Gå til innhold

Spikes eller ikke spikes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som en tideligere HiFi gal og hifi/high end selger kan jeg opplyse om følgende:

 

Spikes overfører vibrasjonene som forplanter seg i kabinettet fra høytalerens element til underlaget for å hindre at vibrasjonene påvirker elementets neste slag.

 

I utgangspunktet er det høytalere som har størst effekt av dette grunnet elementene, men også CD spillere og andre komponenter med bevegelige deler (platespillere/DVD spillere osv) vil nyte godt av å få vibrasjoner vekk fra chassis/kabinettet (det samme gjelder forsterkere men det er grunnet vibrasjoner som oppstår når en kobler de til strømnettet). De fleste høytalere i en ok prisklasse kommer med spikes, og stort sett alle stativer for "bokhyllehøytalere" kommer med spikes.

 

Jeg anbefaler stort sett alle som liker god lyd å ha spikes under høytalerene, men dersom du vil ha mer bass (selv om den vil bli helt daff og uten punch) kan du alltids kjøre uten.

 

I løpet av mine 2 år som selger (og 10år med galskapen som hobby) har jeg hittil ikke kommet over en dempeløsning for høytalere som er bedre enn spikes (eller andre vibrasjonsførende/harde løsninger).

 

Pulsarpoints er blandt de beste en får tak i, men å snakke om Titan utgaven til vanlige dødelige høres helt på trynet ut. Jeg håper selgeren forsnakket seg eller det var en misforståelse ute å gikk. En vil ikke høre forskjell med mindre en har det på alle komponenter, eller har det på CD spillere i meget høy klasse (Krell KAV OL) og det sier seg selv at det blir MEGET dyrt å ha 3 spikes a 1500kr/stk på hvert komponent en har. På toppen av det er Nordost Pulsarpoints i den klassen beregnet å være plassert på Titanium utgaven av rackene som begynner på 40K eller noe slikt... Den eneste høytaleren jeg har hørt som blir bedre med Titanium enn Aluminium er Eben X3 (Nordost står også for mye av den høytaleren, bl.a. internkablingen). På CDspiller fronten derimot har jeg hørt stor forskjell i lavere prisklasse (ca 10K).

 

Pulsarpoints i vanlig utgave koster deg 150kr/stk og vil ikke skade gulvet ditt, men soundcare spikes er like greit å gå for i "vanlig" prisklasse. Der har du en spike med parkettbeskytter fast på. Eller du kan bruke vanlige spikes og 10øringer (det gjorde jeg lenge) som også fungerer fortreffelig, helt til bikkja dylter borti den ene høytaleren...

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

De gjør akkurat motsatt av spikes. Holder vibrasjonene i kabinettet, men hindrer også at kabinettet`s vibrasjoner vil forplante seg i gulv slik at gulvet "spiller med". Det finnes ørten metoder for å forbedre lyden ved hjelp av slike ting og tang, men som sagt om en bruker noe annet enn spikes eller vibrasjonsforplantende systemer vil bassen bli slapp og uten skikkelig punch. Spikes gjør mye av det samme som de mattene gjør også, da vibrasjonene som forplantes mot gulvet ikke går like lett tilbake (grunnet mindre flate mot gulvet enn mot høytaleren).

Lenke til kommentar
for guds skyld ikke kjøp de spikesene du linker til

 

 

det er bare 3 dvs at høyttalerene blir meget ustødig og detter i golvet ca 4 gang i uka og blir ødelagt etter nånn dager :thumbdown:

 

heldig vis bare proson hfc 266 som brukes/ble brukt til bakhøyttalere

For lyden sin del er 3 spikes bedre enn 4, men det er jo klart at stødigheten vil bli litt degradert. Men det kommer jo selvfølgelig an på hva slags høytalere en har. Etter det jeg kan huske er det 3 stk. Soundcare superspikes i pakka av tyden som limes på høytalerne. Av typen som skrues inn er det 4 i pakka.

 

AveMORphine:

Det er jo mulig at selgeren forsnakket seg, men har jeg har merka en viss holdning hos selgerne til Hi-Fi Center Kjeden; kun det beste er godt nok! Det er det samme hver gang jeg går i butikkene deres. Derfor trives jeg bedre hos Hi-Fi Klubben. Mere normale folk som jobber der. De forventer ikke at du skal kjøpe det dyreste.

 

Hva er det egentlig som gjør Pulsarpoints så genialt? Og hvilken Pulsarpoints snakker du om som koster 150 kr/stk.?

 

Overhørte en samtale på Hi-Fi Klubben hvor en av selgerne sa at 4 halve squash baller under cd spilleren ville gjøre underverker. Billig løsning i forhold til mye annet. Det blir vel det samme som å bruke Sorbothan. Jeg har faktisk ihverksatt den løsningen under pc kabinettet. Tenkte det ville være en god løsning for hardiskene. Når en bor å Oslo har bakken en tendens til å riste litt.

 

 

Angående hvem som vil ha glede av spikes.. det er vel ikke tvil om at beboerne i etasjen under og vil ha glede av at du bruker spikes!? :roll:

Lenke til kommentar

Kan bare konstatere at du ikke har snakket med meg (jobbet på Oslo HiFi Center før, samme produktene anderledes kundebehandling virker det som....).

 

Hva som gjør Pulsarpoints så genialt er nok først og fremst utformingen. Titanium pulsarpoints koster/kostet 1500,- pr stk, Aluminium Pulsarpoints koster/kostet 150,- pr stk. Etter min mening er det mest "ytelse" pr krone i Aluminium ;) Og utformingen er lik på de to typene. Jeg vet det har kommet flere nye varianter, bl.a. med en keramisk kule der det på de eldre er en spiss (mellom underdel og overdel). Men jeg aner ikke hva de koster.

 

Jeg har som sagt sluttet med HiFi galskapen ;)

 

Ang den holdningen, så er det nok veldig avhengig av hvem du snakker med. Jeg føler jeg ikke får god nok ekspertise fra "gutta" hos HiFi klubben, da de virker mer folkelig enn de virker oppdatert (få av de har hørt annet enn HiFi klubben`s egne ting, men noen av de uttaler seg på tross av det med basis i hva kunder har fortalt dem). Jeg tar meg noen runder for å holde ørene oppdatert nå også, men langt mindre enn før. Da jeg vet jeg ikke kan bruke andre`s oppfatning av ett produkt i min egen "database" da deres oppfatning ikke vil være under samme kriterier, og dermed ikke kunne brukes til skikkelig kundeanalyse (eller nå: brukes i vennlige diskusjoner med tideligere arbeidskamerater).

 

Mange slike "Squashball-tips" er morsomme å prøve om ikke annet ;) Men sorbothane er imo ikke verd penga. Jeg bruker vanlige gummiknotter under PC kabinettet jeg, da alle vibrasjonene som dannes blir for mektige for dempeløsningene vi har tilgjengelig i dag. Alle HDD jeg har i maskinen spinner ikke akkurat synkront, ei heller spinner alle viftene....... CDrom osv osv. Gummiknottene er det kun for å forhindre at det skrangler i underlaget ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...