Gå til innhold

Lære å spille gitar?

Camron

Anbefalte innlegg

Jeg har sinnsykt lyst til å lære å spille gitar, og har sjekket priser på gitar-timer..
på [url="http://www.musikkompaniet.no"]musikkompaniet[/url] på gjøvik koster det 200kr for 25min, noe jeg absolut ikke har råd til...
så jeg vil gjerne prøve å lære meg å spille selv, og lurte på om dere visste om sider som kan være til hjelp, eller freeware's som kan hjelpe meg å lære...

takker villt mye til den som faktisk klarer å hjelpe meg, og bidrar med noe godt :)

EDIT: kan vel legge til hva slags musikk jeg digger..SELFØLGELIG metallica..
akkurat nå ønsker jeg vi levde sånn i the matrix ellerno..så kunne vi bare sagt "operator, learn me how to play gitar better than kirk and james now!!" :D Endret av Camron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror det er den eneste musikkforetningen på gjøvik...prisen er helt vill ja!! bare se på linken..

EDIT:

De kursene som startet opp først, var keyboard/piano og gitar. Her får man som elev undervisning i både klassisk og moderne musikk. Lærer og elev har tilgang til å bruke Musikkompaniet's eget studio.

Undervisningen foregår enkeltvis. En undervisningstime er på 25min. og koster ca 200,-

Gitarundervisningen foregår på man-og tirsdager mellom kl 1700-2100 (fra 2004 mandag og tirsdag)

Pianoundervisnigen foregår på onsdager mellom kl 1700-2100

Endret av Camron
Lenke til kommentar

This is how you do it the free way:

1. Gå inn på denne siden: http://www.stavangerpuls.no/cityguides/local/gitarskole/

Det første du må gjøre er å lære deg de mest grunnleggende gitar-grepene.

Eksempler er A, D, G og E. Spill med tommelen.

Når du får dreisen på hver av disse akkordene kan du prøve og spille diverse helt enkle barnesanger o.l. "Bæbæ lille lam" og "Tom Dooley" er gode eksempler ;)

2. Etterhvert som du blir stadig flinkere kan du forsøke og forandre annslags-mønsteret (rytmen), dvs. måten du spiller på strengene.

Da bør du begynne å bruke pekefingeren i tillegg til tommelen

3. Når du blir enda bedre kan du begynne å lære deg tabulator reglene, slik at du lettere kan spille finger-spill og soloer.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

200 kroner for 25 minutter er ren lureri, dette bør du ikke prøve!

Jeg anbefaler å lære deg selv det enkleste, her er det ikke vits å sløse bort flere hundre kroner på lærer, men kjøp deg en fin og enkel bok som du tror passer deg selv. Lillebjørn Nilsen har en som er godt kjent, men jeg synes denne er litt for tung for nybegynnere. Så begynner du på SIDE 1, ikke noe juksing med å hoppe til side 2,3,4 eller 30, fordi innholdet der så mer spennende ut. Start med det grunnleggende, det høres kjedelig ut, men det gir et veldig godt utgangspunkt.

Når du føler du kjenner gitaren bedre kan du kanskje melde deg på et rimelig gitarkurs med flere deltagere, da får du gjerne Aha-opplevelser om mer effektive måter å ta grep på, du får dreisen på sanger og du føler deg mer som en gitarist.

Lenke til kommentar

jeg gikk til en gitar fyr for å lære å spille bedre, det kosta 200 kr for 45 minutter...

Han gikk på musikk konservatoriet i kristiansand, alle som går der må ta samme betalt for å undervise folk (tror jeg temmelig sikkert).

men man lærer like mye på di 45 minuttene som man lærer på 2-3 uker med passiv spilling.

I begynnelsen vil jeg annebfale deg å bare spille for deg selv, lån noen bøker og lær deg noen enkle grep og noen enkle sanger. Så er det bare å jobbe seg oppover.

Endret av andesam
Lenke til kommentar

Camron; bor du i nærheten av en folkehøyskole med musikklinje, så er det alltid noen gitarister der, som tilbyr billige gitartimer. Har du mulighet, så stikk innom å sjekk for oppslag. Elever på folkehøyskole har stort sett alltid dårlig råd, og de tar ikke mye for slike timer.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Bortsett fra soloen, så er Nothing else matters slett ikke en vanskelig sang å lære.

Det viktige for å kunne lære seg slike sanger, er å lære seg tablaturer.

Jeg anbefaler også suzzes metode over her.

Enkle grep, deretter rytme, og så over til fingerspilling.

Som bakemesterharepus *pust* sier, kjøp en slik bok.

Den lærer deg veldig mye for en svært billig penge.

NB!! Lær deg å spille skikkelig med det samme. Hvis du legger til deg noen stygge uvaner, kan det være vanskelig å bli kvitt dem senere (som å plukke strengene med bare 2 fingre, argh, det tok meg en evighet å komme over..)

Forresten; skal du kjøpe gitar, så ikke kjøp den dyreste med det samme. Mange som begynner, mister fort interessen, og instrumenter man kjøper nye daler en del i verdi med en gang de er ute av butikken..

Lenke til kommentar

angående valg av gitar annbefaler jeg deg halv akustisk gitar eller el gitar, da disse er mye enklere å spille på. Jeg begynte å spille på en spansk gitar (feit hals og masse avstand mellom strengene og båndene), syntes den er umulig å spille på nå...

Nirvana har en del enkle sanger som er fint å begynne med.

Lenke til kommentar

Du lærer mye av en slik bok, ja, men det er vanskelig å lære seg å spille bare basert på bøker. Du kunne absolutt ha bruk for å ta timer hos noen, og timer hos folk på musikklinje er nok ikke dumt, ihvertfall ikke hvis de har spilt lenge, og ikke begynte å spille rett før de søkte seg inn på linja (om det finnes slike folk). Begynner selv på elgitartimer på mandag ;) har spilt akustisk noen år hos lærer og el ett år selv.

Brodern til en kompis av meg er nettopp ferdig på musikklinja, og han er overlegent god, får du timer hos en sånn, er det aboslutt konge! :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg har en gitar da..

type Yamaha med nylonstrenger..akustisk..

Hvis du har planer om å begynne å spille elgitar, vurdér å bytte ut strengene med stålstrenger. Det er heftig mye verre å begynne å spille på stålstrenger enn det var på nylon, så det er like greit å venne seg til det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...