Onkel Kompost Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Hei på dere, godtfolk. Jeg har i et halvt år hatt et M-aduio Delta 66 lydkort, men manglet mulighet til å få brukt SP-DIF utgangen på det, og det har derfor ikke blitt tatt i bruk. Jeg har nå fått mine fete fingrer i et Cambridge Soundworks og tenker derfor å ta i bruke M-Audio kortet mitt. Problemet nå er det at kobler jeg kortet til Cambridge Soundworks er det ekstremt lite lyd å finne, bare støy. Jeg har gjort alt etter anvisninger funnet på deres hjemmeside og begynner å frykte at jeg sitter med et lydkort til noe rundt 2500 kr som jeg ikke får utnyttet. Jeg har vært inne på tanken med at det driver og krangler med SB-Audigy kortet jeg har stående i maskinen, men ifølge diverse sysinfoer deler det ikke IRQ med Audigyen, og det er heller ikke merket med konflikt i Device Manager... Har noen vært borte i dette før? Er det evt noen som vet en side å henvise meg til for å få fart på dette, har ikke funnet no0e som kan hjelpe via Google... Derfor spør jeg her... Procom har ikke noe peiling på problemet heller. Det skal ikke være konflikt sier de. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Sjekk at sampleraten stemmer. Den kan settes til både 44100, 48000 og 96000hz. Sjekk deretter at kortet står som master for synkroniseringen av spdif. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 25. august 2004 Forfatter Del Skrevet 25. august 2004 Sjekk at sampleraten stemmer. Den kan settes til både 44100, 48000 og 96000hz. Sjekk deretter at kortet står som master for synkroniseringen av spdif. Hva skal sampleraten stemme med da? Det ble mer og mer støy etter hvert som jeg satt opp sampleraten. Kan kanskje høres ut som en kabel som så ansolutt ikke står i eller noe, men dette finner jeg ydderst tvilsomt da den er kjøpt ny. Lyden er og ekstremt lav, setter volumet høyere opp og hlyere opp og det er mest fresing, med noe som kan minne om musikk bak... Står som master? Er ikke sikker på om jeg forstår helt hva du mener der. En annen interessant ting er at om jeg veksler til Audigy kan jeg i "sound and audio-devices" stille lyd der inne, samt tagge av at den skal dumpe volumkontrollen ned i taskbar. Med M-audioen er disse grånet ut... Lenke til kommentar
radiated Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 (endret) Kan du stille inn samplingsfrekvens på høyttalerne? Det bør være en måte å velge riktig frekvens på. Såvidt jeg har forstått skal de motta 24bit / 96khz signal, men til vanlig PC-bruk er det vanlig å bruke 44,1 khz. Med at den står som master, mener jeg at høyttalerne skal synkronisere seg etter lydkortet, ikke omvendt. Dette kan stilles inn i kortets kontrollpanel. En ting jeg kom til å tenke på kan være at du kan ha koblet Spdif-signalet inn på en analog inngang. Da dekodes ikke det digitale signalet, men det spilles av som om det skulle vært lyd, og blir da kun støy. Endret 25. august 2004 av radiated Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 En ting jeg kom til å tenke på kan være at du kan ha koblet Spdif-signalet inn på en analog inngang. Da dekodes ikke det digitale signalet, men det spilles av som om det skulle vært lyd, og blir da kun støy. For å sitere Homer: D'oH! Det er stor fare for at det er nettopp dette jeg har gjort, bruker samme inngang som jeg bruker på SBen. GRunnen? Vel, den ledninger jeg kjøpte passet ikke med digital-inngangen på Cambridge Soundworks settet jeg har. Får se å få satt mine feite fingre i en "digitalkabel" så ser vi om det kanskje blir noe bedre.. Tusen takk så langt... Lenke til kommentar
radiated Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Bare hyggelig. Det du trenger er en helt vanlig rca-rca kablel. Kvaliteten på kabelen spiller ingen rolle så lenge signalet "når frem". Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 26. august 2004 Forfatter Del Skrevet 26. august 2004 Bare hyggelig. Det du trenger er en helt vanlig rca-rca kablel. Kvaliteten på kabelen spiller ingen rolle så lenge signalet "når frem". JESS! Nå fønka det som ville fa'n. Takk skal du ha, måtte en tur nedom expert for å få aktuell kabel... Fornøyelig. Det første jeg merker er jo det faktum at lyden er mye mer saft og sus i fra dette kortet enn Audigy kortet, gir mye mer på lave volum... Hohoho... -En fornøyd Onkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå