ikke btw. :)

Lenke til kommentar
propaganda: hvor mye snuser du/hvor lenge? jeg har ikke noe missfarga, eller løse deler......

hehe ''løse deler'' .... hvis du har snusa en hel dag,ser du ingen misfarge under overleppa?? jeg snuser ikke forferdelig mye,men helt greit... kan jo ha noe med at jeg har snusen inne i flere timer om gangen...

Jeg får rynker på fingrene når jeg bader også, og da blir jo huden lettere rosa der rynkene er.. kanskje en sammenheng med snusen som ligger i leppa og samler spytt på samme plass?

jeg er ingen ekspert, men det er det logikken min tilsier..

Lenke til kommentar

JEg kan legge til et tillegg til alle mine innlegg her.

Jeg var en ekstensiv røyker, røyka jeg tobakk gikk det 2-3 tobakkspunger i uka, og hvis jeg hadde cigg, gikk det 1-2 20pakninger om dagen..

Jeg var jo fullstendig klar over at det var usundt, men jeg digga det. Røyk var digg.

Men en morgen som våknet jeg og hosta opp en svær svart slimklump, og da la jeg røyken på hylla. Jeg var dødsavhengig av røyken, og taklet ikke smaken av snus. General smakte piss, og så kom jeg over Catch Lakris.

Den smaker lakris, og med en kopp kaffe, eller et glass vann ved siden av, så fukter på posen litt hvis den er alt for tørr, så hadde denne i overleppa da jeg var på jobb, eller satt hjemme og koste meg. Så forsvant alt jeg hadde av røyksug.

Etter bare et par dager uten røyk, og kanskje 3-4 pris i løpet av en dagen, så forsvant all ekkel hoste, og slim i halsen. Jeg var en nytt menneske.

Jeg kan kanskje være lite konstruktiv til folk som klager på at snus er usundt. Snus er helt sikkert usundt hvis man bruker det alt for mye, det er det ingen tvil om.

Men drikke for mye kaffe, med masse koffein i, er hardt for kroppen, dette er jo bevist, og man kan jo faktisk bevise at folk dør av å drikke for mye koffein innholdig drikke. Det er jo folk som har dødd av å drikke for mye redbull faktisk. Så hvis man følger statistikken og følger faktiske vitenskapelige bevis, så er det absolutt ingenting som påviser at snus gjør annet enn å smake godt, og hjelper folk å slutte å røyke. Snus er mer positivt enn negativt i mine øyne.

Før røykeslutt:

Den generelle dagsformen, tørre ekle munnen jeg våkna med hver morgen og første man tenkte på når man våkna, var.. røøyk. kaffee.... nååå kjapt.. vil ha.. første mål.. drit i mat, drit i alet annet, røyk, kaffe. nååå...

Etter røykeslutt:

Og nå er det.. stå opp, helt fin og klor hals, og ikke noe susing eller surkling nede i halsen, ordne mat, sette på kaffe, stelle guttungen på 11mnd hvis det er min tur, spise mat attmed guttungen, sette guttungen på gulvet mens jeg sjenker en kopp med nytraktet kaffe, finner snuseska, og legger en pris. Ingen host, ikke noe slim, ikke noe ekkel smak i kjeften, og huset er luktfritt.

Jeg ber dere som ikke snuser, slutt med tøys og tull. At noen andre snuser nyter dette skader ikke dere i det heletatt. Og ingen av deres nærmeste kommer til å dø av dette. Dere har INGENTING å klage på, de som snuser har VALGT å nyte denne tobakksvaren, bruk heller tiden og energien deres på ting som faktisk er viktig.

La oss snusere være i fred.

Lenke til kommentar

Dette kommer fra et fakta hefte som ble utdelt på skolen jeg går på:

" Snus inneholder over 2500 kjemiske stoffer. Kreftfremkallende stoffer og tungmetaller som krom, Kadmium, bly og kvikksølv.

Snus virker etsende på Munnhulen. Tannkjøttet i området der du plasserer snusen kan trekke seg tilbake. Det gir ekstra lange tannhalser og ising i tennene. Når tannkjøttet trekker seg tilbake, kan snusen også etse direkte rett på festet for tennene. Dette kan i verste fall føre til at tennene løsner.

Snus kan også føre til impotens, da nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snus kan også påvirke stoffskiftet og øker risikoen for overvekt.

Når du driver med fysisk akvitivet(som idrett) kan også snus påvirke negativt. Når man snuser stiger både puls og blodtrykk. Disse nivåene forblir høye så lenge man har snusen i munnen. De som snuser kan merke at det føles tyngre å yte maksimalt under trening og i konkurranse. Niktoinet i snusen gjør at blodårene trekker seg sammen og øker motstanden for blodstrømmen. Når blodtrykket stiger, må hjertet arbeide hardere, og du får dårligere kondisjon. en norsk studie viser at snusing også øker sjansen for at du skader muskler og skjellet. På grunn av redusert blodtilførsel, vil slike skader i vev og muskler leges saktere."

Om dette bare er pølsevev, eller om det har noe for seg får vel være opp til hver enkelt å bedømme ;)

Hans-Olav

Lenke til kommentar
Dette kommer fra et fakta hefte som ble utdelt på skolen jeg går på:

" Snus inneholder over 2500 kjemiske stoffer. Kreftfremkallende stoffer og tungmetaller som krom, Kadmium, bly og kvikksølv.

Snus virker etsende på Munnhulen. Tannkjøttet i området der du plasserer snusen kan trekke seg tilbake. Det gir ekstra lange tannhalser og ising i tennene. Når tannkjøttet trekker seg tilbake, kan snusen også etse direkte rett på festet for tennene. Dette kan i verste fall føre til at tennene løsner.

Snus kan også føre til impotens, da nikotintilførsel trekker sammen alle blodkar i kroppen, også i penis. Snus kan også påvirke stoffskiftet og øker risikoen for overvekt.

Når du driver med fysisk akvitivet(som idrett) kan også snus påvirke negativt. Når man snuser stiger både puls og blodtrykk. Disse nivåene forblir høye så lenge man har snusen i munnen. De som snuser kan merke at det føles tyngre å yte maksimalt under trening og i konkurranse. Niktoinet i snusen gjør at blodårene trekker seg sammen og øker motstanden for blodstrømmen. Når blodtrykket stiger, må hjertet arbeide hardere, og du får dårligere kondisjon. en norsk studie viser at snusing også øker sjansen for at du skader muskler og skjellet. På grunn av redusert blodtilførsel, vil slike skader i vev og muskler leges saktere."

Om dette bare er pølsevev, eller om det har noe for seg får vel være opp til hver enkelt å bedømme ;)

Hans-Olav

Hvem står på utgivelsen av heftet? Og hvilke vitenskapelige beviser er blitt gjort på dette? Husk kreftforeninger og diverse andre foreninger har blitt påtvinget å fjerne slike hefter og artikler når de da ikke kan påvise disse påstandene. Men de rekker som oftest å få ut en del av disse før de blir stoppet.

Leser på snuseska mi nå. Denne tobakksvaren KAN være helseskadelig og er avhenghetsskapende.

legger på KAN her. Hadde Helse og sosialdirektoratet hatt vitenskapelig bevis på at snus er helseskadelig hadde det stått: Denne tobakksvaren ER helseskadelig. Men nå er ikke dette tilfellet.

Jeg sier igjen, du forteller bare og påstår at dette er vitenskapelige papirer, jeg vil gjerne se en kilde.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

sånn til informasjon:

http://www.dagbladet.no/2008/11/23/nyheter...enriks/3802990/

De forsker heletiden. OG nå har de funnet ut at det ikke har noen som helst form for sammenheng.

Det er lett å fremføre statistikk til å få frem sitt eget agenda, dette gjør alle sammen.

Men alt i alt.. det er så mye frem og tilbake at jeg ikke veit hva jeg skal tro lengre.

Snus har ikke gjort annet enn å tørke ut overleppa mi, nrå jeg eventuelt har sovna med snusen i munnen. Thats it.

så....

Lenke til kommentar

Snus er definitivt skadelig. Ja, ok, det er kanskje bra for tennene fordi det fjerner "Karius og Baktus" men så er det alt dette andre som kommer i tillegg, da. Tannkjøttet blir kraftig syreskadd, og regelrett etset bort. Man får dessuten en styg snusleppe, og etter min mening ser jo ikke dette noe særlig "sexy" ut. Dessuten kan man lettere få kreft av snus. Helsesøster på den forrige skolen min sa til og med at følgene av å bruke snus nesten er verre enn følgene av røyk. Men det er ikke dermed sagt at man skal røyke i stedet. Selv gjør jeg ingen av delene, og skal aldri gjøre det heller. :)

Lenke til kommentar
tannkjøttet trekker seg oppover..

Derav hestetenner....

To om dagen blir tre om dagen osv...

Spørs også hvor lenge du har en pris inne....

hestetenner, er vel å ta noko i... det skal ein del år med iherdig snusing til før at det blir så stygt. Alt det maset om snusleppe og stygge tenner er hypa.

enig i den. var vel mer før når det var glass i det...

Aldri vært glass i snus, men små saltkrystaller mener jeg det var.. Står i Snustråden V6; )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...