able Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Hei. Prøve rå få lagt inn firefox på mandrake, men er ikke så lett. For det første... hvordan får du kjørt et skallskript? er innlogget som root i et skall, men får ikke kjørt scriptet. Hvis jeg går via konqueror å dobbeltklikke rpå den samme fila så kjører den. problemet blir da at jeg ikke kjører scriptet som root å får ikke lagt programmet der jeg selv vil. Noen som har tips? Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Nicklas: ha, ha, ha. able: spesifiser det at du ikke får kjørt skallscriptet? Hva gjør du? Hva skjer? Eventuelt ikke? Osv Lenke til kommentar
Fuzzbin Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) For å kjøre skallskript skriver du sh foran kommandoen. Tror dette kan skyldes et rettighetsproblem. Prøv "chmod a+rx navn.på.filen" Så kan du kjøre den etterpå. En annen mulighet er at du som root skriver: urpmi mozilla-firefox Endret 25. august 2004 av Fuzzbin Lenke til kommentar
able Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 ok... når jeg pakker ut tar-ballen så blir følgende filer liggende i firefox mappa: config.ini - tekstdokument firefox-installer - skallskript firefox-installer-bin - program installer.ini - tekstdokument pluss noen andre bildefiler etc. Hvordan får jeg nå lagt inn firefox? Hvis jeg dobbeltklikker på firefox-installer så starter instalasjonen og jeg får beskjed om å velge hvor jeg skal legge inn programmet. problemet er at jeg får bedskjed om at jeg ikke får tilgang til den mappa jeg vil, sikkert fordi jeg kjører som vanlig bruker og ikke root. Hvordan får jeg startet dette skriptet fra kommandolinja? Jepp, helt grønn akkurat her:) Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Det burde være unødvendig å måtte gjøre alt det der bare for å installere et program Lenke til kommentar
able Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 Takk fuzzbin. Det fungerte:) Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Det burde være unødvendig å måtte gjøre alt det der bare for å installere et program det burde være unødvendig å starte maskina ommat, for å instalere ein programm. (slik som det ofte er tilfellet i windows) Gå og lek troll ein annan plass takk., Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) Det burde være unødvendig å måtte gjøre alt det der bare for å installere et program det burde være unødvendig å starte maskina ommat, for å instalere ein programm. (slik som det ofte er tilfellet i windows) Gå og lek troll ein annan plass takk., Leke troll ? Jeg er en helt vanlig bruker og dere burde høre på mine meninger ! EDIT: Har du lagt merke til at jeg ikke har noen avatar som sier at jeg bruker Windows ? Hvorfor har du en avatar som sier (iallefall meg) at du bruker Linux ? Er du stolt av det ? Endret 25. august 2004 av Nicklas Lenke til kommentar
huf Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Det burde være unødvendig å måtte gjøre alt det der bare for å installere et program det burde være unødvendig å starte maskina ommat, for å instalere ein programm. (slik som det ofte er tilfellet i windows) Gå og lek troll ein annan plass takk., Leke troll ? Jeg er en helt vanlig bruker og dere burde høre på mine meninger ! EDIT: Har du lagt merke til at jeg ikke har noen avatar som sier at jeg bruker Windows ? Hvorfor har du en avatar som sier (iallefall meg) at du bruker Linux ? Er du stolt av det ? Kanskje du burde begynne å argumentere litt bedre for de derre meningsløse argumentene dine? "Der ser du, Windows er myyye bedre !" <- Hva er dette for tull? Du kan seriøst ikke mene at vi skal ta deg alvorlig når du driver på med sånt. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Det burde være unødvendig å måtte gjøre alt det der bare for å installere et program det burde være unødvendig å starte maskina ommat, for å instalere ein programm. (slik som det ofte er tilfellet i windows) Gå og lek troll ein annan plass takk., Leke troll ? Jeg er en helt vanlig bruker og dere burde høre på mine meninger ! EDIT: Har du lagt merke til at jeg ikke har noen avatar som sier at jeg bruker Windows ? Hvorfor har du en avatar som sier (iallefall meg) at du bruker Linux ? Er du stolt av det ? Kanskje du burde begynne å argumentere litt bedre for de derre meningsløse argumentene dine? "Der ser du, Windows er myyye bedre !" <- Hva er dette for tull? Du kan seriøst ikke mene at vi skal ta deg alvorlig når du driver på med sånt. Nei, unskyld ... tabbe, er trøtt Lenke til kommentar
ratix Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) Har du lagt merke til at jeg ikke har noen avatar som sier at jeg bruker Windows ? Hvorfor har du en avatar som sier (iallefall meg) at du bruker Linux ? Er du stolt av det ? huf har en avatar av John Kerry, selv om han har det så tror jeg ikke han liker John Kerry (hvem liker John Kerry? ) Fra spøk til alvor, løp til lekebutikken og kjøp deg lego, så kan du leke deg litt hver gang du ellers ville ha kommet med usaklige argumenter. Endret 25. august 2004 av RatiX Lenke til kommentar
zyp Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Det burde være unødvendig å måtte gjøre alt det der bare for å installere et program Jepp, det er det, alle moderne distroer har et pakkesystem, det klarer av å laste ned og installere et program av et stort utvalg, bare med en enkel kommando. Noe lignende har jeg aldri sett til windows, der må man først finne programmet man vil ha, så må man laste det ned, så må man lete frem fila man lastet ned og dobbelklikke på den (ja, jeg vet at det finnes "launch after download"), og så må man trykke neste en tre-fire-fem ganger mens installeren spør dumme spørsmål og viser lisens som ingen gidder å se på, tilslutt kommer det av og til mas og herk om at pcen må restartes. Sett en windows og en linux-bruker ved siden av hverandre med jevngode pcer og internettlinjer, start på likt og se hvem som først greier å installere f.ex firefox. Lenke til kommentar
huf Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) Har du lagt merke til at jeg ikke har noen avatar som sier at jeg bruker Windows ? Hvorfor har du en avatar som sier (iallefall meg) at du bruker Linux ? Er du stolt av det ? huf har en avatar av John Kerry, selv om han har det så tror jeg ikke han liker John Kerry (hvem liker John Kerry? ) Fra spøk til alvor, løp til lekebutikken og kjøp deg lego, så kan du leke deg litt hver gang du ellers ville ha kommet med usaklige argumenter. Jeg liker ikke John Kerry RatiX, det er helt korrekt. Enig med deg ang. den lekebutikken også. Den burde ha blitt besøkt mye oftere av enkelte. edit: leif Endret 25. august 2004 av huf Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Vel, for å bringe tråden tilbake til et saklig nivå og svare på problemet... Gå inn på Easy Urpmi og legg inn noen Add-on og contrib kilder. Så kjører du bare: urpmi firefox ... eller bruker RPMDrake via Mandrake Control Center hvis du foretrekker GUI-metoden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå