Gå til innhold

Liten, stille og billig (LAN)maskin!

Anbefalte innlegg

Hei.

Har satt igang med et prosjekt nå, endelig. Tanken bak det hele er å lage en ganske så stille og liten(enkel å ha med seg på lan!!), men med grei ytelse og hovedsakelig skal den være billig!

Jeg må jo ha noe å lage kabinettet av, og siden jeg synes børsta alu er pent å se på, begynte letinga etter alu plater. Morfar håpet på å skaffe noen igjennom jobben sin, men det uten hell, så han var så grei å kjøpte alu plater for 500,- til meg :love: .

målene på platene(ikke kuttet etter målene til maskinen enda) er;

1 stk 42x52cm(bunn plate til HK)

2 stk 44x54cm(bunn og topp plater)

2 stk 16x44cm(side plater)

2 stk 16x54cm(side plater)

Liten tegning av kabinettet;

tegning%20lite%20(Custom).JPG

Håper denne tegningen gir et lite innblikk i hvordan kabinettet ser ut i min fantasi.

Jeg skal selvfølgelig kutte platene til akuratt den størrelsen jeg trenger for å gjøre kabinettet minst mulig.

Noe av utstyret som skal brukes;

125-2549_IMG%20(Custom).JPG

Av hardware skal jeg bruke delene;

AMD XP 1900+

Asus A7V 333

512MB DDR PC-2700

120GB WD

DVD-Rom

Radeon 9600XT

SMC Barricade 11.g 54Mb/s trådløst nettverkskort

MSI TV-out kort

CPU, HK og RAM kjøper jeg av en kammerat så fort han har kjøpt seg nytt(nå snart). Skjermkort kjøpte jeg av en kammerat som synes det er viktigere med godteri enn penger, for 270,-(Ja, han var klar over at det var veldig billig) :p . DVD, HDD, TV-out og trådløst nettverks -kort har jeg fra før av.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan strømforskyning jeg skal bruke enda siden jeg hadde opprinnelig tenkt til å bruke et ganske mye dårligere oppsett, men iom at jeg klarte å skaffe meg brukte deler så lager jeg maskinen slik den ser ut.

Jeg har begynt å måle og tegne på platene så jeg kan ta de med på skolen og kutte de til riktig mål osv i nermeste fremtid. Kabinettet blir liggende og ca 42x39cm langt og så lavt jeg klarer å få presset det ned til.

Jeg har tenkt til å ha et plexi glass på toppen, kanskje en blå katode eller to inni toweret, vifte styring skal jeg lage(enten med teller og BCD, eller bare en helt enkel, spørs på hvordan deler jeg får tak i) og montere på fremsiden av kabinettet sammen med brytere o.l.

Så har jeg tenkt til å montere to fester bak på maskina hvor jeg kan "clips'e" på et håndtak når jeg skal ta den med meg.

Har også endel andre idèr også som kommer, med bilder, blir litt mye å sitte her og skrive alt ned.

Bilder og oppdateringer kommer!

Jeg ønsker gjerne forslag og tilbake meldinger.

Mvh.

Simen

Endret av hasuwest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for replyes folkens, fint å se at det er noen som er interesserte! Tar antakeligvis med noen av platenen på skolen i mårra så jeg kan få kuttet de til!

Endelig fungerer ftpen og et par bilder er oppe!

høres spennende ut!, har litt lyst til å gjøre noe lignende, men har jo vannkjøling da..

Kunne jo vært morro å prøve med vann avkjøling i den, da hadde jeg iværtfall blitt kvitt enda mer av støyen. Kommer nok til å lage et vannkjølings kit i senere tid og selvfølgelig så billig som mulig ;) . Kan prøve å få montert det i denne da.

Noen som vet noe man kan gjøre med alu for å få det til å få en pen finish? Tenkte på å børste aluet med stål ull og evt. lakkere det med klar lakk(hvis det er fint, og i det heletatt går?) eller noe.

Mvh.

Simen

Endret av hasuwest
Lenke til kommentar

Update!

Har nå hatt en lang skole dag med mye arbeid :p. Men jeg har fått gjort jobben med å kutte HK, bunn og topp platene og bøyd de.

125-2552_IMG%20(Custom).JPG

Her er et bilde av bunn og topp plate, med de bøyde kantene.

125-2553_IMG%20(Custom).JPG

Her er et bilde som gir inntrykk av hvor stort kabinettet kommer til å bli, og hvordan det kommer til å bli seendes ut inni. Jeg hadde oprinnelig tenkt til å bruke et m-ATX HK, men siden det ble mye billigere for meg å bruke et ATX valgte jeg det isteden.

125-2555_IMG%20(Custom).JPG

Etter skolen tok jeg turen til en lokal glassmester hvor jeg kjøpte plexi, og ble overrasket over hvor billig det var! 50,- for 1 stk 30x43cm og 1 stk 5x43cm(hadde hørt at det var mye dyrere.

Kommer til å begynne med side platene senere i kveld og borre hull til skruer som jeg skal bruke til å feste det med.

Mvh.

Simen

Endret av hasuwest
Lenke til kommentar
Ser fin fint ut detta...

Hva brukte du til å bøye aliminiumsplata(ene) med?

Brukte et verktøy vi har på skolen til å bøye metal med. Man legger platen man skal bøye under press som man presser ned ved et håndtak, så passer man på at linja du skal bøye aluet med står rett i forhold til et annet håndtak man presser oppover, dermed blir kanten bøyd fra 0 opptil 90 grader og man har en bøy. Ganske enkelt å bruke men vansklig å forklare.

Hehe, ser bra ut Bakke

Du blir ikke ferdig til LANet til helga da?

Thats impossible man.

Endret av hasuwest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...